Hyvinvointitrendit 2019: HAPPINOMICS

Vaikka ostamalla ei saa onnea, voidaan (talous)poliittisilla toimilla vaikuttaa ihmisten onnellisuuteen. "Happinomics" onkin yksi vuoden 2019 hyvinvointitrendeistä.

Happinomics-ajattelun edelläkävijänä mainitaan usein Bhutanin valtio – tuo pieni, Himajalan rinteillä sijaitseva kuningaskunta. Köyhä Bhutan pitää kansakunnan onnellisuutta talouskasvua oleellisempana asiana – ja on kehittänyt maailman ensimmäisen onnellisuusideksinkin. Bhutanilaisten kerrotaan olevan maailmaan onnellisimpia ihmisiä.

Bhutanissa on tapana sanoa, että kuningas ja luonto ovat aina oikeassa. Pienessä kuningaskunnassa ajatellaan, ettei länsimaille tyypillinen rahan perässä ravaaminen ja kaiken kattava kulutushysteria tuo mukanaan pysyvää onnellisuutta. Samasta näkövinkkelistä vilkuiltuna länsimaissa käytetyt, taloudellisen kasvun paradigmat ovat vääristyneitä eivätkä lisää onnellisuutta. Päin vastoin: taloudellinen kasvu uhkaa hitaasti tuhota planeeettamme tehden meistä kaikista ennen pitkää onnettomia.

Kaikki ei ole toki täydellistä Bhutanissakaan: 32 % bhutanilaisista elää alle yhdellä Yhdysvaltain dollarilla päivässä. Nähtäväksi siis jää, pystyykö Bhutan kanavoimaan kasvavan bruttokansantuotteensa hedelmät siten, että myös rahallisesta hyvinvoinnista pääsevät epäsuorasti osalliseksi myös nuo kaikkein köyhimmät.

Ruohonjuuren jokajouluisen porokiertueen tarkoituksena on joulutrenssin lieventämisen lisäksi ilahduttaa ihmisiä ja tuoda hyväntuulista joulumieltä sekä henkilökunnallemme että asiakkaillemme. Ruohonjuuren porotokka matkustaa metrolla vieraillen kaikissa metron varrella sijaitsevissa myymälöissämme.

Oman elämän happinomics

Happinomics-ajattelua voi toteuttaa myös pienimuotoisesti omassa elämässään suuntaamalla varojaan asioihin, jotka lisäävät omaa ja kanssaihmisten onnellisuutta.

On tutkittua, että vapaaehtoistyö ja hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen lisäävät onnellisuuden kokemuksia – samoin omien arvojensa mukaan eläminen.

Vastuulliset valinnat tuovat hyvää mieltä ja merkityksellisissä tuotteita on itseään isompi idea. Ruohonjuuresta löytyy valtava määrä paremman maailman puolesta kamppailevia tuotteita, joiden takana on satoja hyviä projekteja aina sademetsien suojelusta, sosiaalisen eriarvoisuuden vähentämiseen ja kehittyvien maiden naisten aseman parantamiseen saakka. Herkutellen ja hemmotellen voit tehdä hyvää varsin vaivattomasti: joka ikinen kuukausi Ruohonjuuressa lahjoitetaan jonkun kampanjatuotteen koko tuotto hyväntekeväsyyskohteelle, jota asiakkaamme ovat meille ehdottaneet.

Onnellisuutta lisää myös kiitollisuus. Vaikka valittamisen aiheitakin varmasti kehkeytyy kosolti, keskittymällä kiitollisuuden kipunoihin pötkit taatusti pidemmälle! Jokailtaiset kiitollisuusharjoitukset eivät ollenkaan ole huruhuru-hommaa vaan varsin pätevä keino lisätä tyytyväisyyttänsä elämään.

Läsnäolo ja hetkessä eläminen lisäävät myös onnellisuutta. Kun huomista ei turhaan huolehdi tai menneitäkään murehdi, pystyy nauttimaan kaikesta siitä hyvästä, mitä parhaillaan tapahtuu.

Innostuneisuus luo onnellisuutta – ja antaa virtaa painaa vaikka läpi harmaan kiven!

Hymy tarttuu ja palaa bumerangina takaisin! Hymyileminen antaa aivoille viestin siitä, että kaikki on hyvin. Hymy on paitsi lyhin matka kahden ihmisen välillä kenties myös oikotie onneen!?

Onnellisuutta lisää pienistä iloista nauttiminen ja hyvän olon hippusten huomaaminen arjen harmaudessa.  Myös haaveilu ja unelmointi nostavat tunnelmaa ja saavat mielihyvän hyrräämään.

Anteeksi antaminen, avun tarjoaminen sitä tarvitsemalle, luonnossa kuljeskelu ja luontoelämyksistä nauttiminen, lenkkeily, yhteyden pitäminen ystäviin – ne ovat kaikki keinoja lisätä onnellisuuttaan arjessa.

Me Ruohonjuuressa tahdomme tehdä asiakkaistamme onnellisimpia – ja samalla onnellistumme myös itse! Säännöllisesti järjestettävät Sinkkuiltamme luovat siltoja ihmisten välillä, kausittaiset Halikassamme ja jokapäiväiset asiakaskohtaamiset ovat merkityksellinen osa työtämme.

Kun meillä Ruohonjuuressa kehitetään uutta, yhtenä kantavana ajatuksenamme on pohtia sitä, kuinka tekemämme uudistus lisää asiakkaidemme onnellisuutta. Mielestämme se on hyvä pohja, jolta ponnistaa!

Kaikki hyvinvointitrendit 2019 – lue yhteenveto tästä >>