Hyvinvointitrendit 2019: DIGITAL DETOX ELI DIGIPAASTO

Aikana, jolloin monet kärsivät älylaiteähkystä ja -riippuvuudesta, digipaastolle saattaa hyvinkin olla paikkansa ja kyseessä onkin yksi vuoden 2019 hyvinvoinitrendeistä.

Kirjoittaja: Johanna Koskinen

Digipaasto eli digital detox tarkoittaa ajanjaksoa, jonka aikana ei käytetä älypuhelinta, tablettia tai tietokonetta. Aikana, jolloin monet kärsivät älylaiteähkystä ja -riippuvuudesta, digipaastolle saattaa hyvinkin olla paikkansa.

Nykymaailmassa virikkeistä on ylitarjontaa –  kuvien ja tiedon virta tempaisee helposti syövereihinsä.

Keskeytyksen ärsyketulva kampeaa keskushermoston ylivirittyneeseen tilaan. Sen seurauksena keskittymiskyky kärsii, muisti heikkenee ja ihminen räpiköi impulssien meressä päämäärättömästi.

Ylistimulaatio addiktoi aivot ja vie tilaa tärkeämmältä tekemiseltä – ja jopa ajatuksilta. Älylaitteet saattavat koukuttaa, jolloin niistä irrottautuminen tuntuu ahdistavalta.

Mutta olisiko sitä sittenkin syytä kokeilla?

Määrämittaisen älylaitteista irrottautumisen eli digipaaston hyödyt ovat niin moninaiset, ettei lainkaan ole ihme, että entistä useampi tarttuu tuumasta toimeen!

ENEMMÄN RAUHAA

Kun puhelin ei alati piippaa, tabletti pörise tai tietokone läväyttele kalenterimuistutuksia, läsnäolon ja hetkessä elämisen tunteet lisääntyvät. Ylivire alkaa hiljalleen talttua, pinnallinen hengitys muuttuu syvemmäksi, olo tuntuu rennommalta ja helpommalta. Olemiseen laskeutuu rauha.

ENEMMÄN AJATUKSIA

Sosiaalisten medioiden herkeämätön seuraaminen vie ajatuksesi pois hetkestä, jossa elät. Kun lähdet kävelylenkille ilman puhelinta, huomaat alkavasi ajatella ja katsella ympärillesi ruudun sijaan! Kävelyistä on moni mullistava keksintökin saanut alkunsa! – ja myös sinä saatat löytää ratkaisuja pulmiisi lenkkeillessäsi laitteetta.

Luonnon äänien kuunteleminen auttaa rauhoittumaan – ja olemaan läsnä. Siinä missä kaikenkarvaisten vempainten piipitys ja kaupungin melu rasittaa mieltä, luonnon äänet laskevat stressitasoa – ja saavat luovuudenkin kukoistamaan!

Hiljaisuus tekee luovaksi. Rauhallinen oleskelu ja ympäristöön keskittyminen saavat mielikuvituksen laukkaamaan.

ENEMMÄN “OIKEITA YHTEYKSIÄ” TOISIIN IHMISIIN

Kun huomion keskipiste ei ole ruutu, saatat hyvinkin alkaa kommunikoida enemmän ympärilläsi olevien ihmisten kanssa. Saatat saada uusia ideoita, jakaa ajatuksia – ja jopa nauraa!

EROON MULTITASKAAMISESTA

Monikin nykytyö tuntuu vaativan tekijältään useiden eri tehtävien samanaikaista tai vähintään limittäistä tekemistä – eli multitaskaamista. Aivotutkijoiden mukaan multitaskaamista tehokkaampaa on keskittyä yhteen tehtävään kerrallaan. Tällöin virheiden määrä vähenee, työelämänhallinnan tunne paranee  – ja samalla tulee saaneeksi enemmän myös aikaan. Tyytyväisyys omaan tekemiseen kasvaa kohisten.

Digipaasto helpottaa yhteen asiaan keskittymistä vähentämällä laitteiden aiheuttamia keskeytyksiä. Vaikka ainakin toimistohommissa täydelliseen digitaaliseen detox-kuuriin onkin hankalaa heittäytyä, jo sosiaalisten medioiden houkutuksista pidättäytyminen saattaa saada ihmeitä aikaan niin mielenhallinnan kuin työtehonkin kannalta. Kun puhelin rajoittaa vain soittamista varten ja tietokoneen ainoastaan olennaisia työasioita varten, saatetaan hyvin jo olla monta askelta selkeämmillä vesillä.

Digipaasto saattaa tuoda myös suhteellisuudentajua saavutettavuuteen: menossa mukana ei tarvitse olla vuorokauden kaikkina tunteina. Kun läsnäolokanavien määrä kapenee, on “enemmän paikalla” tässä hetkessä. Vähemmän on jälleen kerran enemmän.

Älylaitteet tuppaavat usein olemaan melkoisia aikasyöppöjä. Moni digipaastoaja onkin huomannut vapaa-aikansa lisääntyvän huimasti laitteettomilla laitumilla kirmatessaan.

Myös aivojen tarvitsema “tylsyys” lisääntyy virikkeiden vähenemisen myötä. Tutkijoiden mukaan aivot tarvitsevat palautuakseen joutokäyntiä ja lepoa jatkuvilta ärsykkeiltä.

Samoin kuin kroppa tarvitsee lepoa raskaan kuntosalitreenin jälkeen, myös aivot tarvitsevat lepoa työpäivän päätteeksi. Uuraan duunipäivän loputtua kannattaakin levätä ilman ärsykkeitä – ja kokeilla vaikkapa hiljaisuuden hoitavia ja uudistavia vaikutuksia.

Hiljaisuudella on todettu olevan peräti aivoja kasvattava vaikutus. Meditaation ja mindfulnessin harjoittamisen on huomattu lisäävän aivojen harmaata ainetta ja vahvistavan aivojen jo olemassa olevia yhteyksiä.  

DIGIPAASTOKOUKKUUN?

Digipaaston suurimmiksi hyödyiksi kehutaan usein uudistumisen tunnetta ja palautumisen kokemuksen vahvistumista – ja tietysti lisääntynyttä vapaa-aikaa.

Moni ottaakin minimittaisen digipaaston tavaksi: tietokonetyöläinen pidättäytyy älylaitteista työpäivän jälkeen tai laittaa kaikki laitteensa telakalla viikonlopun ajaksi.

Digipaaston jälkeisenä maanantaina moni pursuaa ideoita ja energiaa: tuottavuus ja työteho lisääntyvät ja tyytyväisyys kasvaa.

Homma toimii samoin kuin mehupaaston kanssa: kun juttua on kerran tullut testanneeksi, tekee mieli toistaa koko kuuri. Kaikkia ei tämäkään paasto toki nappaa.

 

Kaikki hyvinvointitrendit 2019 – lue yhteenveto tästä >>