Tarinamme - Pienestä mökistä se alkoi

Tiesitkö, että Ruohonjuuri on perustettu jo vuonna 1982? Onneksi keski-iän kriisistä ei näytä olevan tietoakaan!

Ruohonjuuren alkutaipaleella kauppaa tehtiin myös pienessä mökissä VR:n makasiinien tuntumassa - ja myös VR:n makasiineilla.

Ruohonjuuren tarina alkoi Helsingin keskustassa sijaitsevan Forumin paikalla sijainneesta, pienestä puutalosta. Siellä tapaili joukko ympäristötietoisia nuoria, joista yksi opiskeli Saksassa. Saksassa opintietään kulkenut nuorukainen oli innostunut uusiopaperista, jota Suomessa ei 1980-luvun alussa ollut saatavilla mistään. Niinpä opiskelija alkoikin raahata uusiopaperia Suomeen repussaan ja kun suosio oli suurta, virisi ajatus yrityksen perustamisesta. Ruohonjuuri Oy perustettiin siis juurikin uusiopaperin maahantuontia ja myyntiä varten.

Ajat ovat muuttuneet ja tuotevalikoima sen myötä. 1980-luvulla luomutuotteilla oli hörhöleima ja ekoasiat varsin pienen piirin juttuja. Ympäristötietoisuuden kasvun myötä myös Ruohonjuuren suosio kasvoi pikku hiljaa. Ruohonjuurta pyöritettiin aluksi siis vapaaehtoisvoimin ja varsin idealistisin ottein.

Ruohonjuuren vuosien varrella on tapahtunut kaikenlaista

Tapahtumia on järjestetty laidasta laitaan aina kasviskinkku-bingosta sinkkuiltoihin. Taannoin VR:n makasiineilla järjestetyissä Ruohonjuuren Toukotohinat -tapahtumassa juostiin kimalaishatut päässä räntäsateen keskellä ja yhtenä päivänä myymälään asteli Dalai Lama, joka osti Ruohonjuuresta hamppukengät. Kerran ranskalaiset turistit lukittiin myymälän sulkeutuessa epähuomiossa sokkeloiseen kauppaan – mutta tästäkin selvittiin ilman virkavallan apua.

Etenkin VR:n makasiinien aika oli Ruohonjuuren historiassa varsin värikästä: rosvoja tuli välillä sekä ovista ja ikkunoista – mutta pääasiassa kaikki sujui hyvässä hengessä. VR:n makasiinit olivat aikoinaan vilkas tapahtumakeskus ja Ruohonjuuri oli olennainen osa tätä pöhinää. Yksi lämpimimmistä Ruohonjuuren historian muistoista on hetki, jolloin ihmisketju käsi kädessä ympäröi VR:n makasiinit vaatimuksenaan niiden suojeleminen. Yhteisöllinen draivi oli vahva muutenkin makasiineilla toimivien keskuudessa.

Kaupallisessa mielessä joulumyynti painottui erityisesti VR:n makasiinien aikoina, jolloin Ruohonjuuressa myytiin monenlaisia kehitysmaatuotteita, joita maakuntien väki tuli ihmettelemään ja ostamaan. Alkuaikoina Ruohonjuuren luonne infokioskina korostui ja välillä kauppa vaikuttikin enemmän ekoasioiden neuvontapisteeltä kuin relevantilta ostospaikalta.

Marginaalista mainstreamiin

Suojeluhaluista huolimatta VR:n makasiinit päätettiin purkaa – ja lopulta ne myös paloivat. Ruohonjuuri muutti Kamppiin ja pikkuhiljaa myös uusia myymälöitä perustettiin – ensin Tampereelle ja pikkuhiljaa muuallekin. Moni ei ehkä muista sitä, että yhden vuoden ajan olemassa oli myös Kauniaisten Ruohonjuuri. Ruohonjuuren muutettua Kamppiin asiakasmäärä lisääntyi äkisti ja myynnit kasvoivat.

Alkuaikoina leimallista ruohonjuurelaisille oli kirkasotsainen maailman pelastaminen mutta nykypäiviin mentäessä Ruohonjuuren konsepti on selkiytynyt enemmän hyvinvointikaupan suuntaan. Ruohonjuuri on ollut monessa mukana vuosien varrella ja olennaisesti aikoinaan myös vaikuttanut esimerkiksi superfood-tuotteiden suosion kehittymiseen Suomessa.

Moni asia onkin mennyt marginaalista normaaliksi Ruohonjuuren pitkän historian aikana. Esimerkiksi uusiopaperi ja luomu olivat 1980-luvun alussa kummallisia juttuja – mutta nykyään ne ovat ihan arkisia asioita. Myös moni yritys on aloittanut taipaleensa Ruohonjuuren kanssa puuhastelusta. Esimerkiksi maailmaakin valloittanut Lunette-kuukuppi tuli Ruohonjuureen myyntiin ensimmäisenä – ihan koko maailmassa. Myös varsin isoksi kasvaneen Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan alkuajat käveltiin käsi kädessä Ruohonjuuren kanssa.

Vaikka paljon onkin muuttunut, Reilu meininki ja palo maailman parantamiseen ovat siis edelleenkin tallella. Ympäristön ja ihmisen hyvinvointi on edelleen keskeistä Ruohonjuuren toiminnassa.

Ruohonjuuren tulevaisuus näyttää valoisalta

Edelleenkin Ruohonjuuressa koetaan, että valinnat vaikuttavat ja että maailma on pelastamisen arvoinen paikka. Myös työntekemisen ilo ja draivi sekä tietty kapinallisuus ovat yhä jäljellä. Kaikessa Ruohonjuuren toiminnassa näkyy pilke silmäkulmassa, hommia hoidetaan ilon kautta.

Ruohonjuuren tulevaisuus näyttää valoisalta. Vahva yrityskulttuuri on Ruohonjuuren menestymisen ytimessä. Vaikka kilpailu kiristyy, Ruohonjuuren tulevaisuus näyttää valoisalta. Vastuullisuus ja hyvinvointi kiinnostavat ihmisiä enenevässä määrin. Vaikka digitaalisuus on tulevaisuudessa aiempaa isompi tekijä myös Ruohonjuuren toiminnassa, Ruohonjuurta tehdään aina yhdessä asiakkaiden kanssa. Inhimillisyys, ihmiskasvoisuus ja aito, henkilökohtainen asiakaspalvelu ovat olleet Ruohonjuurelle tärkeitä alusta asti ja ne tulevat olemaan sitä myös tulevaisuudessa.