Ruohonjuuri palaa Mannerheimintielle - uusi lippulaivamyymälä avataan ensi keväänä

Ruohonjuuri palaa Mannerheimintielle - uusi lippulaivamyymälä avataan ensi keväänä

- Ruohonjuuri tekee omaa juttuaan ja kulkee vastavirtaan: uskomme omaan brändiimme ja siihen, että Helsingin keskustan vetovoima säilyy, Ruohonjuuren toimitusjohtaja Arto Ranta-aho toteaa. 

Ranta-ahon mukaan lippulaivamyymälän avaaminen on Ruohonjuurelta myös kulttuuriteko - ja konkreettista toimintaa Helsingin keskustan vireyden puolesta.

- Luomme lippulaivamyymälästämme paikan, jonne ihmiset tulevat ihmettelemään, oppimaan, oivaltamaan ja inspiroitumaan. He tapaavat toisiaan ja voivat vahvistaa omia arvojaan uudessa myymälässämme, joka on paikka yhteisöllisyydelle ja tapahtumille, Ranta-aho kertoo.

Keskeisellä liikepaikalla sijaitsevan, pinta-alaltaan 700 m2:n kokoisen myymälän tavoitteena on luonnollisesti houkutella myös uusia asiakkaita ja tehdä Ruohonjuuren brändiä näkyvämmäksi.

- Toiminnallisuus ja elämyksellisyys ovat tärkeitä asioita. Tavoitteenamme on lippulaivamyymälämme avulla viedä erikoiskauppa uuteen ulottuvuuteen, Ranta-aho toteaa.

Retail- ja korjausrakentamisen uutta toimintamallia kehitetään yhteistyössä

Tulevan lippulaivamyymälän myötä Ruohonjuuri palaa siis Mannerheimintielle; samalle kadulle, jonka varressa VR:n makasiinitkin aikanaan sijaitsivat. VR:n makasiinit ovat olennainen osa Ruohonjuuren vaiherikasta, pontevasta arvopohjasta ponnistavaa historiaa.

Ruohonjuuren ekologisuutta, ihmisläheisyyttä, innovatiivisuutta ja positiivisuutta viestivät arvot tulevat näkymään vahvasti myös tulevassa lippulaivamyymälässä, johon yhdistyvät Kampin ja Kaivopihan kaupat sekä hallinnon toimisto.

Lippulaivamyymälän suunnittelusta vastaa Ruohonjuuren pitkäaikainen kumppani, Suunnittelutoimisto Amerikka, jossa korostetaan yhteistyön merkitystä prosessin kaikissa vaiheissa.

- Amerikan rooli Ruohonjuuren lippulaivahankkeessa on olla suunnittelijana ja kapellimestarina, joka mahdollistaa muiden hankkeessa olevien onnistumisen ja sitä kautta toimivan lopputuloksen, Suunnittelutoimisto Amerikan toimitusjohtaja, arkkitehti Sami Maukonen kertoo.

Ruohonjuuren lippulaivamyymälää rakennettaessa vuokranantaja Ylva, Ruohonjuuri ja Amerikka pilotoivat ja kehittävät yhdessä retail- ja korjausrakentamisen vastuullista toimintamallia, jossa kantavana ajatuksena on kestävän kehityksen periaatteiden noudattaminen kaikessa tekemisessä aina talotekniikasta myymälän kalusteratkaisuihin saakka.

- Amerikka on mukana tekemässä kokonaisuutta, joka antaa ihmisille merkitystä. Kun kaikki osapuolet ovat vahvasti sitoutuneet vastuullisuuteen, tulee lopputuloksesta ainutlaatuinen, Amerikan Maukonen toteaa.

Helsingin keskustan vetovoima vahvistuu yhdessä tekemällä

Sami Maukonen uskoo vakaasti, että Helsingin keskustan vetovoima palautuu ennalleen ja jopa voimistuu oikeita toimenpiteitä tekemällä.

- Iso ongelma tällä hetkellä on se, että Helsingin keskustan palvelut ovat suurelta osin toimistotyöntekijöiden varassa. Koska asiantuntijatyössä tullaan jatkossakin olemaan arviolta puolet työajasta muualla kuin oman yrityksen toimistolla, tulee keskustan palveluiden muokkautua uuteen tilanteeseen, Maukonen toteaa.

Käynnissä on Maukosen mukaan väistämätön muutos, joka olisi kyettävä kääntämään hyödyksi.

- Helsingin keskusta pysyy elävänä, kun se uudistuu. Uudistamiseen tarvitaan kokonaisvaltaista kehittämistä, jossa luottamuksellista yhteistyötä tekevät niin virkamiehet, kiinteistösijoittajat, suunnittelijat kuin keskustassa toimivat yrityksetkin.

Keskustan vetovoimaa lisäävät Maukosen mukaan erityisesti laadukkaat toimijat - eivät niinkään esimerkiksi outlet-henkiset ratkaisut.

- Ruohonjuuren uusi lippulaivamyymälä kuvaa sitä muutosta, jota keskustan palveluissa on nähtävissä tulevaisuudessa. Kaupunkilaiset kaipaavat elämyksiä ja mielenkiintoisia palveluita, jotta asioille tullaan omaa lähiostaria pidemmälle. On hienoa päästä avaamaan kulttuurihistoriallisesti merkittävän Kalevantalon vanha pankkisali laajemmin kaupunkilaisten käyttöön, kommentoi Ylvan kiinteistöjohtaja Ville Vaarala.

Ruohonjuuren matka marginaalista mainstreamiin alkoi pienestä mökistä

Ruohonjuuren tarina alkoi Helsingin keskustassa sijaitsevan Forumin paikalla sijainneesta pienestä puutalosta. Siellä tapaili joukko ympäristötietoisia nuoria, jotka olivat Saksassa opiskellessaan innostuneet uusiopaperista, jota Suomessa ei 1980-luvun alussa saanut mistään. Opiskelijat alkoivatkin pian raahata repuissaan uusiopaperia Suomeen ja kun sen suosio huomattiin suureksi, päätettiin perustaa yritys. Ruohonjuuri Oy saikin vuonna 1982  alkunsa uusiopaperin maahantuonnista ja myynnistä.

Ruohonjuuren alkutaipaleella kauppaa tehtiin pienessä mökissä Mannerheimintien varrella, VR:n makasiinien tuntumassa - ja myöhemmin myös VR:n makasiineilla. Sieltä Kamppiin Salomonkadulle muutettiin vuonna 2006 - vain hiukan sen jälkeen, kun VR:n makasiinit paloivat poroksi.

Muutto Kampin kauppakeskuksen viereen merkitsi astumista marginaalista mainstreamiin: henkisen ja fyysisen saavutettavuuden parannuttua asiakasmäärät kasvoivat merkittävästi ja bisnes alkoi kukoistaa. Positiivista kehitystä vauhditti myös yleinen ympäristötietoisuuden nousu; luomuhommat eivät enää olleet “hippien horinoita”.

Ekologisuus ja eettisyys ovat viitoittaneet Ruohonjuuren toimintaa sen syntyhetkestä lähtien – kauppaa pyöritetään hymyssä suin, elämyksiä tarjoten ja niin ihmistä kuin luontoakin kunnioittaen. Ekokauppa-alan edelläkävijänä Ruohonjuuri elää vahvasti ajassa ja luotaa toimensa tulevaisuuteen, mutta sen perusarvot pysyvät. Ympäristöasioihin keskittyneestä kaupasta on vuosien varrella kehittynyt kokonaisvaltaisen yhteiskuntavastuun kauppa.

Nykyisin Ruohonjuurella on Suomessa 15 myymälää sekä kolme verkkokauppaa: suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen. 

Koronavuosi 2020 ja Ruohonjuuren luvut

Todella haastavasta koronavuodesta 2020 Ruohonjuuri selvisi hyvin ja kovan työn tuloksena myynnitkin kasvoivat hieman edellisvuoteen nähden.

Ruohonjuuri Oy: (Suomi) keskeiset luvut: 2020

Liikevaihto: 32 101 000 euroa ( v. 2019 liikevaihto oli 30 622 000 euroa)

Liikevoitto: 1 573 000 euroa

Liikevoitto %: 4,9 %

Omavaraisuusaste %: 63,4 %

Ranta-ahon mukaan myös Ruohonjuuren tulevaisuus näyttää valoisalta - muutoinkin kuin lippulaivamyymälän avaamisen osalta. Ihmisten ympäristötietoisuus ja vastuullinen kuluttaminen ovat edelleen kasvussa ja pandemiahaasteiden hälvettyä myös myymälätapahtumat ja kaikenlainen elämyksellisyys kiinnostavat varmasti aiempaakin enemmän.

- Poikkeusajan seurauksena ihmisellä on kova ikävä toisen luo, yksilöllisen “ihmiseltä ihmiselle” -asiakaspalvelun puolesta jo vuosikymmeniä puhunut Ranta-aho ennustaa.

Saattaakin siis olla, että esimerkiksi Ruohonjuuren Halikassa- ja Sinkkuilta-tapahtumat keräävät ennätysmäärän osallistujia sitten, kun yhteisöllisyyttä lisääviä rientoja taas voi järjestää. Ensi maaliskuussa avattava lippulaivamyymälä tarjoaa aiempaa huomattavasti paremmat mahdollisuudet myös yhteisöllisille kohtaamisille ja maailmanparantamishengenkin vahvistamiselle.

- Meillä on asiakkaidemme ja muiden kumppaneidemme kanssa yhteinen tavoite: maailman muuttaminen paremmaksi - vaikka sitten tuote kerrallaan, Ruohonjuuren toimitusjohtaja julistaa.

- Tahdomme, että sekä tuotteemme että asiakaspalvelumme lisäävät iloa ja elinvoimaa ihmisten elämässä. Yhteisöllisyys ja toivo ovat kullanarvoisia asioita, joita etenkin tässä maailmanajassa tarvitaan.

Lue seuraavaksi

Luonto-Liiton metsäryhmä sai Ruohonjuuri-palkinnon
Päivi Paltola aloittaa Ruohonjuuren toimitusjohtajana kesäkuun alussa