Inkiväärin terveyshyödyt

Monet terveystietoiset ovat inkivääristä innoissaan. Mitkä ovat inkiväärin keskeisimmät terveyshyödyt? Inkiväärin iloihin meidät tässä jutussa johdattelee Eijaliisa Koivu, Ruohonjuuren ravintoterapeutti.
Inkiväärin terveyshyödyt

- Inkivääristä todellakin kannattaa olla innoissaan, Eijaliisa toteaa heti kättelyssä. - Sen on tutkimuksissa osoitettu tukevan ruoansulatustoimintaa sekä rauhoittavan mahan ja suoliston limakalvoja. Inkiväärin on havaittu myös aktivoivan aineenvaihduntaa, lisäävän rasvanpolttoa ja nesteenpoistoa sekä vähentävän ruokahalua. Siitä voi siis saada apua painonhallinnassa. Myös kolesteroliarvojen alenemisesta ja verenkierron paranemisesta on näyttöä, ravintoterapeutti jatkaa.

Lisäksi inkiväärillä on todettu olevan tulehdusta hillitseviä ominaisuuksia erityisesti nivelvaivoissa. Useissa tutkimuksissa inkiväärin on osoitettu hillitsevän nivelkipua ja -jäykkyyttä, jopa paremmin kuin yleiset tulehduskipulääkkeet.

Inkivääristä saattaa hyvinkin saada apua myös vilustumisen oireisiin, hengitysteiden limaisuuteen ja vastustuskyvyn nostamiseen.

- Sen on todettu auttavan pahoinvointiin, ja esimerkiksi matkapahoinvoinnista kärsivän kannattaakin nauttia inkivääriä noin puoli tuntia ennen reissua. Myös leikkausten yhteydessä esiintyvään pahoinvointiin ja oksenteluun voi inkivääristä olla apua. Raskausajan pahoinvointiin inkivääri voi toimia myös helpottajana muttei sitä ole kuitenkaan suositeltavaa syödä raskaana ollessa isoja määriä tai kapseleina, Eijaliisa opastaa ja jatkaa: - Eräässä tutkimuksessa havaittiin inkiväärin syömisestä tai inkivääriteen juomisesta olevan apua pahanhajuiseen hengitykseen. Yleistä väsymystä ja heikkoutta voi myös hoitaa inkivääriä nauttimalla.

Ruohonjuuri on inkiväärinystävän aarreaitta

Ruohonjuuresta löytyy inkivääriä todella monessa muodossa: jauheena, shotteina, mehuna, soseena, karkkeina, sokeroituina palasina, kapseleina ja osana yrttiteesekoituksia. Jos inkiväärin iloista tahtoisi päästä hyötymään toden teolla, millaisessa muodossa ja millaisia määriä inkivääriä kannattaa nauttia?

- Inkiväärin teho on parasta tuoreena, koska silloin tehoaineet (fenoliset yhdisteet, seksviterpeenit, galanolaktoni, gingesulfonihappo, zingeroni, geranioli, gingerglykolipidit) ovat tallella ja makukin monen mielestä parhaimmillaan, Eijaliisa Koivu toteaa.

Tuoretta inkivääriä on helppo raastaa ruokiin tai juomiin - ja  nauttia sen pikantista mausta samaan aikaan terveysvaikutusten kanssa.

- Prosessoiduissa ja esimerkiksi pikkelöidyissä tuotteissa terveydelliset vaikutukset eivät ole parhaimmillaan lisätyn suolan ja sokerin vuoksi sekä runsaan ravintoaineiden ja bioaktiivisten komponenttien tappion vuoksi. Esimerkiksi tuoreessa inkiväärissä antioksidanttina toimivaa C-vitamiinia on 5 milligrammaa 100 grammassa, kun säilötyssä inkiväärissä määrä laskee 1,62 milligrammaan /100g. Inkiväärin terveysvaikutukset kuitenkin perustuvat enemmälti sen aktiivisiin kemiallisiin yhdisteisiin kuin yksittäisiin ravintoaineisiin, Koivu selventää.

Inkiväärishotti on terveellinen kulauteltava

Inkiväärishotti on helppo ja mainio tapa aloittaa päivä reippaasti ja hyvällä energialla. Shoteissa inkivääripitoisuus on tuotteesta riippuen jopa 40%.

- Hillottu ja sokeroitu inkivääri on makoisaa naposteltavaa, mutta sokeri häiritsee inkiväärin hyviä vaikutuksia ja tehoa. Inkiväärikarkkeissa inkivääripitoisuus on noin 30%, mutta muistuttaisin että niissä on myös mm. ruokosokeria joten pelkästään karkeilla ei kannata inkiväärintarvettaan tyydyttää, ravintoterapeutti muistuttaa.

Inkiväärijauhe on hyvä keittiön perusmauste. Sitä on helppoa lisätä niin leivonnaisiin kuin ruokiinkin.

- Kuivattu inkivääri sisältää myös aktiiviaineita ja on hyvä vaihtoehto, jos tuore inkivääri on päässyt loppumaan. Sen sijaan säilötyssä inkiväärissä (jota tarjotaan esimerkiksi sushin kanssa) on huomattavasti vähemmän aktiiviaineita kuin tuoreessa tai kuivatussa inkiväärissä. Valmiin yrtti-inkivääriteen terveyshyödyt inkiväärin suhteen ovat ehkä enemmänkin rentouttavia, lämmittäviä ja lempeästi hoitavia.

Ruoanlaitossa inkivääriä tuskin voi käyttää liikaa, mutta toki inkivääriä voi syödä tai ottaa ravintolisänä liikaa, jos oikein ahneeksi heittäytyy. Inkiväärin yliannostuksesta saattaa vaivaksi tulla ripulia, turvotusta tai vatsakipuja. Inkivääri voi myös lisätä verenvuototaipumusta.

- Inkiväärin riskejä ei ole erityisen laajalti analysoitu, mutta on todettu 10–15 gramman päivittäisen inkivääriannoksen olevan aikuisilla ihmisillä vaaraton. Määrä vastaa noin teelusikallista tuoretta, raastettua inkivääriä. Nautittuun määrään vaikuttaa myös se, missä muodossa inkivääri nautitaan. Jauheena tai tabletteina inkivääriä tulee helposti saaneeksi enemmän kuin esimerkiksi tuoreesta inkivääristä valmistetussa juomassa. Kapselit ja puristeet nautitaan pakkauksen annostusohjeen mukaan, ravintoterapeutti neuvoo.

- Jos joskus kurkussa tuntuu vilustumisen merkkejä, haudutan inkivääriä ja sitruunaa kuumaan veteen ja juon juoman lämpimänä.

Inkiväärin terveyshyödyt ovat moninaiset: melkein jokaiselle jotakin

Inkiväärin voidaan sanoa olevan ”universaali troppi”, josta lähes jokainen hyötyy. Yksilön tilanteen ja tarpeen mukaan jokainen saa siitä apua kehonsa tarvitsemalla tavalla.

- Erityisesti nivelvaivoista kärsivien kannattaa tarttua inkivääriin, samoin ruoansulatus- ja vatsavaivoista kärsivien. Inkivääriä kannattaa kokeilla myös jeesaajaksi kuukautiskipuihin. Flunssia ennaltaehkäisevänä kehoitan kaikkia nauttimaan inkivääriä tehostaakseen vastustuskykyään ja siten välttääkseen sairastumisen. Ennakointi on aina parempi kuin päälle iskeneen flunssan hoito, Eijaliisa Koivu opastaa.

- Migreenistä kärsivän kannattaa nauttia inkivääriä päivittäin saadakseen apua aivojen verisuonissa olevien, tulehdusta aiheuttavien aineiden hillitsemiseksi. Silloin migreenin on vaikeampi iskeä. Ja jos migreeni kuitenkin iskee, niin tuohon harmilliseen vaivaan liittyvä pahoinvointi vähenee inkiväärin ansiosta.

Ruohonjuuren ravintoterapeutti on itse inkiväärin ylin ystävä.
- Rakastan inkiväärin makua! Joskus kaipaan sitä niin hanakasti, että saatan pureskella palan raakaa inkivääriä ihan sellaisenaan, Eijaliisa kertoo.

- Smoothieen inkivääri on vakioaines - samoin tuorepuuroon sekä useimpiin kana- ja kasvisruokiin.

Päällimmäinen syy Eijaliisan ahkeralle inkiväärinkäytölle on sen mainio maku, mutta erityisesti niveltensä hyvinvoinnin tukemiseksi hän nauttii sitä joskus enemmänkin - esimerkiksi silloin, kun nivelrikkoinen polvi oireilee.

- Jos joskus kurkussa tuntuu vilustumisen merkkejä, haudutan inkivääriä ja sitruunaa kuumaan veteen ja juon juoman lämpimänä. Muut temput siihen lisäksi, niin enpä edes muista koska olisin viimeksi ollut flunssassa!

Tiesitkö muuten että inkivääriä voi myös pakastaa? Näin varmistat sen, että ihanaa inkivääriä on aina saatavilla! Kuori inkiväärinjuuri valmiiksi, siten raastaminen ja käyttö on helppoa.

Synergeettinen inkivääri pelaa hyvin yhteen muiden luonnontroppien kanssa

Inkivääri on hyvin tunnettu synergistisenä rohdoksena. Se tehostaa ja harmonisoi monien muiden rohdosten imeytymistä. Inkiväärin kaveriksi sopii mitä mainioimmin esimerkiksi kurkuma, jolloin nivelten, tulehdusten, ruoansulatusvaivojen ja kivun hoito tehostuvat huomattavasti.

- Hyvä ja tehokas yhdistelmä ovat myös pakuri ja inkivääri, joita yhdessä nautittaessa tulehduksia hoitava vaikutus tehostuu. Inkiväärillä on maha- ja sappinesteiden tuotantoa aktivoiva vaikutus, josta voi olla apua kalsiumin ja magnesiumin imeytymisessä. Myös B12 -vitamiinin imeytyminen voi tehostua inkiväärin kaverina popsittuna, ravintoterapeuttimme kertoaa.

C-vitamiinit ja antioksidantit, joita esimerkiksi sitruunamehussa on runsaasti, vahvistavat inkiväärin vaikutuksia. Sekoittamalla niitä juomaan, voit vaikka puhdistaa maksaasi sekä tehostaa rasvan käsittelyä ruoansulatuksessa.

- Vihreä tee on myös antioksidanttinen valinta. Yhdistämällä inkivääriä sen kanssa voit edistää painonpudotusta, estää rasvaa kertymästä kehoon, hallita kolesterolitasoja sekä parantaa ruoansulatusta ja terveyttäsi, Koivu vinkkaa.

- Kaneli on tehokas tulehdusta torjuva ja bakteereja poistava mauste, joka säätelee myös kehon lämpötilaa. Kanelin ja inkiväärin yhdistelmä on siis mainio valinta silloin, kun  kuumeinen flunssa yllättää. Kannattaa muistaa myös hunajan viruksia torjuva vaikutus ja yhdistää sitäkin inkiväärin kanssa. Myös omenasiiderietikka, kurkuma ja inkivääri ovat hyvä yhdistelmä terveytesi tueksi. 

Eijaliisa Koivu kannustaa käyttämään inkivääriä rohkeasti:

- Se on yksi helpoimmista ja tehokkaimmista keittiön raaka-aineista, josta todella on niin moneksi.

Verenohennus-, verenpaine- ja diabeteslääkkeiden kanssa inkivääri saattaa vaikuttaa niiden tehoon. Näitä lääkityksiä käyttäville Koivu suositteleekin varovaisuutta ja inkiväärin maltillista käyttöä.  Myöskään raskaana olevien ja imettävien äitien ei suositella käyttävän inkivääriä ainakaan suuria määriä, koska turvallisesta määrästä ei ole tutkittua tietoa.  Kannattaa myös muistaa, että inkiväärin käyttö on hyvä lopettaa ennen leikkausta lisääntyneen verenvuodon mahdollisuuden vuoksi.