uutiset

Ruohonjuuren Ruotsin-liiketoiminta ajetaan alas

Happy Food Store on Ruotsissakin ollut rohkea edelläkävijä

Tiedotusvälineille 20.4.2020


Maaliskuussa 2020 koronavirus muutti Ruohonjuuren tilannetta sekä Suomessa että Ruotsissa nopeasti. Voimakkaasti kehittynyt verkkokauppa ei yksin ole korvannut myynnin menetyksiä. Ruotsissa koronapandemia on muuttanut tilannetta Suomea voimakkaammin: kokonaismyynti on pudonnut alle puoleen budjetoidusta. Maaliskuun lopussa Ruotsin liiketoiminta päätettiin ajaa alas nopeasti mutta hallitusti. 

Ruohonjuuren Happy Food Store -ketjun ensimmäinen myymälä avattiin Tukholman ydinkeskustassa Sveavägenillä tammikuussa 2018. Syksyllä 2019 avattiin toinen kauppa Liljeholmstorget Galleria –kauppakeskukseen. 

Happy Food Store on Ruotsissakin ollut rohkea edelläkävijä, jonka mukana useat suomalaiset pienyritykset ottivat kansainvälistymisen ensiaskeleita. Ruotsin-myymälöidemme tuotevalikoima koostui Suomen-myymälöiden parasmenekkisistä tuotteista mutta melko pian huomasimme, ettei kokonaisuus puhuttele ruotsalaista kuluttajaa optimaalisesti. Iso osa tuotteistamme oli liian erikoisia eivätkö hyvinvointitrendit näyttäytyneetkään naapurimaassamme samoin kuin Suomessa.  Pienenä yrityksenä Happy Food Storella ei ollut muskeleita luoda tarpeeksi suurta tunnettuutta lyhyessä ajassa tai esimerkiksi tehdä laajamittaista vaikuttajayhteistyötä.

Meidän kokemuksemme mukaan ruotsalainen kuluttaja poikkeaa individualistisemmasta suomalaisesta turvallisuushakuisempana. Uusien asioiden kokeilu tapahtuu havaintojemme mukaan vasta sitten, kun asiat ovat tunnettuja ja suositeltuja. 


Matkan varrella muokkasimme toimintaamme, kokeilimme uutta, saimme positiivista palautetta asiakkailta ja opimme valtavasti. Kulttuurierojen vahva vaikutus tuli meille yllätyksenä - monet toimintatavat ovat todella erilaisia.

Karrikoidusti sanoen menimme Ruotsiin takki auki, Suomi-sisu edellä, emmekä tunteneet riittävän hyvin ruotsalaista kuluttajaa ja paikallisia toimintatapoja vaikka yritys myös asiakasymmärryksen lisäämiseen oli kova. Luotimme liikaa siihen, että Suomen-konseptimme monistuisi Ruotsiin vähäisin muutoksin. 


Vaikka pikkuhiljaa Ruotsin-myymälöidemme myynnit alkoivatkin kohota, tavoitteisiin ei sinnikkäästä yrittämisestä huolimatta ylletty. Sittemmin, koronaviruksen myötä, myynnit romahtivat ja Ruotsin myymälöiden tappiot kävivät entistäkin raskaammiksi. 

Maaliskuussa 2020 koronavirus siis muutti Ruohonjuuren tilannetta sekä Suomessa että Ruotsissa nopeasti. Voimakkaasti kehittynyt verkkokauppa ei yksin ole korvannut myynnin menetyksiä. Ruotsissa koronapandemia on muuttanut tilannetta Suomea voimakkaammin: kokonaismyynti putosi alle puoleen budjetoidusta. Maaliskuun lopussa Ruohonjuuren hallitus päätti aloittaa Ruotsin liiketoiminnan hallitun mutta nopean alasajon. Tappiollisen toiminnan ylläpitäminen ei ole enää epävarmassa tilanteessa järkevää.

Ruohonjuuri on rohkea edelläkävijä, joka yrittää uusia asioita urheasti. Kaikki kokeilut eivät aina onnistu, vaikka kaikkensa antaisimme ja parhaamme tekisimme. Kaikista kokemuksista pyrimme kuitenkin visusti oppimaan. Vaikka Ruotsin markkinoiden valloittamisen suhteen emme tällä konseptilla nyt onnistuneetkaan, olemme laittaneet ilon ja elinvoiman itämään myös naapurimaassamme. Jatkamme edelleen ruotsalaisten asiakkaiden palvelemista Happy Food Storen verkkokaupan kautta.  Ruohonjuuren Ruotsin-liiketoiminta ei siis mene konkurssiin vaan vetäytyy haukkaamaan happea ja odottelemaan otollisia aikoja. 

Lisätietoja antaa Ruohonjuuren toimitusjohtaja Arto Ranta-aho p. 050-3730 330, arto.ranta-aho@ruohonjuuri.fi

Lue seuraavaksi

ruohonjuuri ainoa Tapiola
Ruohonjuuren verkkokauppa uudistui