Tony's Chocolonely muuttaa maailmaa suklaa kerrallaan!

Hyvässä suklaassa ei ole mitään pahaa: Tony's Chocolonelyn tavoitteena on lopettaa orjuus koko maailman suklaateollisuudesta.
Tony's Chocolonely muuttaa maailmaa suklaa kerrallaan!

Tony's Chocolonelyn tarina alkoi suklaantuotannon epäkohtien tiedostamisesta. Yksitoista vuotta sitten toimittaja Teun van de Keuken tutki kaakaon tuotantoketjussa ilmenevää pakkotyövoiman käyttöä tehdessään dokumenttia Keuringsdienst van Waarde -nimiseen televisio-ohjelmaan (tanskalainen tutkivaa journalismia tekevä tv-sarja).

Tieto lisäsi tuskaa: Teun van de Keuken järkyttyi syvästi havaitessaan, että suurin osa marketeissa myytävistä kaakaota sisältävistä tuotteista oli tehty orjatyövoimalla. Tuotannossa oli käytetty usein myös lapsityövoimaa. Tämä oli luonnollisestikin hänen mielestään täysin sietämätöntä.

Kun van de Keuken yritti keskustella tilanteesta kaakaon valmistajien kanssa, moni kieltäytyi juttutuokiosta täysin. Teun päättikin tehdä jotain asialle ja ensimmäinen Reilun kaupan Tony´s Chocolonely -patukka putkahti maailmaan 29.11. 2005. Viidentuhannen kappaleen ensierä myytiin hetkessä loppuun ja isommat satsit hyvän mielen herkkuja alkoivatkin pian valmistua.

Seuraavana vuonna van de Keuken rekisteröi yrityksensä ja Tony´s Chocolonely aloitti työnsä orjuuden poistamiseksi kaakaoteollisuudesta. Maailmaa muutetaan siis paremmaksi suklaaherkku kerrallaan.

Kirkas tavoite: orjuus pois koko maailman suklaateollisuudesta

Tälläkin hetkellä moderni orjuus kukoistaa Länsi-Afrikan kaakaotiloilla. Tämä johtuu epäreilusti jakautuneesta kaakaontuotantoketjusta. Tony´s Chocolonely on olemassa muuttaakseen tilannetta paremmaksi ja näyttääkseen muille yritykselle esimerkkiä siitä, miten vastuullinen suklaantuotanto toimii. Lapsityövoiman käyttö ja moderni orjuus on laitonta ja sen täytyy Tony´s Chocolonelyn mielestä tyystin loppua. Tony´s Chocolonely on siis on siis osa ratkaisua ihmistä ja luontoa kunnioittavasta suklaantuontannosta - ei osa suklaantuotannon ongelmavyyhtiä, kuten liian moni muu suklaayritys.

- Kaakaon tuotantoketjussa asiat eivät vain ole jakaantuneet reilusti. Ketju alkaa miljoonista maanviljelijöistä, jotka tuottavat kaakaota, joka puolestaan päätyy miljardeille suklaata rakastaville kuluttajille. Mutta mitä siinä välissä on? Tätä sektoria dominoi kourallinen kaakaojättiläisiä, jotka takovat voittoa ostamalla kaakaota niin alhaisella hinnalla kuin mahdollista. Tämän johdosta maanviljelijät elävät jatkuvassa köyhyydessä, joka johtaa orjuuteen ja lapsityövoiman käyttöön, Tony´s Chocolonelylta kerrotaan.

Reilussa meiningissä sertifikaatteja syvemmälle

Tony´s Chocolonelylla ollaan sitä mieltä, että yritysten täytyy mennä sertifikaatteja syvemmälle vastuun kantamisessa. Tämän vuoksi Tony´s on kehittänyt viisi perusperiaatetta, joita yritys vankkumattomasti noudattaa. Tony´s kutsuu kaikkia muitakin kaakaontuottajia pistäytymään kahvilla ja kaakaolla ja oppimaan näistä periaatteista, jotka vallitsevat heidän läpinäkyvässä tuotantoketjussaan.

- Me uskomme, että kaakaotuotteita valmistavien yritysten täytyy noudattaa kaikkia viittä periaatetta toiminnassaan, jotta kaakaontuotanto oliis oikeasti vastuullista. Oleellista kokonaisvastuullisuuden kannalta todellakin on, että nimenomaan kaikkia näitä periaatteita noudatetaan - eikä vain yhtä tai kahta. 

Tony´s Chocolonelyn viisi vastuullisuusperiaatetta

1. Papujen jäljitettävyys

- Käymme kauppaa suoraan ja tasavertaisesti kaakaonviljelijöiden ja heidän yhteistyökumppaniensa kanssa. Jäljitettävyys toimii parhaiten, kun operoidaan tuttujen yhteistyökumppanien ja viljelijöiden kanssa. Emme siis osta jättimäistä kasaa kaakaopapuja “jostain” vaan käyttämämme pavut ovat aina jäljitettävissä tilalle asti.

2. Reilu, korkeampi hinta

- Reilun kaupan korkeasta laadusta maksamme myös korkeamman palkkion, jotta kaakaonviljelijät saavat myös kunnollisen elannon työstään.

3. Vahvat viljelijät

- Ostamme kaakaopavut ammattitaitoisilta viljelijöiltä ja työskentelemme yhteistyössä heidän kanssaan auttaaksemme heitä vieläkin ammattimaisempaan toimintaan ja tasalaatuisempaan tuotantoon. 

4. Sitoutuminen pitkällä tähtäimellä - pitkäaikaiset kumppanuudet

- Solmimme viiden vuoden sopimuksia yhteistyökumppaneiden kanssa helpottaaksemme investointejaan.

5. Tuottavuuden ja kaakaon laadun parantaminen

- Ponnistelemme parantaaksemme kaakaoviljelmien tuottavuutta, monipuolisuutta ja laatua erilaisilla ohjelmilla tiiviissä yhteistyössä pienviljelijöiden kanssa 

- Autamme viljelijöitä saamaan paremman elannon, jolloin he voivat myös satsata tulevaisuuteen.Koulutamme kaakaonviljelijöitä ja tuemme myös uusia kaakaopuita tuottavia taimitarhoja.  Autamme myös kastelujärjestelmien kanssa.

Vuonna 2020 Tony´s Chocolonely:

  • osti  5 537 000 kiloa 100 % jäljitettäviä kaakaopapuja
  • maksoi kaakaopavuista viljelijöille 4 300 000 euroa t
  • tarjosi elannon 8 457 viljelijälle ja heidän perheilleen

Hyvän mielen suklaa muuttaa maailmaa

Tony´s - suklaa on naseva nautinto, jota suosittelemme kaikille suklaasiepoille - ja etenkin, heille, jotka eivät halua tuntea syyllisyyttä herkkuja hamutessaan.

- Kun tietää, mikä  meininki kaakaoteollisuudessa vallitsee, ei voi sulkea silmiään asialta. Kuluttajana sinulla on voimaa ja vapautta tehdä oikeita valintoja aina, kun menet kauppaan.. Tony´s on makea ratkaisu katkerassa kaakaomaailmassa. Mekin olemme hulluna suklaaseen -  ja ihan tosissaan ihmisten puolella, Tony´s Chocolonelyn suklaamaakarit julistavat.

Manteli-merisuolasuklaa suurimmassa suosiossa

Ruohonjuuressa myydään Tony´s Chocolonely -sarjan tummia suklaita, joista suurinta suosiota nauttii merisuolalla ryyditetty mantelisuklaa.

Ruohonjuuri on pyytänyt Tony´s Chocolonelya vaihtamaan maitosuklaissaan käytetyn lehmänmaidon luomuun, jotta toiminta olisi reilua eläimillekin. Tällöin voisimme lisätä Ruohonjuuren valikoimiin myös sarjan maitosuklaat. Tony´s Chocolonely on luvannut selvittää asiaa - ja toivomme siis, että tulevaisuudessa tämäkin asia kehittyy parhain päin.

Haluaisitko vielä lisätietoa aiheesta?  Alla olevista linkeistä saa lisävihiä suklaameiningeistä:

Rotten Netfilixissä: Bitter Chocolate Episode

The Chocolate Case Amazon Primella: The Chocolate Case

Kolmen minuutin brändiesittely YouTubessa:  3 Minute Video

Kaakaoteollisuuden ongelmat WAPO artikkeli: WAPO article on issues in the cocoa industry