Kevätkauden terveysvinkkejä

Aurinko aiheuttaa monenlaisia vaikutuksia keholle, mielelle ja iholle. Iso osa vaikutuksista on positiivisia: mieli esimerkiksi virkistyy ja D-vitamiinia ropisee kroppaan. Lue tästä Ruohonjuuren ravintoterapeutin vinkit kevätkauden terveytesi tueksi!

Aurinko aiheuttaa monenlaisia vaikutuksia keholle, mielelle ja iholle. Lue tästä Ruohonjuuren ravintoterapeutin vinkit kevätkauden terveytesi tueksi!

Auringon UVB-säteily saa ihon tuottamaan D-vitamiinia. Kuten hyvin tiedetään, D-vitamiini on tärkeä tekijä esimerkiksi kalsiumin imeytymisessä ja lihasten toiminnalle. 

– D-vitamiinia tankatakseen tulee olla auringossa päivittäin vartin verran iho paljaana ja ilman aurinkorasvaa, Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu opastaa.

– Auringonvalo myös energisoi ja vaikuttaa mielialaan sekä vireystilaan. Parhaimmillaan auringonvalo toimiikin melkoisena mielialalääkkeenä, Koivu lisää.

Auringonpaiste aiheuttaa myös rasitusta iholle. Ihoa tuleekin suojata auringolta aurinkovoiteiden avulla, jotta säteiden haittavaikutuksilta vältyttäisiin. Voiko auringonsäteiden epäedullisia vaikutuksia pienentää ravintolisien tai ruokavalintojen avulla?

– Runsas altistus auringon UV-säteilylle tosiaan rasittaa ihoa ja voi aiheuttaa ryppyjä. Pahimmillaan ihon palaminen voi altistaa melanoomalle. Ihon suojaaminen niin ulkoisesti kuin ravintolisien avulla on erityisesti meille vaaleille suomalaisille tarpeellista. Antioksidantti beetakaroteeni on A-vitamiinin esiaste, jota saadaan esimerkiksi porkkanasta tai kellertävistä vihanneksista. Se suojaa ihoa UV-säteilyltä ja auringon aiheuttamilta ikääntymisen muutoksilta sekä lisää ihon pigmentoitumista, ravintoterapeutti opastaa.   

– Ihopigmentin, melaniinin muodostumiseen vaikuttaa myös kupari, joka lisäksi suojelee happiradikaalien aiheuttamilta soluvaurioilta. Ravintolisinä myytävät “aurinkokapselit” sisältävät usein myös antioksidantteja, kuten E-vitamiinia ja seleeniä, jotka ehkäisevät vapaiden radikaalien aiheuttamaa hapetusstressiä. Seleeni, jota saadaan helposti esimerkiksi parapähkinöistä voi ehkäistä ikäviä pigmenttimuutoksia eli maksaläiskiä.  Hyviä ravintolisiä juuri auringosta nauttivalle iholle ovat esimerkiksi Bertil´s sarjan Active Sunny Beach  ja Valioravinnon Multikarosin.

Pycnogenol eli rannikkomännyn kuoriuute on vahva luonnon kasviantioksidantti, jonka on todettu vähentävän ihon epänormaalia pigmentoitumisen voimakkuutta ja pienentävän pigmentti- eli maksaläiskien kokoa. 

Astaksantiini puolestaan on karotenoidi, joka suojaa UV-säteilyn vahingolliselta vaikutukselta. Siitä voi siis olla apua kesäiholle, ja atoopikoille sitä voi suositella ympäri vuoden. Luontaisia astaksantiinin lähteitä ovat äyriäiset ja lohi, joiden ravintoa ovat astaksantiinia tuottavia valtamerien mikroleviä syövät silakka ja kilohaili.

– Ulkoisesti käytettävä ravitseva porkkanaöljy sisältää A-, B-, C-, D-, E- ja F-vitamiineja. Se tuo helposti terveen värin iholle. Sisäisesti voit nauttia tehokuurin piristävää porkkanaa mehun muodossa.

Aurinko aiheuttaa monenlaisia vaikutuksia keholle, mielelle ja iholle. Lue tästä Ruohonjuuren ravintoterapeutin vinkit kevätkauden terveytesi tueksi!

Millainen sitten olisi optimaalinen kevätruokavalio? Mitä ravintolisiä Ruohonjuuren ravintoterapeutti suosittelee käytettäväksi erityisesti keväällä?

– Keväällä kannattaa lisätä ruokavalioon reilusti porkkanaa ja kellertäviä kasviksia sellaisenaan, raasteena tai mehuna niistä saatavan beerakaroteenin vuoksi. Siten saadaan helposti suojaa iholle ja vähän väriä jo ennakkoon, EIjaliisa Koivu opastaa.

Kevään edetessä osa ihmisistä kärsii siitepölyjen aiheuttamista allergiaoireista. Silloin on erityisen tärkeää vahvistaa immuunipuolustusta syömällä puhdasta ja värikästä ruokaa hyviä rasvoja ja proteiinia unohtamatta. Samalla tulee varmistaa riittävä vitamiinien ja ravintoaineiden saanti. 

– Siitepölyallergian ennaltaehkäisyssä tärkeitä ovat D-, B-ryhmän vitamiinit, C-, A-, ja E-vitamiini sekä sinkki ja magnesium. Myös suoliston kunto on avainasemassa allergisilla, Koivu neuvoo.

– Nokkonen on luonnon antihistamiini ja kevään tullen sitä onkin hyvä kerätä tuoreeltaan ja valmistaa vaikka ihana keitto tai muhennos. Myös kuivattua nokkosta on helppoa lisätä vaikka smoothien sekaan, Eijaliisa vinkkaa. 

– Bioflavonoidi kversetiini hillitsee histamiinin muodostusta. Kversetiinia saa ravintolisien lisäksi sipulista, sitrushedelmistä, omenoista, persiljasta, tomaatista, parsakaalista ja punaviinistä. Näitä vihanneksia ja hedelmiä, jotka muuten kannattaa syödä mahdollisimman vähän kuorta poistamatta on siis hyvä lisätä ruokavalioon. 

Jos iho on herkkä palamiselle, aurinkoihottumalle tai maksaläiskille, Ruohonjuuren ravintoterapeutti suosittelee aloittamaan suojaavien ravintolisien käytön hyvissä ajoin ennen kirkkainta paistetta.

– Muista myös suojata itsesi hatulla ja sopivilla vaatteilla. Lisääntyvä valo piristää ja on hyvä energianlähde, lähde siis ulos reippailemaan ja tankkaamaan valoa. Muistutan myös varsinaisten sesonkiruokien kuten korvasienten, nokkosen ja raparperin nauttimisesta. Ne hoitavat mieltä ja tuovat puhtia taas uuteen ihanaan kasvukauteen!