Makeaa mahan täydeltä – miten irti sokerikoukusta?

Sokeri on heppu, josta moni tahtoisi erota - kaikkihan tietävät, ettei liikakäyttö ole terveellistä. Onneksi makeanhimosta voi opetella eroon.
Makeaa mahan täydeltä – miten irti sokerikoukusta?



 

Tiesitkö, että joillain ihmisillä sokeri vaikuttaa aivojen mielihyväreseptoreissa kokaiinin tavoin? Kaikilla näin ei ole - aivot kun meillä jokaisella ovat omanlaisensa. Siksikin jotkut koukuttuvat sokeriin vahvasti ja toiset eivät piittaa siitä pätkääkään.

Sokerikoukussa kiemurrellaan siksi, että sen nauttiminen tuottaa mielihyvää - makeanmuikea, ihana tunne halutaan kokea uudelleen ja uudelleen.

Koska makumieltymykset opitaan jo lapsuudessa, sokerisyöpöksi voi ajautua jo ihan pienestä pitäen - etenkin jos geeniperimä makeamieltymyksille on otollinen.

Pikkulasten karkkikielto voikin olla aivan mainio asia loppuelämää ajatellen. Sokerin syntilista on pitkä: se mm. rasvoittaa maksaa, saa aikaan vatsavaivoja ja aiheuttaa matala-asteista tulehdusta kehossa, jolloin solut tulehtuvat, rappeutuvat ja vanhenevat ennen aikojaan. Sokerin sanotaan usein olevan kauniin ihon pahin vihollinen, koska se soluja rappeuttavan vaikutuksensa lisäksi tuhoaa kollageenia. Sokerihiiri voikin siksi näyttää ikäistänsä vanhemmalta.

Jos sokeria on nauttinut oikein olan takaa, saattaa äkillisestä lopettamisesta seurata vierotusoireita - esimerkiksi päänsärkyä. Vaarallista tämä ei toki ole mutta kurjalta vaihe voi tietenkin tuntua. Jos oireilta tahtoo välttyä, makean mässytystä kannattaa hiivuttaa pikkuhiljaa.

Vinkkejä ylenpalttisesta sokerista luopumiseen:

    • Ymmärrä sokerin haitat - se auttanee motivoitumaan vähempisokerisen taipaleen taittamiseen.

    • Älä hilloa makeaa kotiin - kun sokerista suuhunpantavaa ei ole varastoituna, ei siihen ole niin helppoa sortua.

    • Sokerinsyönnin syyt - pohdi, mitkä ne sinulla ovat. Liittyvätkö makeahetkesi itsesi palkitsemiseen vai erilaisten tunteiden käsittelyyn?

    • Jos himo iskee, hanki sen varalle etukäteen jotain hyvää - mutta ei sokerista, esimerkiksi pähkinöitä.

    • Korvaa huono hyvällä - sillä terveellisiäkin makeuttajia on! Ruohonjuuresta löydät esimerkiksi kookospalmusokeria ja steviaa, testaa niitä perussokerin asemasta.

    • Buustaa mielihyvähormoneita liikunnan ja seksin avulla - lempilajisi aktiivinen harjoittaminen saa serotoniinit ja endorfiinit hyrräämään!

    • Haista, maista ja opettele uusia makuja - ja kas: saatat havaita, että makean lisäksi vaikkapa karvas ja kirpeä saavat makunystyräsi heläjämään!