Ekokaupan pioneerilla menee hyvin - Ruohonjuuri pärjää koronankin keskellä

Nyky-Suomessa on vaikeaa löytää yritystä, joka ei julistaisi olevansa vastuullinen. Vastuullisuudesta onkin tullut ns. hygieniatekijä, johon kaikki yritykset tavalla tai toisella pyrkivät.
Ekokaupan pioneerilla menee hyvin - Ruohonjuuri pärjää koronankin keskellä

Vuonna 1982 ekokaupanteon aloittaneen Ruohonjuuren koko liiketoiminta perustuu kestävään kehitykseen. Kun yritys aikoinaan perustettiin, päätettiin, että ”Ruohonjuuren toiminta nojautuu kestävän kehityksen periaatteisiin, joiden mukaan meillä ei ole oikeutta evätä tulevilta sukupolvilta mahdollisuutta tehdä niitä asioita, joita meillä on oikeus ja mahdollisuus tehdä tänään”. Kokonaisvaltainen vastuullisuus onkin olennainen osa Ruohonjuuren kaikkea toimintaa aina työntekijöiden, asiakkaiden ja tavarantoimittajien kohtelusta tuotevalikoimaan ja myymälämateriaaleihin saakka.

Ekologisuus ja eettisyys ovat viitoittaneet Ruohonjuuren toimintaa sen syntyhetkestä lähtien – kauppaa pyöritetään hymyssä suin, elämyksiä tarjoten ja niin ihmistä kuin luontoakin kunnioittaen. Ekokauppa-alan edelläkävijänä Ruohonjuuri elää vahvasti ajassa ja luotaa toimensa tulevaisuuteen, mutta sen perusarvot pysyvät. Ympäristöasioihin keskittyneestä kaupasta on vuosien varrella kehittynyt kokonaisvaltaisen yhteiskuntavastuun kauppa.

Yli kahdenkymmenen vuoden ajan Ruohonjuurta toimitusjohtajana luotsannut Arto Ranta-aho toteaakin:

- Tahdomme tehdä fiksusti valitsemisen ihmisille helpoiksi. Siksi valikoimissamme onkin vain hyviä tuotteita. Jokainen Ruohonjuuren tuote on parempi valinta ihmisen ja ympäristön kannalta. Tunnemme tuotteidemme taustat ja osaamme auttaa asiakkaitamme aktiivisesti palvellen.

- Teemme myös läheistä yhteistyötä tuotteitamme valmistavien ja maahantuovien pienyritysten kanssa. Me emme halpuuta hengiltä kumppaneitamme vaan panostamme kauaskantoiseen yhteistyöhön, toimitusjohtaja linjaa.

Ruohonjuuren olemassaolon aikana maailma on muuttunut melkoisesti myös vastuullisuusasioiden vinkkelistä suhteen. Kun Ruohonjuuri 1980-luvun alussa perustettiin, ei edes uusiopaperia luomutuotteista puhumattakaan vielä saanut mistään. Myös Ranta-aho on Ruohonjuuri-taipaleensa aikana nähnyt useiden tuoteryhmien marssin marginaalista mainstreamiin.

- Alkuaikoina moni asiakas tuli Ruohonjuureen Reilun kaupan kahvin, kestovaippojen tai kuukautiskuppien kerässä. Nykyään nuo tuotteet ovat ihmisille arkipäivää ja sangen helppoja löytää, Ranta-aho kertoo.

Ruohonjuuressa tuotteiden ja niiden taustojen tuntemisen lisäksi olennaisen tärkeää ovat palvelu ja yhteisöllisyys:

- Meillä on asiakkaidemme ja muiden kumppaneidemme kanssa yhteinen tavoite: maailman muuttaminen paremmaksi - vaikka sitten tuote kerrallaan, toimitusjohtaja julistaa.

- Tahdomme, että sekä tuotteemme että asiakaspalvelumme lisäävät iloa ja elinvoimaa ihmisten elämässä. Yhteisöllisyys ja toivo ovat kullanarvoisia asioita, joita etenkin tässä maailmanajassa tarvitaan.

Ranta-aho korostaa, että Ruohonjuuren tavoitteena on vaikuttaa myönteisesti siihen, että niin Ruohonjuuren henkilökunta kuin asiakkaatkin olisivat onnellisia arjessaan.

- Kun ihminen voi hyvin, hän levittää hyvää myös ympärilleen, toimitusjohtaja toteaa.

Vaikka Reilun kaupan tuotteita, luomuruokaa, luonnonkosmetiikkaa ja ravintolisiäkin löytyy nykyään monen marketinkin hyllyltä, ei Ruohonjuuri ole tehnyt itseään tarpeettomaksi, - ainakaan, jos asiakastyytyväisyys- tai talouslukuihin on uskominen. Koronan aiheuttamista haasteista huolimatta Ruohonjuurella menee hyvin.

Koronavuosi 2020 ja Ruohonjuuren luvut

Ruohonjuurella oli Suomessa vuonna 2020 yhteensä 16 myymälää sekä verkkokauppa. Ruohonjuuri on toiminut Ruotsissa Happy Food Store Sverige -nimellä vuodesta 2018 alkaen, jossa verkkokauppa palvelee ruotsalaisia asiakkaitamme.

Ruohonjuuri Oy: (Suomi)keskeiset luvut: 2020

Liikevaihto: 32 101 000 euroa ( v. 2019 liikevaihto oli 30 622 000 euroa)

Liikevoitto: 1 573 000 euroa

Liikevoitto %: 4,9 %

Omavaraisuusaste %: 63,1%

Todella haastavasta koronavuodesta 2020 Ruohonjuuri selvisi siis hyvin ja kovan työn tuloksena myynnitkin kasvoivat hieman edellisvuoteen nähden.

Ruohonjuuren toimintaa kuuluu olennaisena osana myös se, että hyvää laitetaan kiertämään. Joka ikinen kuukausi yritys lahjoittaakin hyväntekeväisyyteen sekä rahaa että tuotteita.

Ranta-ahon mukaan myös Ruohonjuuren tulevaisuus näyttää valoisalta. Ihmisten ympäristötietoisuus ja vastuullinen kuluttaminen ovat edelleen kasvussa ja pandemiahaasteiden hälvettyä myös myymälätapahtumat ja kaikenlainen elämyksellisyys kiinnostavat varmasti aiempaakin enemmän.

- Poikkeusajan seurauksena ihmisellä on ikävä toisen luo, yksilöllisen “ihmiseltä ihmiselle” -asiakaspalvelun puolesta jo vuosikymmeniä puhunut Ranta-aho ennustaa.

Saattaakin siis olla, että esimerkiksi Ruohonjuuren Halikassa- ja Sinkkuilta-tapahtumat keräävät ennätysmäärän osallistujia sitten, kun yhteisöllisyyttä lisääviä rientoja taas voi järjestää.