Frantsila on kotimaisten yrttituotteiden pioneeri
Frantsilan yrttitilan perustivat vuonna 1981 agronomit Virpi Raipala-Cormier ja Jim Cormier, Frantsilan nykyisetkin omistajat.
He olivat tutustuneet toisiinsa opiskeluaikoina ollessaan perehtymässä yrttiviljelyyn Yhdysvalloissa. Syntyi idea, miksi ei yrttejä voisi viljellä ja jalostaa Suomessakin.
Virpi oli jo pienestä pitäen ollut kiinnostunut yrteistä, ja teiniaikanaan hän valmisti itselleen ja läheisilleen yrttituotteita. Frantsila perustettiin Virpin sukutilalle Hämeenkyrön Kyröspohjaan, ja se on alusta alkaen toiminut luomuviljelyn periaatteella. Ensimmäiset kuluttajille myyntiin valmistetut tuotteet olivat Ystävyyden yrttitee sekä 11-yrtin salva, jotka edelleen ovat Frantsilan tuotevalikoimassa.
Frantsilan ja Ruohonjuuren yhteistyö on jatkunut jo pitkään. "Muistan itse käyneeni ensimmäisen kerran Ruohonjuuressa siinä Eduskuntatalon edessä olleessa makasiinissa, mutta silloin toiminta oli vielä aika pientä", Frantsilan markkinointipäällikkö Timo Mantere kertoo.
"Yhteistyömme on aina ollut hyvää ja toiminut loistavasti, ja olemme ymmärtäneet toisiamme, eli aika pitkälle olemme kasvaneet yhdessä. Maailma on muuttunut aika paljon siitä, kun yhteistyön aloitimme, mutta arvot, joita me molemmat edustamme, ovat onneksi olleet niitä, jotka ovat voimistuneet. Esimerkiksi suhtautuminen luomuun on täysin muuttunut. Alkuaikoina jouduimme voimakkaasti puolustelemaan sitä, miksi viljelemme luomuna - se oli täysin sen ajan maatalouspolitiikan vastaista, ja suuri osa kuluttajistakin suhtautui siihen varauksellisesti. Nyt on täysin toisin."
Terveyden ja puhtaan ravinnon merkitys ovat viime vuosina korostuneet sekä itsehoidon arvostus noussut. "Nykyään panostetaan paljon sairauksien ennaltaehkäisyyn, hyvään mieleen sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Nämä yhdessä edustamamme arvot ovat myös niitä, jotka kasvavat. Uskomme, että molemmilla yrityksillä on myös valoisa tulevaisuus edessä, vaikka kilpailu koveneekin tietysti koko ajan", Timo Mantere sanoo.
Frantsila toimii edelleen kolmen kivijalan varassa. "Suurin on tuotteiden valmistus ja myynti, jonka puitteissa teemme yhteistyötä muun muassa Ruohonjuuren kanssa. Lisäksi on matkailijoita palveleva Frantsilan Kehäkukka sekä kursseja järjestävä Frantsilan Hyvän Olon Keskus. Suuri muutos, mitä on vuosien varrella tapahtunut on se, että Frantsila ei palvele vain kotimaisia kuluttajia vaan tuotteemme ovat saaneet arvostusta myös ulkomailla. Suurin vientimaamme on tällä hetkellä Japani."
Teksti julkaistu Ruohonjuuri-lehdessä nro 2/2017