Ruohonjuuri mukana #Ykkösketjuun -kampanjassa – parempaa maailmaa rakentamassa!

Koska ihmisoikeudet ovat liian tärkeä asia jätettäväksi yritysten vapaaehtoisuuden varaan, Ruohonjuuri on useiden kansalaisjärjestöjen, ammattiliittojen ja yritysten mukana vaatimassa ihmisoikeuksia koskevaa lakia yritysvastuusta #ykkösketjuun -kampanjassa.
Ruohonjuuri mukana #Ykkösketjuun -kampanjassa – parempaa maailmaa rakentamassa!

KULUTTAJALLA ON OIKEUS VASTUULLISIIN VALINTOIHIN

Jokaisella pitäisi olla oikeus varmistua siitä, että myynnissä olevat tuotteet on tuotettu  ihmisoikeuksia kunnioittaen - riippumatta siitä, mistä päin maailmaa tuotteet ovat peräisin. Uskomme, ettei kukaan halua ostopäätöksillään tietoisesti tukea vastuutonta yritystoimintaa. Kuluttajien on voitava  luottaa siihen, että tuotteiden taustalla ei ole lapsityövoimaa, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia. Vastuullisuusväitteiden viidakossa liikkuva yksittäinen kuluttaja ei kuitenkaan voi itse olla vastuussa yritystoiminnan ihmisoikeusvaikutuksista. Vastuu ihmisoikeuksista on poliittisilla päättäjillä ja yrityksillä.

REILU MEININKI ON KAIKKIEN ETU

Ruohonjuuren tapaan monet yritykset noudattavat jo nyt ihmisoikeusperiaatteita – reilut markkinat olisivat kaikkien etu.

Yritystoiminnalla ja kansainvälisellä kaupalla on valtava merkitys ihmisoikeuksien toteutumisessa. Yritykset tuottavat tarpeellisia tuotteita, palveluita ja innovaatioita, työllistävät ja maksavat veroja, mutta joskus tuotannossa saatetaan myös polkea lasten, työntekijöiden ja yhteisöjen oikeuksia.

Onneksi osa Yrityksistä noudattaa ihmisoikeuksia koskevaa huolellisuusvelvoitetta vapaaehtoisesti jo nyt. Edelläkävijäyritykset esimerkiksi kartoittavat ihmisoikeusriskejä, auditoivat alihankintaketjujaan, käyttävät vastuullisuussertifioituja raaka-aineita tai tekevät yhteistyötä ammattiliittojen kanssa.

Valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan toimi näin, ja vastuuttomat yritykset voivat edelleen saada epäreilua kilpailuetua ihmisoikeuksia polkemalla. Yhden yrityksen vastuuton toiminta voi myös tahrata samaan arvoketjuun kuuluvien muiden yritysten tai jopa saman alan toimijoiden maineen.

Kuten kaupassa ostoksia tekevien kuluttajien, myös yritysten tulee voida luottaa kauppakumppaniensa ja kilpailijoidensa toimintatapojen asianmukaisuuteen. Reilut, kansainvälisiä ihmisoikeusperiaatteita noudattavat markkinat ovat kaikkien etu.

Mitä #ykkösketjuun -kampanja tavoittelee?

MIKÄ IHMEEN YKKÖSKETJU?

#Ykkösketjuun on kansalaisten, kansalaisjärjestöjen, yritysten ja ammattiyhdistysliikkeen yhteinen kampanja, jota koordinoi yritysvastuujärjestö Finnwatch. Kampanja haluaa Suomeen sitovan lain yritysten ihmisoikeusvastuusta, joka velvoittaa yritykset selvittämään ihmisoikeusvaikutuksensa sekä vähentämään mahdollisia kielteisiä vaikutuksia. Laki perustuu huolellisuusvelvoitteeseen (human rights due diligence), joka määritellään YK:n ihmisoikeuksia ja yritystoimintaa koskevissa ohjaavissa periaatteissa.

Kampanjan konkreettisena tavoitteena on, että eduskuntapuolueet sitoutuvat lakiin yritysten ihmisoikeusvastuusta vaaliohjelmissaan ja Suomen seuraava hallitus kirjaa lain laatimisen ohjelmaansa.

Lue lisää: http://www.ykkosketjuun.fi