Biohakkerointi – entistäkin ehommaksi!

Biohakkeroinnin avulla elintapojaan päivitetään aiempaa paremmiksi. Biohakkeroinnissa kyse on siis ennalta ehkäisevästä terveydenhoidosta, jonka taustalla on syvempi idea siitä, mitä hyvinvointi on.

Biohakkeri on henkilö, joka kiinnostunut ihmisen toiminnasta biologisena kokonaisuutena ja siitä, miten terveyttä ja hyvinvointia voidaan lisätä ja optimoida. 

Teemu Arina, yksi Biohakkerin käsikirjan kirjoittajista, vastaa Ruohonjuuren kysymyksiin biohakkeroinnista.

Biohakkerointi Teemu Arina

Mitä biohakkerointi tarkoittaa noin pähkinänkuoressa? Miksi ihmisen kannattaisi biohakkeroida itseään?

-Biohakkerin käsikirja on ikään kuin ihmisen manuaali pähkinänkuoressa. Kirjassa käydään seikkaperäisesti läpi uni, ravinto, liikunta, työ ja mieli – se,  miten nämä voidaan ymmärtää systeemeinä, kehollisina järjestelminä. Mitä siis tapahtuu unessa, mitä ruuansulatuselimistössä, miten ihmisen energia ja aineenvaihdunta toimivat esimerkiksi liikuntasuorituksen aikana. Biohakkerin käsikirjassa käydään läpi tutkituimmat menetelmät, miten näihin asioihin voidaan vaikuttaa, Teemu Arina kertoo.

Jos ihminen on kiinnostunut biohakkeroinnista, mikä on mielestäni ensimmäinen askel, josta homma kannattaa aloittaa?

-Kannattaa ihan ensiksi selvittää itselleen omat haasteensa – onko uni riittävää, onko stressiä, onko terveysongelmia  – nämä ovat asioita, joihin biohakkeroinnilla voi vaikuttaa. Suuntaa siis huomio kehitettäviin asioihin – Biohakkerin käsikirjassa on paljon käytännönläheisiä vinkkejä, joilla pääsee alkuun valitsemallaan tiellä, biohakkeri opastaa.

Biohakkerin käsikirja: Biohakkerin käsikirjaa on myyty huikeat määrät ja se on kerännyt valtavasti kehuja myös Ruohonjuuren asiakkailta. Mikä on kirjan vinkeistä sellainen, josta olette saaneet eniten kiitosta?

-Biohakkerin käsikirjaahan on myyty peräti 11 000 kappaletta. Sen lukeneet ihmiset ovat kiittäneet etenkin havainnollistavia kuvia ja käytännönläheisiä vinkkejä, joiden avulla voi jokainen alkaa heti päivittää elintapojaan esimerkiksi ravitsemuksen tai treenaamisen saralla. Vaikka Biohakkerin käsikirja ei varsinainen ruokaohjekirja olekaan, kiitosta on sadellut myös sen sisältämien päivitetyn kahvin ja päivitetyn jäätelön resepteistä.

Ensi vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana julkaistaan Stressin biohakkerointi-kirja, jonka ilmestymistä monet odottavat jo nyt hartaasti. Miksi päätitte kirjoittaa erillisen opuksen nimenomaan stressiin liittyen?

-Stressin biohakkerointi on Biohakkerin käsikirjan jatko-osa, jossa pureudutaan erityisen tarkasti hermoston toimintaan. Biohakkerin käsikirjaa kirjoittaessamme huomasimme, että sekä ravinto, uni että liikunta liikunta liittyvät kaikki stressiin. Koska jopa 60-80% lääkärikäynneistä liittyy pitkittyneeseen stressiin, joko mielen kehon tai solutasolla, oli meillä varsin pätevä syy erillisen kirjan kirjoittamiselle.

Stressin biohakkerointi-kirja on tulossa painosta maaliskuun loppuun mennessä – ja se on jo nyt ennakkotilattavissa Ruohonjuuren verkkokaupassa.

Stressin lievityksen tueksi Ruohonjuuressa on myynnissä jo nyt Rauha-niminen lisäravinne, jossa tunnetuimmat adaptogeeniset yrtit tukevat hermoston toimintaa ja auttavat elimistöä mukautumaan stressaaviin tilanteisiin.

Stressin biohakkerointi: Jos ihminen tahtoo häätää stressin, mikä on vinkkisi: mistä stressin biohakkeroiminen kannattaa aloittaa?

Sinänsä stressihän on ihan positiivinen asia: se auttaa meitä heräämään aamulla – ja on syy siihen, että ylipäätään teemme yhtään mitään. Pitkittyessään stressi tulee kuitenkin ongelmalliseksi ja tämä usein liittyy hermostoon. Sympaattinen hermosto menee stressatessa yliaktiiviseksi, biohakkeri Teemu Arina opastaa.

Parasympaattinen hermosto liittyy lepoon ja rentoutumiseen, meditaatioon, metsässä käyskentelyyn ja rauhalliseen elämään. Sympaattisen kontolla puolestaan on mm. se kun juoksee palaverista toiseen, vastailee raivokkaasti sähköposteihin, ratkaisee ongelmia – ja yrittää selvitä hengissä. Nyky-yhteiskunnassa, jossa viestejä on paljon ja keskeytyksiäkin vaikka muille jakaa. Nykyihmiset viettävätkin kosolti alkaa yliaktiivisessa tilassa – toisinaan tuntuu siltä, että pää on kuin Haminan kaupunki ja asioita on hoidettavana enemmän kuin Vilkkilässä kissoja. Hektisten hetkien vastapainoksi olisikin tärkeää sisällyttää päiviinsä riittävästi lepohetkiä: hengittää syvään, käyskennellä metsässä tai pistäytyä vaikka avannossa. Stressaavissa tilanteissa hengitys tihenee – ja silloin on hengitysharjoitusten paikka.

Kannattaa alkaa tietoisestu pidentää uloshengitystään: sekunti sisään, kaksi sekuntia ulos. Kaksi sekuntia sisään, neljä sekuntia ulos, neljä sekuntia sisään, kahdeksan sekuntia uloss. Tämän seurauksena syke laskee ja stressiin liittyen mittarit lähtevät parempaan suuntaan, biohakkeri opastaa.

Biohakkeribuumin vanavedessä Ruohonjuuren hyllyihin ovat rantautuneet kovasti kehutut Maison Gern-superpikakahvit: Mikä on näissä oleellisin ero tavallisiin pikakahveihin verrattuna?

Kyseessähän on superpikakahvi, jossa on superfoodeja messissä. Focus-versio sisältää punajuurimehujauhetta, kanelia ja kaakaota. Se on todella hyvä valinta fyysisen ja kognitiivisen suorituskyvyn parantamiseen.. Myös kaakao ja kaneli tekevät samoja asioita – kaneli lisäksi tasapainottaa myös verensokeria. Shine-kahvissa on vähemmän kofeiinia, osa siitä on lupiinikahvia, joten tämä versio sopii kahville herkemmillekin ihmisille. Molemmat ovat siis funktionaalisia tuotteita pikakahviversioina. Ne ovat helppoja käyttää: sekoita teelusikallinen kahvijauhetta kuppiin ja kaada kuumaa vettä päälle. Maison Gern-superpikakahvit ovat tosi hyvä valinta matkallekin mukaan – yksi pussi riittää 25 kuppiin, biohakkeri Teemu Arina ylistää.

Miten nämä kahvit linkittyvät biohakkerointiin? Mitä suorituskykyä tai muuta hyvinvointia buustaavia vaikutuksia Maison Gern-superpikakahveilla on?

Ihmiset juovat tosi paljon kahvia, mutta kaikki eivät ihan vielä välttämättä ymmärrä miten loistava työkalu päivittäin nautittu kahvi on terveyden parantamiseen. Kahvi on itse asiassa todella hyvä kuljetin – se on vähän niinkuin taksikuski erilaisille lääkinnällisille yrteille.

Maison Gern Focus-superpikakahvi sisältää punajuurijauhetta. Punajuuri tukee typpioksidin tuotantoa eli käytännössä se parantaa hapen kuljetusta, laajentaa verisuonistoa ja tukee sydän- verisuonielimistön toimintaa esimerkiksi liikunta- tai kognitiivisen suoritusten aikana. On esimerkiksi tutkittu, että punajuurimehun nauttiminen parantaa kykyä ratkaista ongelmia. En itse tykkää kovin paljon punajuurimehusta, mutta tämän kahvin joukossa punajuurijauhe toimii mainiosti ja hyödyt saa näppärästi käyttöönsä. Jos tykkäät juoda kahvia, mikset siis samalla joisi sellaista laatua, joka samalla  tukee terveyttäsi!

Maison Gern -superpikakahveja on kahta laatua: Focus ja Shine. Miten ne eroavat toisistaan ja millaisille ihmisille suosittelisit Focus-versiota aivan erityisesti? Entä millaisille Shine-versiota?

Maison Gern-sarjan Focus on superpikakahvi, jossa mukana on punajuurimehua ja kaakaota. Se on synergisesti hyvä yhdistelmä, jota suosittelen erityisesti palanpainikkeeksi keskittymistä vaativalle työlle.

Shine -superpikakahvi puolestaan sopii taas ihmiselle, joka yleensä ei juo kahvia, mutta kaipaa lisää suorituskykyä. Shine-superpikakahvissa osa kahvin määrästä on korvattu lupiinista valmistetulla kahvinkorvikkeella, ja sen maku on hivenen vaniljainen sisältämänsä tonkapavun ansiosta. Tonkapavun vaikutukset ovat samansuuntaisia kuin kanelin: Tonkapapu tasapainottaa verensokeria, ja Shine-kahvi onkin hyvä apu iltapäiväväsymykseen.

 

Maison Gern -superpikakahvit >>

Rohdos Labs Rauha-eliksiiri >>

Biohakkerin käsikirja >>

Stressin biohakkerointi (ennakkomyynnissä) >>

Biohakkerin tuotepaketti >>