Ubikinonista tarmoa taipaleellesi!

Kevään koittaessa moni tunnistaa kevätväsymyksen hiipivän kehoon. Kroppa tuntuu toisinaan nuutuneelta ja olo on kuin olmilla. Olisiko ubikinonista apua väsymyksen voittamiseen? Lue tästä Pharma Nordin Katja Saarikosken vinkit hyvinvointisi tueksi.

Ubikinoni

Suomen pitkä ja pimeä talvi saa ihmisen helposti väsymyksen valtaan. Ankara talvi on usein todella työteliästä aikaa eikä stressikään ole monelle täysin tuntematon tuttavuus. Jos hommaa on enemmän kuin Vilkkilässä kissoja mutta työn sisältö itsessään ei tunnu tuovan virtaa, saattaa  väsymys alkaa pimeän talven päätteeksi vaivata.

– Ihmisen kannattaa tehdä virkeytensä eteen niin paljon kuin mahdollista, toteaa Katja Saarikoski.

– Ensimmäinen vinkkini on luontoon meneminen – ja ihana aurinko, josta kannattaa mahdollisuuksien mukaan nauttia täysin palkein.

Saarikoski kannustaakin kaikkia ampaisemaan hippulat vinkuen  luontoon ja keräämään kehonsa täyteen happea. Vanha viisaus “ylös, ulos ja liikkumaan” pitää siis hyvinkin kutinsa. Näin tehtäessä elimistö alkaa heräilemään talviunestaan.

Toinen tärkeä asia on tietysti ravinto. Pimeän talven aikana moni on ehkä  on lohduttanut itsensä makealla – yleensä pimeään vuodenaikaan makea maistuu mahan täydeltä.

– Höttöhiilarit helpottavat varmasti oloa hetkellisesti mutta jos on niitä pidempäänkin nauttinut, elimistön elinvoima saattaa olla hiipunut. Viimeistään siis väsymyksen yllättäessä kannattaa alkaa syödä ravintotiheää ruoka, Katja opastaa.

Kolmas homma väsymyksen selättämisessä on yksinkertaisesti lepo – joka onkin usein helpommin sanottu kuin tehty. Työkiireiden ja ohjelmoidun arjen pauhussa oman levon merkityksen saattaa hetkellisesti unohtaa – ja sekin osaltaan voi kostautua väsymyksenä. Aina oman ajan järjestäminen ei ole helppoa, mutta se taatusti kannattaa.

Liikunta kirkkaassa, hapekkaassa ulkoilmassa, hyvä ravitsemus ja lepo – ne ovat siis avainteot väsymyksen häätämisessä.

Joskus kevätväsymyksen syynä on se, että kehon ravintoaineet ovat vähissä. On selvää, että pimeällä ei ole auringonvaloa, joka valmistaisi D-vitamiinia iholla. Tiedetäänkin, että keväällä D-vitamiiniarvot ovat suomalaisilla alimmillaan – jos ei tuota tuikitärkeää vitamiinia ole tullut talven aika tankanneeksi.

Myös raudan puute kropassa saattaa heijastua väsymyksenä. Tämä on yleistä etenkin naisilla.

– Kun koko pitkä pimeä talvi on oltu lujilla ja ja pyöritty jopa stressirajoilla saakka, myös ubikinonivarastot saattavat olla tyhjentyneet, Sarikoski muistuttaa.

Ubikinoni-sana on peräisin latinan kielestä. Se tarkoittaa “kaikkialla läsnä” – ja se onkin totta, koska ubikinoni on läsnä jokaisen solun jokaisessa mitokondriossa. Soluissamme ubikinoni tuottaa energiaa kehomme hyväksi.

Ubikinoni on siitä hassu juttu, että se luokitellaan ravintolisäksi mutta se on oikeastaan aine, jota meidän jokaisen maksa tuottaa itse, ihan jokainen päivä. Ubikinonin puutos johtuu siis siitä, että ubikinonin tarve kehossa on suurempi kuin mitä kroppa itse pystyy tuottamaan. Silloin kannattaa ottaa ubikinonibuustia purkista!

Nuorilla ihmisillä ubikinonin tuotanto on huuipussaan mutta jo 25:n ikävuoden korvilla ubikinonin tuotanto alkaa vähentyä. Stressi kuluttaa ubikinonivarastoja vilkasta vauhtia – samoin rankka treenaaminen. Urhelijoiden kannattaisikin ottaa ubikinonilisää,  jotta palautuminen sujuisi ja voimararat riittäisivät voittajan tekoihin.

Mistä sitten voi tietää, että ubikinonivarastot ovat vähissä?

– Ubikinonin puutteen voi tunnistaa esimerkiksi siitä, että tavallisella tyylillä eläessään huomaa yhtäkkiä, ettei virta enää riitä. Silloin toki ensin tarkastetaan, että  lepo, ravitsemus ja muut perusasiat ovat kunnossa – ja jos ne ovat, kannattaa ubikinonia kokeilla elinvoimansa elvyttämiseen, Saarikoski vinkkaa.

Myös ruoka-aineilla voidaan buustata ubikinonin tuotantoa. Ubikinoni on aihe, jota maksa tuottaa ja jota menee kaikkiin soluihimme. Jokaisessa solussamme on mitokondriot, jonne ubikinoni matkustaa tehtävänään muuttaa ravinto energiaksi.

Energiaa tarvitaan lihaksissa, joista toiset tarvitsevat sitä enemmän ja toiset vähemmän.

Lihaksista eniten energiaa tarvitsee sydän.

– Jos ubikinoninsa tahtoo popsia ravinnon muodossa, niin härän sydämestä saa eniten ubikinonia – eikä sitä tarvitse syötä kuin kilon verran päivässä, jotta ubikinionin tarve tulee tyydytetyksi! Myös joistain merenelävistä, kuten sardilleista, voi saada ubikinonia, Katja kertoo.

Mutta ainakin kasvissyöjän näkökulmasta nuo molemmat ovat huonoja vaihtoehtoja. Onneksi myös parsakaalista saa ubikinonia – tosin päivän tarpeen tyydyttääkseen sitä pitäisi syödä kottikärryllinen päivässä!

– Myös aivot tarvitsevat tosi paljon ubikinonia. Tosi monet ihmiset kärsivät migreenin tyyppisistä oireista ja tutkitusti ubikinoni tuo helpotusta myös näihin vaivoihin. Valitettavasti ubikinoni ei kokonaan poista migreeniä mutta se pidentää kohtausten väliä.

– Ubikinoni kannattaa nauttia hetin aamusta, aamupalan yhteydessä. Ubikinoni, kuten ravintolisät yleensäkin, toimii vasta viiveellä. Ja mitä suurempi vajaus kehossa on, sitä kauemmin kestää, että ubikinonin tehon alkaa havaita. Jos elimistö  on hyvin herkkä, voit ubikinonikuurin aloitettuasi huomata vaikutuksen on muutamassa päivässä, mutta jos kehon omat ubikinonivarannot ovat nollassa, (jolloin olotilana lienee krooninen väsymys) saattaa kestää parikin viikkoa ennen piristymistä, Saarikoski ohjeistaa.

Kun ubikinonivarastot ovat sitten täydentyneet, keho pääsee normaalille energiatasolleen. Vireystila on kaikkien korkeimmillaan seitsemän tunnin kuluttua ubikinonikapselin ottamisesta. Onkin tärkeää, että ubikinoni otetaankin aina aamulla – ettei sitten kukuta yöllä.

Kiinnitä huomiota laatuun

Ubikinonivalmisteita on moneen junaan eikä heikkolaatuisimmista saa hyötyjä terveytensä tueksi. Bio quinon on valmisteista yleisesti laadukkaimmaksi luokiteltu –  ubikinonien “mersu”, joka on tehty laadukkaimmista raaka-aineista tarkkaan suunnitelulla ja valvotulla prosessilla. Bio quinonissa ubikinoni on kehon helpoimmin hyödynnettävissä muodossa.

Ubikinonin hyödyt pähkinänkuoressa:

Ubikinoni on kehon omaa energiaa. Jos sen tarve on isompaa kuin tuotanto, kannattaa puhtiaan buustata ubikinonilisillä. Me Ruohonjuuressa olemme tottuneet juurikin ubikinonin voimalla laittamaan pystyyn uusia myymälöitä – kokemuksemme mukaan ubikinonin popsijoilla virtaa riittää kuin pienessä kylässä!

Ubikinonia nautittuasi havaitset toden totta, miten energisyys lisääntyy ja jaksaminen paranee. Ei olekaan ihme, että ubikinoni onkin saavuttanut suuren suosion niin virkeyden lisääjänä, kuin sydänterveyden, aivojen ja solujen hyvinvoinnin buustaajana.

Osta Pharma Nord Bio-qinon Q10 gold -ubikinoni Ruohonjuuren verkkokaupasta >>

Kuuntele podcast: Ubikinonista apua väsymyksen voittamiseen -haastattelussa Pharma Nordin Katja Saarikoski >>