Vahvista vastustuskykyäsi!

Vahva vastustuskyky on monen asian summa. Tästä voit lukea muutaman vinkin immuniteetin buustaamiseen.
vastustuskyvyn parantaminen vinkit ruohonjuuri

Suoliston terveyden vaikutus immuniteettiin

Vahva vastustuskyky alkaa suolistosta, joka on immuniteetillemme kroppamme tärkein paikka.  “Jos tahdot elää terveenä ja saada hyvän vastustuskyvyn, pidä suolisto kunnossa”, totesi taannoin Turun yliopiston bakteeriopin professori Pentti Huovinenkin taannoisessa Aamulehden haastattelussa - eikä lainkaan suotta.

Suolisto on aivan olennainen osa ihmisen immuunipuolustusjärjestelmää. Suolistomme toimii suodattimena, joka läpäisee ravintoaineet kroppamme hyödynnettäväksi, mutta estää taudinaiheuttajien pääsyn elimistöön. Suolistomme viliseekin touhukkaita pikkuapulaisia; mitä enemmän noita hyviä bakteereja kehossamme kekkuloi, sitä hankalampi on huonojen bakteerien suolistoomme pesiytyä. 

Suoliston voidessa huonosti ihmisen vastustuskyky heikkenee. Jos suolen sisäpinta on vaurioitunut, saattaa elimistöön levitä tulehdus, joka puolestaan vaikuttaa erilaisten sairauksien syntyyn.

Katso vinkit suoliston hyvinvointiin tästä >>

vastustuskyvyn parantaminen vinkit ruohonjuuri

Luuliemellä vahvempi vastustuskyky


Suoliston hyvinvointia tukemalla luuliemi buustaa vastustuskykyä vahvemmaksi! Kuten tiedämme, suoliston kunto vaikuttaa suoraan immuunijärjestelmän toimintaan. Esimerkiksi vuotavasta suolesta kärsivillä on kropassaan tulehdustila, joka aiheutuu siitä, että vahingoittunut suolisto päästää haitallisia aineksia elimistöön. Luuliemen sisältämät kollageeni, gelatiini, proliini, glutamiini ja arginiini auttavat suolistoa tervehtymään ja petraavat siinä samalla myös vastustukyvynkin entistä ehommaksi.

Lue lisää luuliemijauheen terveyshyödyistä >>

Sienimaailman supersankarit avuksi immuniteettia vahvistamaan!

Pakuri ja lakkakääpä eli reishi ovat sienimaailman sankareita, “terveyden sveitsiläisilä linkkuveitsiä”,  jotka pitävät yllä vahvaa vastustuskykyä. Kun näiden lääkinnällisten sienten hyötyjä ujuttelee säännöllisesti elimistöönsä, kroppa saa niin vahvat aseet, etteivät lentsut pääse vahvaksi kehitettyä puolustusta nurjertamaan!

Suomen luonnossakin kasvavaa pakuria voi kerätä puista maanomistajan luvalla ihan ilmaiseksi. Pakuri kannattaa poimimisen jälkeen kuivata ja keittää useamman tunnin ajan teeksi, jotta siitä saa irti arvokkaita tehoaineita. Pakuria saa Ruohonjuuresta näppäräkäyttöisenä uutejauheina, tinktuuroina ja uutteina. Niistä immuniteettiä buustaavat tehoaineet nappaa kätevästi hyvinvointinsa tueksi.

Reishi on tyyneyttä ja mielenrauhaa edistävä supersieni, stimuloi kroppaa pystymään parhaimpaansa. Se edistää verenkiertoa ja fyysistä hyvinvointia, alentaa veren kolesterolipitoisuutta ja vahvistaa immuniteettijärjestelmää. Ruohonjuuressa reishiä myydään pakurin tavoin uutejauheena, tinkuurana ja  uutteena, joista terveyshyödyt saa irti varsin vähällä vaivalla.

Lue lisää supersienten saloista >>

Pakuri on suomalainen supersieni.

 

Ravintolisiä vastustuskyvyn tueksi


Lääkinnällisten sienten ja luuliemijauheen lisäksi vahvaa vastustuskykyä avittavat ainakin riittävä sinkin, D-, E-, ja C-vitamiini saanti. Suoliston hyvinvoinnin tukemisen kautta myös probiooteilla on kovastikin tekemistä vahvan vastustuskyvyn kanssa. Mausteista erityisesti valkosipuli, kurkuma ja inkivääri taistelevat hyvinkin monipuolisesti terveytesi tukena kohottaen vastustuskykyä.

Echinaforce on vastustuskykyä vaalivien ravintolisien parhaimmistoa!

Punahattutuotteista A. Vogelin Echinaforce on kaikkein tutkituin – ja niitä harvoja, jotka todella tehdään aina tuoreesta Echinacea purpurea -kasvista – ja nimenomaan koko kasvista. 90 % maailman punahattuvalmisteista väsätään kuivatuista kasveista, jolloin aktiiviaineiden määrä jää huomattavasti pienemmäksi ja teho sitä kautta heiveröisemmäksi.

- Echinaforce tukee vastustuskykyä niin kokonaisvaltaisesti, että sitä pitäisi melkein lisätä kaikkien maailman ihmisten juomaveteen, A. Vogelin Roland Schoop totesi taannoin naureskellen.

Antiviraalinen, tulehduksia vastaan taisteleva ja immuunijärjestelmää tukeva Echinaforce sopii loistavasti sekä lentsujen ennaltaehkäisyyn että myös hoitoon. Suurimmat hyödyt valmisteen käytöstä on tutkimuksissa todettu olevan tupakoitsijoille, stressaajilla ja huonosti nukkuneilla, joilla immuunijärjestelmä on haasteiden vuoksi ylikierroksilla. Echinaforce ei siis buustaa immuunijärjestelmää vaan hienoin on sen tasapainottamanisessa ja tukemisessa, jolloin kroppa pystyy taistelemaan tehokkaasti kaikenkarvaisia taudinaiheuttajia vastaan.

Echinaforce-purutabletit on suunniteltu varta vasten perheen pikkuväen terveyden tueksi. Lapsiperheille tuttuakin tutumpaa on taaperoiden loistava kyky imuroida itseensä kaikenkarvaisia lentsuja päiväkodista – eikä kouluikäänkään kypsyttyä meno vielä paljoa helpota.

Echinaforce-purutabletit ovat loistava apuri lapsosten terveyden tueksi. A. Vogelin tutkimusten mukaan 90 % lapsista vastustuskyky parani merkittävästi tablettien nauttimisen seurauksena, antibioottien käyttötarve väheni 76 %:lla ja poissaolopäivien määrä kutistui 67 %.

Lue lisää A. Vogelin tuotteista >>

vastustuskyvyn parantaminen vinkit ruohonjuuri

 

Liikuntakin vaikuttaa vastustuskykyyn


Vaikka sananparressa todetaankin, ettei urheilija ei tervettä päivää näe, tutkittua on, että maltillinen liikunta buustaa vastustuskyvyn kukoistukseen. Liian raskas liikunta sen sijaan lisää infektioita - yhtä paljon kuin liikkumattomuus. Vastustuskyvyn optimoinnin kannalta olisi ihanteellista liikkua säännöllisesti viisi kertaa viikossa 45 minuuttia kerrallaan. Tällöin riski saada flunssaa kutistuu alle kolmannekseen.

Vastustuskyky ja uni


Uni on ensiarvoisen tärkeää kaikelle hyvinvoinnille vastustuskyvylle - myös vastustuskyvylle. Nukkumalla riittävästi ja hyvin lataat akkusi ja autat kehoasi uudistumaan.

Katso vinkit parempaan uneen >>

Biohakkereiden luottotropit vastustuskyvyn tormakoittamsieen:


Amla (super C-vitamiini)

Astragalus

Pakurikääpä

Kyolic-valkosipuliuute

Echinacea

Kurkumiini

Seljanmarja

Sinkkiasetaatti

Biohakkereiden yhden viikon tehokuuri immuniteetin nostoon:




    • 25 mg sinkkiasetaattia x 3 kertaa päivässä



Terveellinen ravinto on hyvä pohja vahvalle vastustuskyvylle


Olet mitä syöt - tai tarkemmin: olen, mitä imeytät. Tasapainoinen, monipuolinen ja värikylläinen ruoka luo hyvän pohjan vastustuskyvylle.

Värikäs ruoka marjoineen, hedelmineen, kasviksineen, pähkinöineen ja palkokasveineen on terveellisen ravitsemuksen “peruskauraa” - ja terveysteko myös vastustuskyvyn kannalta.

Vastustuskykyä heikentävää puputettavaa ovat sen sijaan valkaistut jauhot, lisäaineet, säilöntäaineet, väriaineet, prosessoitu murkina, valkoinen sokeri ja lehmänmaito - eli kaikki ne, mitä yleensäkään ei terveellisen ravitsemukseen kuuluviksi lueta.

Lue lisää monipuolisesta ravinnosta >>

vastustuskyvyn parantaminen vinkit ruohonjuuri

Vastustuskyky ja hygienia


Lentsusesonkeina ahkera käsienpesu kannattaa - selväähän se! Hyvä käsihygienia edistää terveenä pysymistä flunssakauden koitoksissa. Hygieeninen kannattaa olla siis oikeissa asioissa: kädet on järkevää pestä huolellisesti esimerkiksi ihmispaljoudesta kotiin palattuaan tai oltuaan tekemisissä flunssaoireisen kanssa. Kohteliasta on myös suojata muita omilta pärskeiltään: hihaan aivastaminen kannattaa.

Liika hygieenisyys ei kuitenkaan  kannata. Nykyisin puhutaan paljon siitä, miten ylihygieenisyys on saanut vastustuskykymme rapautumaan: mm. sen vaikutuksesta olemme ehkä allergisempia kuin koskaan. Kodin pintojen ahkera desinfointi saattaa kääntää kelkan ei-toivottuun suuntaan. 

Tutkittua on, että maaperässä muhivat bakteerit rikastuttavat suolistoflooraamme vahvistaen immuniteettiamme ja vaikuttaen positiivisesti myös mielialaamme. Puutarhahommat, metsissä möyriskeleminen, ruohikolla makoilu, paljain jaloin käpeksiminen ja lemmikkieläinten paijailu tekevät hyvää suolistollemme - ja sitäkin kautta myös mielellemme. Hoitavat luontopuuhat kannattaa sallia myös perheen pikkuväelle.

Vastustuskyky ja mieli


Tutkimuksissa on moneen kertaan huomattu mielialan (ja tunteiden)  ja vastustuskyvyn välillä olevan yhteyksiä. Esimerkiksi stressi, ahdistuneisuus hermostuneisuus vaikeuttavat immuunijärjestelmän toimintaa.  Kannattaakin ottaa avuksi rentoutusharjoitukset ja meditaatio, jos pinna kiristää ja 

On todettu, että rentoutuneet ja iloiset ihmiset saavat muita paremmin pidetyksi lentsut loitolla - jopa tilanteissa, joissa heihin on tahallaan tartutettu influenssavirus.