Ruohonjuuren matka marginaalista mainstreamiin

Ruohonjuuri on hyvän elämän kauppa, joka on harjoittanut kestävän kehityksen mukaista liiketoimintaa jo 39 vuoden ajan. Vastuullisuusajattelu on alusta asti ollut yritystoiminnan punaisena lankana - siis jo kauan ennen, kuin siitä tuli valtavirtaa.
Ruohonjuuren matka marginaalista mainstreamiin

Ruohonjuuressa yli 20 vuoden ajan työskennellyt Arto Ranta-aho kiertää lokakuussa ympäri Suomea kertomassa Ruohonjuuren historiasta ja suomalaisten kulutuskäyttäytymisen ja ympäristötietoisuuden muutoksista 1980-luvulta tähän päivään.

Toivotamme niin median edustajat kuin kaikki muutkin asiasta kiinnostuneet tervetulleiksi rupattelemaan ja kuulemaan tarinoita Ruohonjuuren 39-vuotisen taipaleen varrelta! Paikalla on senior advisor Arto Ranta-aho, joka antaa mielellään myös haastatteluja.

Kiertue-aikataulu:

Oulun Ruohonjuuri: ke 13.10. klo 14-18

Jyväskylän Ruohonjuuri: pe 15.10. klo 14-18

Turun Ruohonjuuri: to 21.10. klo 14-18

Tampereen Ruohonjuuri: ti 19.10.klo 14-18

Espoo, Ainoan Ruohonjuuri: ma 25.10. 14-18

Vantaa, Jumbon Ruohonjuuri: ke 27.10 klo 14-18

Helsinki, Kampin Ruohonjuuri: pe 29.10. klo 14-18

Ruohonjuuren taival alkoi pienestä mökistä

Ruohonjuuren tarina alkoi Helsingin keskustassa sijaitsevan Forumin paikalla sijainneesta pienestä puutalosta. Siellä tapaili joukko ympäristötietoisia nuoria, jotka olivat Saksassa opiskellessaan innostuneet uusiopaperista, jota Suomessa ei 1980-luvun alussa saanut mistään. Opiskelijat alkoivatkin pian raahata repuissaan uusiopaperia Suomeen ja kun sen suosio huomattiin suureksi, päätettiin perustaa yritys. Ruohonjuuri Oy saikin vuonna 1982  alkunsa uusiopaperin maahantuonnista ja myynnistä.

Ruohonjuuren alkutaipaleella kauppaa tehtiin pienessä mökissä Mannerheimintien varrella, VR:n makasiinien tuntumassa - ja myöhemmin myös VR:n makasiineilla. Sieltä Kamppiin Salomonkadulle muutettiin vuonna 2006 - vain hiukan sen jälkeen, kun VR:n makasiinit paloivat poroksi.

Muutto Kampin kauppakeskuksen viereen merkitsi astumista marginaalista mainstreamiin: henkisen ja fyysisen saavutettavuuden parannuttua asiakasmäärät kasvoivat merkittävästi ja bisnes alkoi kukoistaa. Positiivista kehitystä vauhditti myös yleinen ympäristötietoisuuden nousu; luomuhommat eivät enää olleet “hippien horinoita”.

Ekologisuus ja eettisyys ovat viitoittaneet Ruohonjuuren toimintaa sen syntyhetkestä lähtien – kauppaa pyöritetään hymyssä suin, elämyksiä tarjoten ja niin ihmistä kuin luontoakin kunnioittaen. Ekokauppa-alan edelläkävijänä Ruohonjuuri elää vahvasti ajassa ja luotaa toimensa tulevaisuuteen, mutta sen perusarvot pysyvät. Ympäristöasioihin keskittyneestä kaupasta on vuosien varrella kehittynyt kokonaisvaltaisen yhteiskuntavastuun kauppa.

Nykyisin Ruohonjuurella on Suomessa 16 myymälää sekä kaksi verkkokauppaa: suomen- ja ruotsinkielinen. Tänä syksyllä on avattu englanninkielinen verkkokauppa, jonka tavoitteena on tunnustella kansainvälistymismahdollisuuksia.

Lisätietoja: 

Arto Ranta-aho, Ruohonjuuren senior advisor

arto.ranta-aho@ruohonjuuri.fi p. 050 373 0330