Rauha vatsallesi!

Tiesitkö, että palautumisestasi huolehtimalla autat myös suolistoasi voimaan paremmin? Rentoutumisen ja hiljentymisen hetket ovat siis laatuaikaa myös suolistosi uutterien pikkuapulaisten hyvinvoinnin kannalta.

Tiesitkö, että palautumisestasi huolehtimalla autat myös suolistoasi voimaan paremmin? Rentoutumisen hetket ovat siis laatuaikaa myös suolistollesi

Kun vuosia sitten kohkattiin yksiulotteisesti fyysisen rasituksen puolesta, nykyään ymmärretään aiempaa enemmän myös rentoutumisen merkitys kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukipilarina. Voidaankin sanoa, että rauhoittuminen on muotia ja palautuminen kuin uusi treeni.

Palautuminen on kropan ja mielen palaamista psyykkistä tai fyysistä rasitusta edeltäneeseen tilaan. Palautuminen siis korjaa sekä kroppaa että mieltä – ja hellii niin vatsaa kuin aivojakin. Palautumisessa sinänsä ei ole mitään ihmeellistä: keho osaa tämän itsestään, kun suomme sille aikaa ja mahdollisuuksia.

Lukuisten tutkimusten perusteella stressin tiedetään vaikuttavan myös suoliston hyvinvointiin. Stressin aiheuttamat muutokset välittäjäaineiden ja hormonien tuotannossa vaikuttavat suoliston mikrobikoostumukseen: siihen, millaiset pikkuapulaiset vatsassa vaeltavat. Stressatessa noadrenaliinitasot nousevat myös suolistossa, jolloin patogeenisten eli tauteja aiheuttavien bakteerien määrä kasvaa. Tästä seuraa vatsavaivoja – esimerkiksi suolistotulehduksia tai mahahaavan pahenemista. Moni onkin kokenut omakohtaisesti sen, miten kropan käydessä ylikierroksilla ruuansulatus häiriintyy ja vatsaa saattaa jop kipristellä. 

Lyhytaikainen stressi on ihmiselle normaalia – ja itseasiassa se tekee suolistolle eetvarttia vahvistamalla suoliston vastustuskykyä mahahapon tuotannon kiihtyessä ja eliminoidessa huonoja bakteereja. Pulmia sen sijaan aiheuttaa pitkäaikainen stressi, jossa ikiaikainen “taistele ja pakene” – reaktio jää päälle. 

Esimerkiksi yöllisinä heräilyinä ja kuormittuneisuuden tunteina ilmenevä stressi vaikuttaa haitallisesti palautumiseen: kun keho käy alati kovilla kierroksilla, ei elimistön luonnollinen “lepomekanismi” laukea päälle. 

Suoliston bakteerikannan on havaittu vaikuttavan myös ihmisen stressialttiuteen. Osa ylivirittyy ja ahdistuu kuormituksen seurauksena toisia helpommin johtuen mm. siitä, millainen mikrobikoostumus suolistossa möngertää.

Ehdottomasti hyvä uutinen ihan kaikille on se, että lisäämällä rauhaa ja rentoutusta elämäänsä saa konkreettisesti edistettyä oman suolistonsa mikrobiston hyvinvointia.

Tutkimuksissa on saatu vahvoja viitteitä myös siitä, että niin ravintolisänä nautitut probiootit kuin fermentoidut ruuat (kuten hapankaali, kimchi ja kombucha) auttavat lieventämään stressiä suoliston mikrobistoon vaikuttamalla. Eniten hyötyä probioottisten antimien nauttimisesta ehdottomasti on, kun hommaan yhdistää myös suoliston hyvinvointia hoitavat elämäntavat: värikäs, kasvisvoittoinen ruoka, huolellinen pureskelu, rentoutusharjoitukset sekä liiallisen valvomisen, rasituksen ja väkijuomien välttäminen.

Alkoholi ei todellakaan ole suolistomikrobien ylin ystävä. Unenlaatua heikentävä alkoholi tekee hallaa myös suoliston limakalvolle ja aiheuttaa niin aivoille kuin muullekin elimistölle ylitöitä.

VÄRIKÄSTÄ RUOKAA JA POSITIIVISIA AJATUKSIA

 

Stressinsietokykyään osittain parantaa syömällä kasvisvoittoista, värikästä ruokaa, jonka pureskelee huolellisesti ja nautiskelee hyvillä mielin, rauhallisen ilmapiirin vallitessa. 

Myönteisyydelläkin on merkitystä. Stressin, ahdistuksen ja vihan tunteiden on huomattu haittaavan mikrobien vuorovaikutusta suolistossa. Kiitollisuuden, ilon ja onnellisuuden tunteet jelppivät stressaantuneen mielen lisäksi myös suoliston bakteerikantaa. 

Jos ruuansulatustaan tahtoo vaalia, ei aterian yhteydessä kannattaisi juoda lainkaan. Syödessä nautitut nesteet laimentavat mahahappoja, jolloin ruoka sulaa huonommin. Ruoka-aikojen ulkopuolella sen sijaan kannattaa juoda runsaahkosti.

Tiesitkö, että palautumisestasi huolehtimalla autat myös suolistoasi voimaan paremmin? Rentoutumisen hetket ovat siis laatuaikaa myös suolistollesi

 

APUAINEITA RUUANSULATUKSEN TUEKSI

 

Vaikka stressin vähentäminen onkin tunnetusti yksi tehokkaimmista keinoista ruuansulatuksensa parantamiseen, voi hommaan tuoda lisätehoa sen lisäksi muillakin keinoin.

Ruuansulatusentsyymien toimintaa voi buustata nauttimalla aterian aluksi  parin teelusikallisen annoksen suodattamatonta omenaviinietikkaa. Omenaviinietikka sisältää monenlaisia bioaktiivisia molekyylejä, jotka ruuansulatuksen avittamisen lisäksi hillisevät myös verensokerin nousua.

Haiman entsyymituotantoa puolestaan voi buustata sitruunalla: purista luomulaatuista sitruunaa lasilliseen vettä ja kulauta komeus kurkkuusi hyvissä ajoin ennen ateriointia. Tuoreiden sitruunoiden sijasta voit mainiosti käyttää myös Foodin-sarjan sisilialaisista luomusitruunoista puristettua mehua. Haiman toimintaa tehostavat sitruunan lisäksi esimerkiksi myös loistavana prebioottinakin tunnettu voikukka, oregano ja valkosipuli. 

Ravintolisistä vatsan parhaaksi kaveriksi on usein tituleerattu piihappogeeli, josta moni närästyksestä ja refluksioireista kärsiväkin on löytänyt tehokkaan avun.

Suoliston limakalvoja hoitaa terhakkaasti L-glutamiini, jota on lisätty muun muassa Bioteekin Probiootti Comp -kapseleihin lisätehoa tuomaan. L-Glutamiinia löytyy myös jauheena Solgar-sarjasta.

Vanhan kansan hyödyntämä luuliemi auttaa myös vatsaa voimaan paremmin. Mineraali-, aminohappo- ja kollageenirikas luuliemi hoitaa suoliston limakalvojen lisäksi myös ihoa ja niveliä. Näppärin tapa päästä käsiksi luuliemen hyödyistä on nauttia sitä Bioteekin helppokäyttöisenä luuliemijauheena

LAKRITSANJUURITEETÄ VATSAN PARHAAKSI

 

Tiesitkö, että lakritsanjuuritee hellii suoliston limahalvoja ja taistelee myös stressiä vastaan hillitsemällä liiallista kortisolin tuotantoa? Pukka-sarjan Kolmen lakritsin tee on on valmistettu kolmesta maailman makeimmasta lakritsanjuurilajista, jotka viljellään luomuna ja hankitaan Reilun kaupan periaattein Kazakstanista, Egyptistä ja Pakistanista. Kolmen lakritsin tee on mieltä ja aisteja hellivä, vatsaakin vaaliva makuelämys, johon on helppo rakastua.