SIEMENTEN JA PÄHKINÖIDEN AKTIVOINTI

Mikä ihmeen aktivointi? Sen saat selville tästä jutusta! Nappaa myös hyvinvointi- ja ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojan vinkit siementen ja pähkinöiden aktivointiin ja aktivoinnin hyötyihin.
Mikä ihmeen aktivointi? Nappaa hyvinvointi- ja ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojan vinkit siementen ja pähkinöiden aktivointiin ja sen hyötyihin.

Aktivoidut pähkinät ja siemenet ovat nostaneet suosiotaan terveystietoisten ihmisten keskuudessa ja terminä “aktivointi” alkaa tulla tutuksi jo isommallekin ihmisjoukolle. Moni tietääkin, että hapattaminen ja idättäminen ovat tapoja, joilla voidaan parantaa erilaisten kasvisten ja siementen ravintoprofiilia.

Mitä sitten tarkoittaa käytännössä aktivointi? 

- Käytännössä aktivointi tarkoittaa sitä, että siemenet tai pähkinät esi-idätetään, eli liottamalla saatetaan siemen sellaiseen vaiheeseen, että se juuri on lähdössä kasvamaan. Tämän jälkeen ne kuivataan, jolloin saadaan aktivoidut siemenet, pähkinät tai vastaavat (esimerkiksi pavut) säilymään paremmin. Kotikeittiössä taas ei kuivausvaihetta aina tarvita, jos kyseinen siemen tai pähkinä on heti tulossa käyttöön, esimerkiksi smoothien joukkoon tai osaksi raakakakkua, Jaakko Halmetoja opastaa.

- Liottaminen vähentää ns. anti-ravinteiden määrää, jota siemenissä ja pähkinöissä on paljon. Siemen tarvitsee antiravinteita suojautuakseen. Monet mineraalit eivät imeydy kunnolla ilman esi-idätystä, koska kasvin fytiinihappo sitoo itseensä esimerkiksi kalsiumia, magnesiumia ja rautaa. Kun esimerkiksi kvinoaa keitetään 25 minuuttia fytaattipitoisuus vähenee 15-20 % mutta taas esi-idätettäessä fytaattipitoisuutta voidaan vähentää jopa 98 %, hän jatkaa.

Jos pähkinöiden ja siementen yhteydessä popsii C-vitamiinipitoisia ruokia tätä ns. negatiivista imeytymistä voidaan vähentää. Ravitsemushommissa kaikki onkin lopulta kiinni kokonaisuudesta.

 

Mitä hyötyjä aktivoimisesta on?

Kun siis syömme riittävän terveellisesti ja monipuolisesti, aktivointi ei aina siis ole välttämätöntä. Ketkä voivat kuitenkin hyötyä tästä?

- Aktivointi on ensisijaisesti fiksu valinta heille, joilla on entuudestaan haasteita ruoansulatuksen ja herkän suolen (esim. IBS-vaivat) kanssa. Mutta toki moni suosii aktivoituja siemeniä ja pähkinöitä ihan vaan rapsakan koostumuksen takia. Jotkut kokevat olonsa energisemmäksi nautittuaan aktivoituja siemeniä ja pähkinöitä, Halmetoja suosittelee.

Hänen mielestään yksi keskeisimpiä syitä kokeilla aktivoituja siemeniä tai pähkinöitä on niiden ensiluokkainen maku ja hyvin miellyttävä koostumus. Esimerkiksi kun manteli liotetaan ja kuivatetaan eli aktivoidaan, maku on hieman paahteinen ja koostumus todella rapsakka. Silloin syömisestäkin tulee huomattavasti nautinnollisempaa. On siis monia asioita, jotka vaikuttavat siihen miten kehomme vastaanottaa ravintoaineita. 

- Se, miltä jokin ruoka-aine maistuu, näyttää ja tuntuu suussa, vaikuttaa myös fysiologisesti siihen, miten kehomme vastaanottaa kyseistä ruokaa. Rouskuvat ruoat ovat pääsääntöisesti kautta aikojen sisältäneet paljon energiaa ja olleet merkki tuoreudesta, Jaakko valaisee.

Kuinka käyttää aktivoituja siemeniä ja pähkinöitä?

Aktivoituja siemeniä ja pähkinöitä voi rouskutella sellaisenaan, hyödyntää osana salaattia ja muita herkullisia aterioita. Näillä saa myös tehtyä itselleen herkullisen evässekoituksen. 

- Itsekin tykkään tehdä luonnossa pitkiä vaelluksia ja silloin monipuolinen evässekoitus on ihan ässä! Ainakin itse kyllästyn nopeasti yksipuolisiin sekoituksiin. Kun sekoituksessa on monipuolisesti makuja, erilaisia koostumuksia ja myös hyvä määrä suolaa, niin pääsee pitkälle, Jaakko kertoo.

- Suolan tarkoitus evässekoituksissa on korostamisen arvoinen juttu. Natrium ja kalium ovat keskeisiä elektrolyyttejä, jotka säätelevät valtavaa määrää erilaisia kehomme järjestelmiä. Kaikki pähkinät ja siemenet sisältävät todella paljon kaliumia. Jos ylensyö pähkinöitä, tekee aika nopeasti mieli suolaa -  ja jos on syönyt suolaa liikaa, maistuvat pähkinät kylkiäisenä hyvälle. Elektrolyyttitasapainoa kannattaa siis miettiä sekoitusta tehdessä ravitsemus- profiilin lisäksi. Pakkauksen visualisuudella on myös väliä, kertoo Jaakko ja mainitsee todella hyvin toimivana esimerkkinä Foodinin uudet aktivoidut evässekoitukset.

Foodinin uudet aktivoidut trail mix -sekoitukset sekä salaattisiemensekoitus ovat hyviä esimerkkejä yllä kuvailusta monipuolisuudesta. Ne ovat myös loistava valinta arjen kiireiden keskelle. 

Foodinin uudet aktivoidut trail mix -sekoitukset sekä salaattisiemensekoitus ovat hyviä esimerkkejä yllä kuvailusta monipuolisuudesta. Ne ovat myös loistava valinta arjen kiireiden keskelle. 

Tee se itse -aktivointi kotikonstein

Siementen ja pähkinöiden liottelu on monelle jo arkista puuhaa, mutta tässä vinkkejä aloittelijoille. Hyvä nyrkkisääntö on yön yli liottaminen. Kaikki pähkinät ja siemenet kuten (chia-siemenet tai cashewpähkinät)  eivät toki tarvitse näin pitkää liottamisaikaa, mutta yleisesti voidaan suositella yön yli liottamista.  

-  Liuotus tapahtuu niin, että siemenet ja pähkinät peitetään runsaalla vedellä. Jos haluaa lopullisen tuotteeseen hieman suolaista fiilistä, niin kannattaa lisätä 6 % suolaa veteen. Lopputulos on ihanan suolainen, mutta ei kuitenkaan samanlainen kuin vaikkapa suolapähkinöissä. 

- Yön jälkeen siivilöidään pähkinät ja siemenet ja huuhdellaan ne hyvin. Sen jälkeen ne ovat täysin käyttökelpoisia. Ne voi laittaa vaikkapa kulhoon ja jääkaappiin ja käyttää seuraavana päivänä smoothiessa, Jaakko vinkkaa.

Varsinainen aktivointi tarkoittaa myös siementen ja pähkinöiden kuivattamista liotuksen jälkeen. Kannattaa kokeilla pyöritellä hieman kosteita pähkinöitä ja siemeniä kulhossa mausteiden kera. Jaakon omiin suosikkeihin kuuluvat mausteet kuten curry, jeera, kaneli, chilit ja cayenne. Jos taas haluaa vielä tehdä parempia herkkuja, lisätään pieni määrä vaahterasiirappia tai hunajaa: lopputuloksena on älyttömän hyviä snackseja, jotka myös maistuvat taatusti myös perheen pienimmille. Lisäkikkana Jaakko vielä mainitsee ravintohiivahiutaleet, joiden avulla naposteltaviin saa makoisan umami-maun. 

- Pyörittele siemenet ja pähkinät maustesekoituksessa ja laita pellille ja uuniin noin 40 asteeseen kuivumaan. Tavallisisssa uuneissa lämmöt saattavat helposti nousta liian korkeiksi, joten kannattaa tarkkailla, ettei lämpö nouse yli 60 asteen. Tulitikkurasia uunin luukun väliin voi toimia hyvänä niksinä, jotta saa lämpötilan pysymään riittävän alhaisena. Kuivausaika voi olla 12 tuntia tai lyhyempi. Jos haluaa oikein rapsakan lopputuloksen, voi pähkinöitä ja siemeniä kuivattaa jopa vuorokauden, kertoo Jaakko innostuneesti.

Nyt voi onneksi nauttia helposti aktivoiduista tuotteista Foodinin uusien evässnacksien muodossa. Tutustu Foodinin koko valikoimaan ja osta omaksesi Ruohonjuuren myymälöistä tai verkkokaupasta!