Ravinnosta suojaa kesäiholle: Jaakko Halmetojan vinkit

Onko sisäisiä aurinkovoiteita olemassa? Voiko kesän kynnyksellä ihoaan valmistella auringolle ravinnon avulla? Lue tästä ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojan vinkit kesäisen hyvinvointisi tueksi.

Jos tomaatin jättää pöydälle auringonpaisteeseen pitkäksi aikaa, se alkaa nahistua ja rypistyä. Auringon ultraviolettisäteily on vahva hapettaja, joka tekee temppujaan myös auringossa paahtuvalle iholle.

ANTIOKSIDANTIT AVUKSI

Jos pistelet poskeesi värikästä ruokaa, rientävät ihosi avuksi antioksidantit eli hapettumista ehkäisevät ainekset, jotka toimivat reaktioketjuissa. Ravinnetiheissä ruuissa on monipuolinen kimara erityyppisiä yhdisteitä, jotka porukalla suojaavat ihon solukkoa.

RASVAT – HYVÄÄ RASVAA ON TURHA PELÄTÄ

– Solukalvoille todella tärkeitä ovat hyvät rasvat ja niitä rasvoja suojaavat rasvaliukoiset yhdisteet, Jaakko Halmetoja opastaa.

– Hyviä rasvoja saa esimerkiksi pähkinöistä, manteleista, siemenistä, avokadoista sekä hamppu– ja oliiviöljyistä. Myös E-vitamiinirikas vehnänalkioöljy toimii loistavasti solukalvojen tukena. Tarvitaan pitkäketjuisia omega 3-sarjan rasvahappoja (DHA), esimerkiksi kalaöljyn muodossa.

KAROTENOIDIT – SYÖ VÄREJÄ

Kaikki karotenoidit auttavat ihoa suojautumaan auringolta. Monet karotenoideista ovat rasvaliukoisia, jonka vuoksi esimerkiksi pieni määrä laadukasta öljyä vihermehuissa parantaa ravintoaineiden imeytymistä. (“biosaatavuutta”).

– Kaikki värikkäät ruuat, kuten vaikkapa porkkana, bataatti, sitrukset, kaakao, kurkuma ja spirulina ovat “sveitsiläisiä linkkuveitsiä”, joita voit vasaran sijaan käyttää työkaluina valmistellessasi ihoa tulevan kesän aurinkokylpyihin, Halmetoja maalailee.

Näissä ravinnetiheissä ruuissa tosi iso joukko erilaisia yhdisteitä työskentelee terveytesi tukena. Vihreät vihannekset ja niistä puristetut vihermehut ovatkin tärkeitä apureita kesäihon valmistelemisessa auringonpalvontamenoihin.

SPIRULINA

Spirulina on tullut Ruohonjuurenkin asiakkaiden keskuudessa suosituksi apuriksi kauniin rusketuksen saavuttamisessa. Eikä suotta: karotenoidit tukevat rusketuksen muodostumista.

Spirulina on mikrolevä, joka on ollut planeetallamme miljoonia ja miljoonia vuosia. Se ja muut mikrolevät (kuten chlorella) yhteyttävät auringon avulla tehokkaasti altistuen  samalla valtavalle määrälle säteilyä. Spirulina ja chlorella tuottavatkin monimuotoisia yhdisteitä vahvaa UV-säteilyä vastaan, Halmetoja kertoo.

Vihreä tee on spirulinan ohella oivallinen valinta kesäihon tueksi. Helteiden hehkutellessa vihreästä teestä voi tottakai valmistaa virvoittavaa jääteetä.

– Myös kaakaosta ja kurkumasta on saatu tutkimusnäyttöä ihosolukon suojaamisessa, Jaakko Halmetoja lisää.

RUSKETUKSEN TUEKSI

Saako sitten ruskettumiseen apua ravinnosta? Porkkanamehu ja spirulina näyttäisivät toimivan mutta näiden tieteellisestä toimintamekanismeja ei vielä tarkkaan tunneta.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että samat ruoka-aineet, jotka suojaavat ihosolukkoa UV-säteilyltä, avittaisivat myös kauniin rusketuksen syntyä iholla.

Foodin-sarjan spirulina on noussut Ruohonjuuren asiakkaiden suursuosikiksi etenkin helposti nautittavassa puristemuodossa.

Foodinin spirulina on turvallinen ja laadukas valinta. Foodinin toimitusjohtaja Lasse Jalkanen on käynyt paikan päällä varmistamassa tuotanto-olosuhteet ja sen lisäksi spirulinan laatua analysoidaan säännöllisin laboratioriotestein.

– Monipuolisesti ravitseva spirulina on helppo valinta ruokavalion rikastuttajaksi, ravintoasiantuntija Halmetoja suosittelee.

AVUKSI AURINGONPOLTTAMIIN

Jos iho pääsee kaikesta huolimatta kärvähtämään auringossa, tehokasta apua auringonpolttamiin saa aloe verasta.

– Aloe vera on hyvä apu palaneen ihon hoitoon ole kyse sitten auringonpolttamista tai vaikkapa kokkaushaavereista. Aloe veraa voi myös kasvattaa itse, Halmentoja opastaa.

– Myös kookosöljy, kaakaovoi ja sheavoi rauhoittavat myös ihoa. Ne saattavat myös toimia hyvin mietona aurinkosuojana, mutta niiden varaan ei kannata laskea jos aikoo palvoa aurinkoa oikein urakalla.

Kevyet mutta suojaavat vaatteet, varjossa oleskelu ja luonnonkosmetikan aurinkosuojat ovat fiksuja valintoja paisteisimpien päivien varalle.  Liikaa ei toden totta kannata itseään paisteessa grillata vaan aurinkohommissa kannattaa muistaa sekä järki että maltti.

 

Lue myös:

Aurinko armas, antaa paistaa!