Rohkeasti parempaan päin: käännetään ilmastoahdistus voimavaraksi!

Yhä useampi on havahtunut huomaamaan planeettamme tilan. Puhtaiden faktojen rinnalla on tärkeää tarjota ihmisille konkreettisia vinkkejä, joiden avulla he voisivat toimia omassa elämässään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

ilmastoahdistus

Viime vuoden lopulla julkaistun IPCC:n ilmastoraportin myötä ihmiset ovat saaneet mediankin kautta kosolti  lisää tietoa ilmastonmuutoksesta ja siihen vaikuttavista asioista. Yhä useampi on havahtunut huomaamaan planeettamme tilan –  ja sen, että jotain on tehtävä.

On myönteistä,  että ilmastonmuutos on noussut keskusteluun ja ihmiset ovat alkaneet ottaa vastuuta asiasta.  Euromonitor International -tutkimusyrityksen Top 10 Global Consumer Trends 2019 -raportin mukaan “I can look after myself” -ajattelu on yksi merkille pantavista kuluttajatrendeistä vuonna 2019. Ihmiset ottavat nyt entistä enemmän itse vastuuta elämästään ja valinnoistaan. Ratkaisuja ei enää ulkoisteta auktoriteeteille, vaan ihmisistä on tullut oman elämänsä asiantuntijoita.

Ilmastonmuutosuutisoinnin pyörityksessä osa ihmisistä potee ilmastoahdistusta, joka saattaa jopa lamauttaa ja aiheuttaa toivottomuutta. Puhtaiden faktojen rinnalla on tärkeää tarjota ihmisille konkreettisia vinkkejä, joiden avulla he voisivat toimia omassa elämässään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Vaikka viime aikoina paljon esillä ollut lentämättä jättäminen onkin yksittäisen ihmisen kannalta iso teko ympäristön puolesta, toimia voi myös monilla muillakin tavoin: esimerkiksi valitsemalla kasvisruokaa lihan sijaan, välttämällä ruokahävikkiä, suosimalla joukkoliikenteen lisäksi kävelyä tai pyöräilyä, asumalla tiiviisti ja valitsemalla ekosähkön. Mahdollisuuksia ilmastonmuutosta hillitseviin tekoihin on kosolti.

Selvää tietysti on, ettei ilmastonmuutoksen kaltaisia ongelmia ratkaista pelkästään yksilötason toimilla. Siitä huolimatta myös niillä on merkitystä.

Ilmastonmuutos pakottaa meidät kaikki tarkastelemaan toimintaamme uudesta vinkkelistä.

Lentämisen välttämiseksi ja ajankäytön tehostamiseksi yritysten etäpalaveriratkaisut ovat kehittyneet aiempaa paremmiksi. Kun ihmiset ovat entistä tietoisempia lentämisen kuormittavasta vaikutuksesta, ovat he aiempaa halukkaampia kompensoimaan siitä aiheutuvia päästöjä. Vapaaehtoisten lentomaksujen maksaminen ympäristöjärjestöille lienee lisääntynyt ja aiempaa usempi on tietoinen myös mahdollisuudesta kompensoida hiilijalanjälkensä aarniometsää ostamalla.

Maata pitkin kulkevien määrä on kasvamassa ja ihmiset jakavat jo vinkkejään parhaimmista keinoista pötkiä pitkällekin lentämättä. Kimppakyytien suosio kasvaa myös kohisten.

Hitaan matkailun trendi avaa mainioita mahdollisuuksia vaikkapa luontomatkailun kehittämiseen.

Ihmisten suhde omistamiseen on muuttumassa. Vaatelainaamojen, laina-autojen ja muiden vuokrattavien hyödykkeiden käyttö yleistyy. Yhteisomistaminen yleistyy – aiempaa useampi ymmärtää esimerkiksi jaetun kesämökin ilot ja hyödyt. Osa ihmisistä on innostunut myös vuokraamaan asuntoaan ja mökkiään ajaksi, jolloin itsellä ei majapaikkaan ole tarvetta.

Kuluttajatrendien valossa näyttää siltä, että ihmiset tahtovat aiempaa hanakammin löytää onnensa arjesta. Onnellisuus on monen mielestä aivan liian tärkeä asia jätettäväksi vuosilomien varaan.

Pienistä asioista halutaan iloita. On tutkittua, että vapaaehtoistyö ja hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen lisäävät onnellisuuden kokemuksia – samoin omien arvojensa mukaan eläminen. Onnellisuutta lisää myös kiitollisuus. Vaikka valittamisen aiheitakin varmasti kehkeytyy kosolti, keskittymällä kiitollisuuden kipunoihin pötkii ihminen taatusti pidemmälle!


Lue myös:

Hyvinvointitrendit 2019 >>