Selätä stressi!

Yksi yleisimmistä nykypäivän ongelmista ovat stressiin liittyvät terveysongelmat. Lisämunuaisten tehtävä on auttaa elimistöä selviytymään stressitilanteista - olipa stressi sitten fyysistä tai emotionaalista.
Selätä stressi!



Pidempään jatkuneen stressin oireita ovat:

- kuivat, huonokuntoiset hiukset
- alhainen energiataso
- krooninen väsymys
- huono muisti ja keskittymiskyky
- masennus
- verensokeritasojen heilahtelut
- makeanhimo
- uniongelmat
- alentunut immuniteetti
- allergiat
- kuukautiskiertohäiriöt
- IBS ja ummetus
- vähentyneet ruoansultausentsyymi- ja vatsahappotasot
- korkea verenpaine


Tässä Kampin Ruohonjuuren ravinto- ja fytoterapeutti Mariel Mettälän vinkkejä siihen, miten stressiä vastaan voi taistella luonnonmukaisin keinoin.


1. NAUTI VÄRIKÄSTÄ RUOKAA JA JUO VETTÄ


Tasapainoita verensokerisi kuiduilla ja säännöllisellä ateriarytmillä. Juo vettä, vihreää teetä tai kookosvettä ja muista varmistaa laadukkaan suolan saanti.
->Lisää: täysjyvävalmisteita, vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä ja rasvaista kalaa
->Vältä: kofeiinipitoisia juomia, sokeria, alkoholia, tyydyttyneitä rasvoja, nopeita hiilihydraatteja

2. LIIKU


Liiku säännöllisesti ja hyvillä mielin - esimerkiksi jooga, pilates ja kävely ovat hyviä vaihtoehtoja. Liiallinen treenaaminen saattaa sen sijaan vain pahentaa stressiä.


3. NUKU


Jos unen laatu on huono, kokeile kamomilla-yrttiteetä, melatoniinia, valerianaa tai 5HTP:tä. Tuuleta huone ja sammuta kaikki sähkölaitteet.


4. RENTOUDU


Minimoi altistuminen stressille (stressinhallintatekniikat), muutaman minuutin meditaatio, venyttely ja syvähengitysharjoitukset kesken hektisen päivän alentavat stressitasoa.


5. OLE VALMIS MUUTOKSIIN


Olipa kyseessä stressin lähteenä väärä työpaikka tai kinnaava vyötärö, mieti miten pääset stressaavasta tilanteesta eroon ja tee konkreettisia tekoja asian suhteen. Stressiä on helpompi sietää kun tietää tilanteen olevan vain väliaikainen.


6. LISÄRAVINTEET TUEKSI


Stressiin löytyy paljon apua ravintolisärintamalta: ruusujuuri, ashwagandha, magnesium+kalsium, B-vitamiinit(+B5), C-vitamiini, monivitamiini, omega-3 rasvahapot ja maitohappobakteerit.