Helpotusta hektiseen toukokuuhun!

Toukokuu on monessakin pesueessa tohinaa tulvillaan: mitä kaikenkirjavat projektit pitää saada päätökseensä ennen kesälaitumille kirmaamista ja arjen pyörityshaasteisiin lisätwistiä tuovat esimerkiksi päiväkotien ja koulujen juhlat - muista keväisistä kekkereistä puhumattakaan.

 

Terranova Life Drink
Terranova LIfe Drink -aines on terhakoittava tehokimara – yhdestä purkista saat kroppasi hyödyksi monta hyötyä “yhdellä iskulla”.

Vaikka monet toukokuisista erityistapahtumista ovatkin luonteeltaan sangen iloisia, saattaa haasteeksi nousta se, miten ihmeessä kaikki langat saa pidetyksi käsissään joskus liiankin hektiseltä tuntuvan arjen tiimellyksessä. Hengitysharjoitukset, luonnossa liikkuminen, myötätuntoinen asennoituminen itseä ja muita kohtaan ja riittävän hyvään tyytyminen tuovat taatusti tilanteeseen jeesiä – mutta löytyisikö myös ravitsemusrintamalta työkaluja kevätkiireiden keskellä kiemurtavalle? Kysymyksiimme vastasi ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu.

Vinhatahtisessa arjessa ovat myös ravitsemuksellisesti lujilla sekä kroppa että mieli. Ainakin stressissä monien ravintoaineiden kulutus kiihtyy ja esimerkiksi magnesiumia ja B-ryhmän vitamiineja tarvitaan tavallista reippaampia annoksia.

Stressi nostaa kortisolia, jolloin lisämunuaiset ovat kovilla. Niitä tulee hoitaa takaamalla riittävä lepo. B-vitamiineista erityisesti B5 eli pantoteenihappo on tärkeä lisämunuaisen tukemiseen ja sen tarve lisääntyy henkisen rasituksen ja stressin myötä, Ruohonjuuren ravintoterapeutti pohjustaa.

Mukava tieto monille on myös se, että 40 grammaa tummaa suklaata saattaa hyvinkin pikkuisen jeesata stressissä ja ahdistuksessa. Kun laadukasta tummaa luomusuklaata nauttiin muutaman palan verran päivittäin, saattaakin havaita 2-3 kuluttua positiivisia vaikutuksia.

Pukka Night Time tee
Jos matka Höyhensaarille takkuaa, saattaa Pukka-sarjan rentouttava Iltatee viitoittaa tietä suloisimpiin uniin.

Kortisolitasoja ja stressiä voi laskea myös lakritsinjuurella, joka samalla rauhoittaa vatsaa. Muista kuitenkin, että lakritsi nostaa verenpainetta eli jätä tämä vinkki käyttämättä, jos verenpaineesi jo valmiiksi hipoo pilviä. Pukka-sarjan herkullisessa Lakritsi-kaneliteessä saat kroppasi hyödyksi samalla verensokeria tasapainottavaa kanelia, jota toki voit nauttia muutenkin. Muista valita ceylonin-kaneli, joka ei sisällä haitallista kumariinia.

 Myös C-vitamiinin tarve kasvaa stressin piinatessa. Nautiskele siis C-vitamiinipitoisia marjoja ja hedelmiä pitkin päivää ja jaa myös vesiliukoinen ravintolisä pitkin päivää. Samoin hermostoon vaikuttavat B-vitamiinit kuluvat stressissä. Sekä C- että B-vitaminia saat helposti esimerksiksi Terranovan B-Comlex vitamin C -valmisteesta, Koivu opastaa.

Magnesiuminkin kulutus lisääntyy stressissä, ja se vaikuttaa myös rentoutumiseen ja uneen. Pelmahda siis petiin magnesiumilla vahvistettuna! 

Ubikinoni on varsinainen voimanpesä, josta on todettu olevan apua myös stressissä ja väsymyksessä – ubikinoni antaa energiaa silloin, kun voimat ovat vähissä ja olo kuin olmilla. Alfalipoiinihappo puolestaan tukee muistia ja energisyyttä.

Work biohakkerisuklaa
Biohakkerisuklaa Work on työmuurahaisen ylin ystävä, joka trimmaa keskittymiskyvynkin vimmattuun vireeseen.

Tasainen verensokeri auttaa jaksamaan

Oravanpyörässä ravatessa kannattaa ateriarytmiin kiinnittää aivan erityistä huomiota; verensokeri tukee siis pitää tasaisena.

– Vähennä huonojen hiilihydraattien syömistä, sillä ne nostavat hetkellisesti energiatasoja, mutta pian taas verensokerit tulevat vauhdilla alas ja väsymys, ahdistus ja kiukkukin voi tulla tilalle. Laadukas luomukaneli saattaa auttaa verensokerin tasaamisessa, samoin kromi suurina annoksiana otettuna, ravintoterapeutti Koivu neuvoo.

Ashwagandhasta, ruusujuuresta ja reishistä apua melskeiden keskelle

Ashwagandha tasapainottaa hormonitoimintaa vaikuttaen sekä stressitasoihin että kadonneen yöunen löytymiseen.

– Tulee muistaa, että hormonitasapaino on koko hyvinvointimme perusta. Ashwagandhan lisäksi apua voi tuoda ruusujuuri, joka voimakkaana adaptogeeninä auttaa kehoa sopeutumaan muuttuviin tilanteisiin ja taistelemaan stressiä vastaan.  Ruusunjuuresta sain itse aikoinaan apua haastavan elämäntilanteen ja monenlaisten muutosten kuormittaessa, Eijaliisa suosittelee.

– Toinen tasapainottava yrtti apunani oli reishi, joka auttoi myös hyvään ja riittävään uneen.

magnesium jauhe
Magnesium vaikuttaa jopa 300 reaktioon kehossa. Ei olekaan ihme, että se auttaa jaksamaan arjen pyörityksessä vähentäen sekä väsymystä että uupumusta.

Pitkän talven jälkeen keho kaipaa rutkasti ravinteita

Kun pitkä talvi on takana, saattavat kehon ravintoainevarannot olla vähissä. Mitä ravintolisiä ravintoterapeutti suosittelee aivan erityisesti tankkaamaan talvikauden päätteeksi ja miksi?

– Pimeän talven jälkeen erityisesti D-vitaminivarastot ovat tyhjentyneet. Usein nimittäin talvella purkista otettu D-vitamiinilisä on liian pieni. Vaikka aurinko jo hellii meitä, menee pitkään ennen kuin saamme sitä kautta apua vitamiinivajeeseen. Muistathan, että tankataksesi D-vitamiinia auringosta, sinun tulisi olla noin vartti  päivässä ilman aurinkorasvaa nakupellenä makuullaan kohti aurinkoa, Koivu toteaa.

Samaan hengenvetoon Eijaliisa muistuttaa D-vitamiinin tehtävistä, joista tärkeimpiä on vastaustukyvyn ylläpitäminen, luuston ja hampaiden kunnon tukeminen, hermoston toiminnan auttaminen ja kalsiumin sekä A-vitamiinin imeytyminen. Erityisesti ravintoterapeutti suosittelee suun limakalvoilta imeytyviä D-vitamiinivalmisteita, jotka tehoavat taatusti silloinkin, kun suolisto ei ole huippukunnossa ja imeytyvyys sen vuoksi on epävarmaa.  

Koska talvella tuoreiden marjojen saanti on heikkoa ja pakastinkin saattaa jo olla tyhjäksi syöty, voi myös C-vitamiinista olla vajetta. C-vitamiinivaje voi näkyä ja tuntua yleiskunnon heikentymisenä, vastustuskyvyn alenemisena ja flunssina. Lasten kasvulle  ja raskaana oleville C-vitamiinin on myös erityisen tärkeä. Saat helposti lisättyä C-vitamiiniä ruokavalioosi esimerkiksi C-vitaminipitoisen marjajauheen avulla. Ripaus acerola-marjajauhetta tai ruusunmarjarouhetta vaikka smoothieen tuo hyvä lisän.  Tabletteina C-vitamiinia on Ruohonjuuresta myös helposti saatavilla.

– Jos tuntuu siltä, ettet oikein ole täydessä vedossa, hyvä monivitamiinivalmiste voi auttaa nostamaan energiatasoja ja yleiskuntoa, Koivu opastaa.

Ruohonjuuresta löytyykin varsin pätevä valikoima erikseen naisille, miehille, vegaaneille ja lapsille suunniteltuja monivitamiinivalmisteita. Hyvä setti vitamiineja, kivennäisaineita, entsyymejä, maitohappobakteereja, proteiinia ja omegoita on myös Terranovan kuuluisa Life drink -juomajauheseos, joka taannoin valittiinkin Ruohonjuuren parhaaksi ravintolisäksi helppoutensa ja monipuolisen koostumuksensa ansiosta.

Nestemäisessa muodossa hyvä monivitamiinikokonaisuus puolestaan on esimerkiksi Mivitotal-valmiste.

Pieni hyvinvointivinkki hektisen arjen tiimellykseen

Syö hyvin ja monipuolisesti, tasaisin välein. Nappaa tehokuuri omaan tilanteeseesi sopivia ravintolisiä avuksi. Muista myös pikkuiset minipaussit arjessa ja riittävät lepohetket. Kunnon yöunia ei myöskään kannata unohtaa. Ja muista nauttia ihanasta luonnosta, jossa samoilu lataa akkuja ja lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia.