Pukka Herbs: Kuinka kasvaa isommaksi - ja pysyä silti vastuullisena

Korkealaatuisia Pukka-luomuteeyrityksiä ja huippulaadukkaita ravintolisiä valmistavan Pukka Herbs -yrityksen taannoinen myyminen Unileverille aiheutti paljon keskustelua vastuullisia valintoja suosivien ihmisten keskuudessa. Ja hyvä niin; monikansalliset suuryritykset eivät juuri ole niittäneet mainetta maailmanparannuksen saralla.  
Pukka Unilever vastuullisuus

Lue tästä jutusta Pukka Herbsin perustajan, Sebastian Polen näkemyksiä siitä, kuinka yritys voi kovasta kasvustaan huolimatta pysyyä tinkimättömän eettisenä - ja parantaa maailmaa jopa entistäkin pontevammin.

Jotta Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet saavutettaisiin, täytyy myös isojen firmojen kääntää kelkkansa ympäristövastuullisempaan suuntaan. Ilmastonmuutosta ei pystytä hillitsemään vai vastuullisten pikkuyritysten ja yksityisten ihmisten ahkerallakaan toiminnalla.  

Pukka Herbs näyttää suuntaa paitsi yrttien hyödyntämisessä hyvinvoinnin tukena myös ilmastotekojen saralla. Kyseessä on yksi ensimmäisistä brittifirmoista, jotka pyrkivät systemaattisesti hiilidioksidineutrauliuteen.

Sebastian Pole ja Tim Westwell perustuvat yrityksen 17 vuotta sitten tarkoituksenaa edistää vastuullisesti tuotettujen yrttien hyödyntämistä ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Eettisyys, vastuullisuus ja luonnon kunnioittaminen ovatkin aina olleet olennainen osa yrityksen toimintaa. Pukkalla uskotaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, johon ei ole pikaisia vippaskonsteja.

- Tarkoituksemme on tuoda ihmisten ulottuville helpossa ja turvallisessa muodossa luonnon parhaimpien kasvien voima ja tehoaineet. Kupillinen yrttiteetä on tähän tepsivä tapa, Pole kerto.

Nykyisin Polen elämä on tasapainoilua miljoonabisneksen, puutarhanhoidon ja yrttiklinikan pitämisen välillä. Pukka Herbsin myynti Unileverille sai monet närkästymään - mutta toisaalta kauppa tarjosi Pukka:lle ennennäkemättömät mahdollisuudet kasvaa ja edistää siis terveyttä tukevien yrttien hyötykäyttöä entistäkin tehokkaammin. Kasvun myötä yrityksellä on myös aiempaa paremmat mahdollisuudet tukea paremman maailman puolesta kamppailevia projekteja.

Pukka ja vastuullisuus

Pukka-tuotteilla on kahmalokaupalla merkkejä ja sertifikaatteja todisteena vastuullisesta tuotannostaan: luomumerkin lisäksi ainakin Reilun kaupan merkki ja vastuullisesta villikasvien keruusta kertova Fairwild-merkki komeilevat tuotteidensa kyljissä. Pukka kuuluu myös B Corp-yritysten joukkoon. B Corp-sertifioidut yritykset ovat sitoutuneet päivittäisessä toiminnassaan vastuullisuuteen voitonmaksimoinnin sijaan. B Corp-yritykset pohtivat systemaattisesti päätöstensä vaikutusta työntekijöihinsä, asiakkaisiinsa, tavarantoimittajiin, yhteisöön ja ympäristöön.

- B Corp ja 1% For The Planet - tyyliset toimintatavat ovat aina olleet olennainen osa Pukka Herbsiä. Meille on tärkeää, että vastuulliset toimintomme ovat ulkopuolisen tahon vahvistamia - meille ei riitä se, että itse ilmoitamme tekemisemme eettiseksi. Sebastian Pole selvittää.

Luomulaatuisuus on itsestäänselvä pohja, jolta tuotteet ylpeinä ponnistavat. Tätänykyä käytössä aiempien sertifikaattien lisäksi on koko toimitusketjun reiluutta tarkasteleva Fair For Life.Yrttibisnes ei ole rahamiesten hommaa - ainakaan, jos sen tekee Pukkan tyyliin pontiminaan parantaa maailmaa ja auttaa ihmisiä aina yrttien kerääjistä yrttijuomiensa nauttijoihin. Pukkalla panostetaan kumppanuuteen ja pitkiin yhteistyösuhteisiin.

Sarjan ensimmäiset teet olivat Relax, Refresh ja Revitalise -yrttiteet, joissa kaikissa yrttiseosten pohjana komeilee ayurvedinen tietämys. Nämä kolme teetä nauttivat edelleen vahvaa suosiota laatutietoisten siemailijoidensa parissa - myös meillä Ruohonjuuressa.

Jokainen sarjan teekupillinen muuttaa maailmaa pikkuisen paremmaksi. Vuosi vuodelta kasvanut Pukka Herbs tarjoaa yrttien hyvinvointia tukevia vaikutuksia helpossa muodossa yhä useammalle ihmiselle. Kasvu mahdollistaa myös sen, että yhtä enemmän kasveja kerätään vastuullisesti ja viljellään luomulaatuisesti - mikä osaltaan auttaa maaperää voimaan paremmin.

Vaikka tuotteet vaikuttavatkin varsin ajanmukaisilta, ei yritys perustajansa mukaan seuraa trendejä. Terveystietoisuutta korostavat ajat ovat eittämättä olleet yritykselle suotuisat

- Me seuraamme yrttilääkinnän perinteistä polkua tarkoituksenamme tehdä mahdollisimman hyvää työtä yrttivalmisteidemme saralla, Pole kiteyttää.

- Yksi hienoimmista asioita yrityksen perustamisessa on saada koottua yhteen ihmiset, jotka kaikkensa antaen ja yhteisvoimin ponnistellen edistävät tärkeäksi kokemiaan asioita, Pole toteaa.

Pole kertoo, että Pukkalle on valikoitunut töihin intohimoisesti yrtteihin suhtautuvia ammattilaisia. Pukka sanana tarkoittaa aitoa ja autenttista:

- Ihan niinkuin yrityksemme! Me rakennamme parempaa maailmaa, viisaasti ja yrteillä hoitaen.

“Pelkkää” teebisnestä isompi tarkoitus yrityksellä onkin tuoda apua ihmisten jokapäiväiseen elämään yrttiteejuomien ja muiden yrttivalmisteiden avulla - ja samalla edistää Reilua kauppaa, luomuviljelyä ja yrttilääkinnän tuntemusta.

Pukka ja Unilever - mikä muuttuu?

Polelle on tärkeää, että Pukka yrityksenä pystyy todella seisomaan tärkeäksi nostamiensa arvojen takana. Mutta muuttiko Unileverille myyminen yritystä johonkin suuntaan?

Sebastian Pole kertoo, että niin visionsa kuin missionsakin pysyivät ennallaan yrityskaupasta huolimatta - hyvää tehdään edelleen, suuressa sydämellä. Kasvaminen suuremmaksi tarkoittaa Pukka Herbsille entistä isompaa vastuuta - ja kasvaneita mahdollisuuksia hyväntekemiseen.

Polen mukaan myös entistä useampi iso yritys on alkanut tehdä vastuullisia tekoja.

- Iso bisnes on muutumassa, moni toimitusjohtaja havahtuu keski-ikänsä kynnyksellä ajatukseen siitä, että maailma olisi hyvä jättää tuleville sukupolville nykyistä paremmassa kunnossa

Pukka tahtoo omalla kunnianhimoiselle esimerkillään näyttää tekemisen suuntaa myös isoille yrityksille. Toivotaan, että mahdollisimman moni ottaa haasteen vastaan!

 

Osta Pukka-tuotteita Ruohonjuuren verkkokaupasta >>