Immune Boost - 5 vahvaa tehoainetta vastustuskyvyllesi

Vaikka toiset ovatkin luonnostaan flunssa-alttiimpia kuin toiset, vastustuskykyynsä voi vaikuttaa.
Immune Boost - 5 vahvaa tehoainetta vastustuskyvyllesi

Elimistön vastustuskyky eli immuniteetti on monimutkainen kokonaisuus, johon vaikuttavat monet asiat yhdessä. Geenit määrittävät tässäkin elimistön peruspalikat eli esimerkiksi sen, millä intensiteetillä taudinaiheuttajiin reagoidaan tai kuinka nopeasti elimistö näistä hyökkäyksistä toipuu. Geenien edessä ei kuitenkaan olla voimattomia, sillä omaan vastustuskykyynsä voi tietyissä rajoissa kyllä vaikuttaa. Ravinnon monipuolisuus, riittävä unensaanti, kohtuullisesti rasittava liikunta ja stressitasojen hallinta ovat niitä vastustuskykyyn vaikuttavia tekijöitä, joihin itse voi merkittävästikin vaikuttaa.

Vastustuskykyä rakennetaan ravintoaineista

Tiedossa on useita ravintoaineita, jotka tutkitusti tukevat elimistön vastustuskykyä. Tämän vuoksi ruokavalion monipuolisuus on avainasemassa, jotta elimistö saa riittävästi rakennuspalikoita vastustuskyvyn jokapäiväiseen ylläpitämiseen ja rakentamiseen. Tämä on siis elimistössä kokoaikaisesti käynnissä oleva prosessi.

Nykyajan kiireisessä elämänrytmissä monen ruokavaliossa saattaa olla puutteita. Harva syö tuoretta kasvispainotteista ruokaa päivittäin. Paljon on puhuttu myös siitä, sisältääkö nykyinen tehokasvatettu ja usein raskaasti prosessoitu ruokamme enää riittäviä määriä ravintoaineita, jotta voidaan oikeasti sanoa, että monipuolinen syöminen riittää kattamaan elimistön ravintoainetarpeet.

Tutuista ravintoaineista vastustuskykyymme vaikuttavat tunnetusti C- ja D-vitamiini, jotka molemmat edistävät normaalia vastustuskykyä. Hivenaineista sinkin ja seleenin tiedetään vaikuttavan samalla tavoin. Osittain nämä ravintoaineet toimivat myös synergisesti eli toisiaan tukevasti, joten olisi suotavaa, että niitä kaikkia on elimistön käytettävissä tasaisesti. Näiden ravintoaineiden optimaalisesta saannista kannattaa siis pitää hyvää huolta, sillä niiden vaikutuksesta vastustuskykyyn on vankasti tutkittua tietoa.

Beetaglukaaneja on monia erilaisia ja niillä on omat vaikutusmekanisminsa

Moni tuntee beetaglukaanin pelkästään kaura- ja ohratuotteiden yhteydestä, mutta beetaglukaaneja on olemassa monia erilaisia ja niitä saadaan erilaisista lähteistä.

Beetaglukaani on hiilihydraatti, jota esiintyy erilaisina muotoina erilaisissa organismeissa, kuten esim. kasveissa, sienissä, levissä ja hiivoissa. Niillä on myös elimistössä erilaiset vaikutusalueensa. Kauran ja ohran beetaglukaani on varmastikin tunnetuin sen kolesteroliarvoihin edullisesti vaikuttavan mekanismin vuoksi. Tutkimusta tehdään paljon myös muiden beetaglukaanin muotojen kanssa, ja niistä vastustuskyvyn näkökulmasta ehdottomasti kiinnostavin on hiivasta saatava beetaglukaani.

Hiivan beetaglukaani aktivoi immuunipuolustustamme

Hiivan (Saccharomyces cerevisiae) beetaglukaani vaikuttaa kliinisten tutkimusten mukaan elimistön puolustusmekanismeihin monilla tavoilla, joilla se aktivoi ja terävöittää immuunivastetta. Kun immuunijärjestelmä lisää vastettaan, se on paremmassa valmiudessa torjuakseen mahdolliset tunkeilijat.

Kun tämä luonnonmukainen ainesosa yhdistetään C- ja D-vitamiiniin, sinkkiin ja seleenin, saadaan vahva ja erittäin monipuolinen yhdistelmä elimistön vastustuskyvyn avuksi. Yhdistelmä tarjoaa siis sekä vastustuskyvyn tärkeimmät rakennuspalikat että immuniteetin aktivoimiseen tarvittavan tekijän – ainutlaatuinen paketti nyt Ruohonjuuresta!

 Kirjoittaja: Johanna Ronkainen