Ruohonjuuri kansainvälistyy uuden verkkokaupan avulla

Ruohonjuuren englanninkielinen verkkokauppa Ruohonjuuri.com palvelee nyt asiakkaita EU-alueella. Kaupassa on laaja, yli 4000 tuotteen valikoima vastuullisia, hyvinvointia tukevia tuotteita. Erityisen laaja kattaus on suomalaisten pienyritysten tuotteista aina villiyrteistä, funktionaalisista sienistä ja metsämikrobikosmetiikasta saunateemaisiin valintoihin saakka.
Ruohonjuuri.com

Valikoimassa komeilevat kotimaisista yrityksistä mm. Frantsila, Puhdistamo, Foodin, Goodio, Saaren taika ja Flow Cosmetics, tarjonta kattaa suomalaisen luonnon parhaimmistoa sisäisesti ja ulkoisesti nautittavaksi.

“Suomalaiset tuotteet kiinnostavat ulkomaisia asiakkaita, ja paketteihin on jo päätynyt niin suomalaista saunahunajaa, pakuria ja muita sienivalmisteita, kuin myös innovatiivisia Moi Forestin metsämikrobivoiteita. Yllättäen englanninkielinen palvelu on kiinnostanut myös Suomessa asuvia asiakkaitamme, ja useampi paketti on lähtenyt ihan kotimaisiin osoitteisiin”, Ruohonjuuren verkkokaupoista vastaava Tiina Tuohi kertoo.

“Kotimaisen kysynnän vuoksi myös englanninkielisen Ruohonjuuri.com-kaupan toimitustavoista löytyy ilmainen toimitus Ruohonjuuren myymälöihin, jotta pystymme palvelemaan Suomessa asuvia asiakkaita, jotka tutustuvat tuotteisiin ja tekevät ostoksensa mieluummin englanniksi.”

Ensimmäinen  Ruohonjuuri-verkkokauppa näki Suomessa päivänvalon kymmenisen vuotta sitten, marraskuussa 2011. Ruotsalaisia asiakkaita Ruohonjuuren omistama Happy Food Store -verkkokauppa on palvellut maaliskuusta 2018 lähtien. Vuonna 2021 avattu kansainvälinen verkkokauppa Ruohonjuuri.com palvelee englanniksi asiakkaita koko EU-alueella, ja toki EU-alueelle toimitetaan paketteja myös suomenkielisestä kaupasta. 

Ruohonjuuren taival alkoi pienestä mökistä

Lokakuussa 39:n vuoden ikään ehtineen Ruohonjuuren tarina alkoi Helsingin keskustassa sijaitsevan Forumin paikalla sijainneesta pienestä puutalosta. Siellä tapaili joukko ympäristötietoisia nuoria, jotka olivat Saksassa opiskellessaan innostuneet uusiopaperista, jota Suomessa ei 1980-luvun alussa saanut mistään. Opiskelijat alkoivatkin pian raahata repuissaan uusiopaperia Suomeen ja kun sen suosio huomattiin suureksi, päätettiin perustaa yritys. Ruohonjuuri Oy saikin vuonna 1982 alkunsa uusiopaperin maahantuonnista ja myynnistä. 

Ruohonjuuren alkutaipaleella kauppaa tehtiin pienessä mökissä Mannerheimintien varrella, VR:n makasiinien tuntumassa - ja myöhemmin myös VR:n makasiineilla. Sieltä Kamppiin Salomonkadulle muutettiin vuonna 2006 - vain hiukan sen jälkeen, kun VR:n makasiinit paloivat poroksi. 

Muutto Kampin kauppakeskuksen viereen merkitsi astumista marginaalista mainstreamiin: henkisen ja fyysisen saavutettavuuden parannuttua asiakasmäärät kasvoivat merkittävästi ja bisnes alkoi kukoistaa. Positiivista kehitystä vauhditti myös yleinen ympäristötietoisuuden nousu; luomuhommat eivät enää olleet “hippien horinoita”.

Ekologisuus ja eettisyys ovat viitoittaneet Ruohonjuuren toimintaa sen syntyhetkestä lähtien – kauppaa pyöritetään hymyssä suin, elämyksiä tarjoten ja niin ihmistä kuin luontoakin kunnioittaen. Ekokauppa-alan edelläkävijänä Ruohonjuuri elää vahvasti ajassa ja luotaa toimensa tulevaisuuteen, mutta sen perusarvot pysyvät. Ympäristöasioihin keskittyneestä kaupasta on vuosien varrella kehittynyt kokonaisvaltaisen yhteiskuntavastuun kauppa.

Nykyisin Ruohonjuurella on Suomessa 15 myymälää sekä kolme verkkokauppaa: Ruohonjuuri.fi, Ruohonjuuri.com sekä ruotsinkielinen HappyFoodStore.se. 

Tutustu kansainväliseen Ruohonjuuri.comiin!