Pienestä mökistä se alkoi

Tiesitkö, että Ruohonjuuri täyttää tänä vuonna 36 vuotta? Onneksi keski-iän kriisistä ei näytä olevan tietoakaan!

Syyskuussa avattiin Ruohonjuuren kahdestoista myymälä Kalasataman Rediin ja jopa Tukholmassa pukkaa tätänykyä Ruohonjuurta.  Mutta mistä kaikki oikein sai alkunsa?

– Ruohonjuuren tarina alkoi Helsingin keskustassa sijaitsevan Forumin paikalla sijainneesta, pienestä puutalosta. Siellä tapaili joukko ympäristötietoisia nuoria, joista yksi opiskeli Saksassa. Saksassa opintietään kulkenut nuorukainen oli innostunut uusiopaperista, jota Suomessa ei 1980-luvun alussa ollut saatavilla mistään. Niinpä opiskelija alkoikin raahata uusiopaperia Suomeen repussaan ja kun suosio oli suurta, virisi ajatus yrityksen perustamisesta. Ruohonjuuuri Oy perustettiin siis juurikin uusiopaperin maahantuontia ja myyntiä varten, Ruohonjuuren toimitusjohtaja Arto kertoo.

Ajat ovat muuttuneet ja tuotevalikoima sen myötä. 1980-luvulla luomutuotteilla oli hörhöleima ja ekoasiat varsin pienen piirin juttuja. Ympäristötietoisuuden kasvun myötä myös Ruohonjuuren suosio kasvoi pikku hiljaa.

Ruohonjuurta pyöritettiin aluksi siis vapaaehtoisvoimin ja varsin idealistisin ottein. Mitä alkuaikojen meiningeistä on jäljellä tämän päivän Ruohonjuuressa?

– Edelleenkin me Ruohonjuuressa koemme, että valinnat vaikuttavat ja että maailma on pelastamisen arvoinen paikka. Myös työntekemisen ilo ja draivi sekä tietty kapinallisuus ovat yhtä jäljellä – ja hyvä niin, melkein 20 vuotta yrityksessä työskennellyt Ruohonjuuren markkinointipäällikkö Johanna toteaa.

– Kaikessa Ruohonjuuren toiminnassa näkyy pilke silmäkulmassa – hommia hoidetaan ilon kautta eikä terveysasioitakaan todellakaan esitetä haudanvakavassa hengessä.

Ruohonjuuren vuosien varrella on tapahtunut kaikenlaista. Tapahtumia on järjestetty laidasta laitaan aina kasviskinkku-bingosta sinkkuiltoihin. Taannoin VR:n makasiineilla järjestetyissä Ruohonjuuren Toukotohinat -tapahtumassa juostiin kimalaishatut päässä räntäsateen keskellä ja yhtenä päivänä myymälään asteli Dalai Lama, joka osti Ruohonjuuresta hamppukengät.  Kerran ranskalaiset turistit lukittiin myymälän sulkeutuessa epähuomiossa sokkeloiseen kauppaan – mutta tästäkin selvittiin ilman virkavallan apua.

Etenkin VR:n makasiinien aika oli Ruohonjuuren historiassa varsin värikästä: rosvoja tuli välillä sekä ovista ja ikkunoista – mutta pääasiassa kaikki sujui hyvässä hengessä. VR:n makasiinit olivat aikoinaan vilkas tapahtumakeskus ja Ruohonjuuri oli olennainen osa tätä pöhinää.  Sekä Arton että Johannan mieliin onkin lämpimänä muistona painunut heti, jolloin ihmisketju käsi kädessä ympäröi VR:n makasiinit vaatimuksenaan niiden suojeleminen. Yhteisöllinen draivi oli vahva muutenkin makasiineilla toimivien keskuudessa.

Kaupallisessa mielessä joulumyynti painottui erityisesti VR:n makasiinein aikoina, jolloin Ruohonjuuressa myytiin monenlaisia kehitysmaatuotteita, joita maakuntien väki tuli ihmettelemään ja ostamaan.

Alkuaikoina Ruohonjuuren luonne infokioskina korostui ja välillä kauppa vaikuttikin enemmän ekoasioiden neuvontapisteeltä kuin relevantilta ostospaikalta.

Margitaalista maistreamiin

Suojeluhaluista huolinatta VR:n makasiinit päätettiin purkaa – ja lopulta ne myös paloivat. Ruohonjuuri muutti nykyiselle liikepaikalleen Kamppiin ja pikku hiljaa myös uusia myymälöitä perustettiin – ensin Tampereelle ja pikkuhiljaa muuallekin. Moni ei ehkä muista sitä, että yhden vuoden ajan olemassa oli myös Kauniaisten Ruohonjuuri.

Ruohonjuuren muutettua Kamppiin asiakasmäärä lisääntyi äkisti ja myynnit kasvoivat.

– VR:n makasiinien alue oli monen ollut joillekin liian hämäräperäinen ja pelottava, ja muutto Kamppiin alensi kynnystä tutustua tarjontaamme, Arto muistelee.

– Alkuaikoina leimallista ruohonjuurelaisille oli kirkasotsainen maailman pelastaminen mutta nykypäiviin mentäessä koseptimme on selkiytynyt enemmän hyvinvointikaupan suuntaan.

Ruohonjuuri on ollut monessa mukana vuosien varrella  – ja olennaisesti aikoinaan myös vaikuttanut esimerkiksi superfood-tuotteiden suosion kehittymiseen Suomessa.

– Tuntuu etuoikeutetulta ja äärimmäisen hienolta, kun Ruohonjuuren kelkassa on saanut aitiopaikalta seurata erilaisten ekokeksintöjen ja trendien nousua. Moni asia onkin mennyt friikistä normaalistksi Ruohonjuuren pitkän historian aikana.

Esimerkiksi uusiopaperi ja luomu olivat 1980-luvun alussa kummallisia juttuja – mutta nykyään ne ovat ihan arkisia asioita. Myös moni yritys on aloittanut taipaleensa Ruohonjuuren kanssa puuhastelusta. Esimerkiksi maailmaakin valloittanut Lunette-kuukuppi tuli Ruohonjuureen myyntiin ensimmäisenä – ihan koko maailmassa. Myös varsin isoksi kasvaneen Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan alkuajat käveltiin käsi kädessä Ruohonjuuren kanssa.

Vaikka paljon onkin muuttunut, Reilu meininki ja palo maailman parantamiseen ovat siis edelleenkin tallella. Ympäristön ja ihmisen hyvinvointi on edelleen keskeistä Ruohonjuuren toiminnassa.

– Vaikka Ruohonjuuri onkin avoinna maailmalle, meillä hommat on hoidettu aina poikkitieteellisesti ja -taiteellisesti. Omaperäinen ja vahva yrityskulttuuri on Ruohonjuuren menestymisen ytimessä, Arto lataa.

Vaikka kilpailu kiristyy, Ruohonjuuren tulevaisuus näyttää valoisalta. Vastuullisuus ja hyvinvointi kiinnostavat ihmisiä enenevässä määrin.

Vaikka digitaalisuus on tulevaisuudessa aiempaa isompi tekijä myös Ruohonjuuren toiminnassa, Ruohonjuurta tehdään aina yhdessä asiakkaiden kanssa.

– Inhimillisyys, ihmiskasvoisuus ja aito, henkilökohtainen asiakaspalvelu ovat olleet meille tärkeitä alusta asti – ja ne tulevat olemaan sitä myös tulevaisuudessa.  Ruohonjuuren tulevaisuus riippuu asiakkaista. Asiakkaat ovat tietysti meille se kaikista tärkein juttu, Johanna summaa.