Koronakeväästä opittua

Äkisti muuttunut tilanne muokkasi toimintaa - myös meillä Ruohonjuuressa. Punaisena lankana on ollut reagoida ketterästi vastaamaan ajan haasteisiin.
Ruohonjuuri koronakevään oppeja

Kevät on tuonut isompia ja pienempiä muutoksia myös jokaisen ruohonjuurelaisen töihin - vaikka hyvin paljon on tietysti pysynyt myös ennallaan.

Kun tilannetta ei voi muuttaa, täytyy tilanteen antaa muuttaa toimintaa. Kuluva kevät moninaisine haasteineen vaatii yrityksiltä erityistä luovuutta, ja myös meillä Ruohonjuuressa tekemistä on muokattu ajan haasteita vastaamaan.

Meillä Ruohonjuureessa ajatuksena on ollut kohdata muuttunut arki nöyränä ja urheana. Pyrimme oppimaan tilanteesta se, minkä voimme  - sekä itse kukin yksilöinä että myös koko yrityksen tasolla.

Arkinen tekeminen on muokkautunut muuttuneiden tarpeiden mukaan. Iso osa ruohonjuurelaisista on esimerkiksi siirtynyt verkkokauppaan töihin, koska siellä apukäsiä on tarvittu erityisen paljon. Työnkuvia on siis korona-aikana muokattu melkoisesti, jonka seurauksena moni ruohonjuurelainen on päässyt oppimaan uusia taitoja. Henkilökuntamme osaaminen on monialaistunut ja uusien työtehtävien myötä sekä ymmärrys että arvostus työkavereiden hommia kohtaan on kasvanut entisestään.

Etätyö kehittyy

Luonnollisesti myös etätöitä on Ruohonjuuressakin lisätty ja sen myötä niin etätyötavat että palaverikäytännöt ovat muovautuneet. Yrityksen ja erehdyksen kautta on löydetty keinoja parantaa ja tehostaa myös etäpalavereja ja muuta kommunikaatiota.

Etäpalavereissa ainakin osaa työkavereista on opittu tuntemaan paremmin, kun heidän arkensa ja kotinsa osittain pilkottaa kokousten lomassa. Myös työkavereiden perheet, etenkin lapset ovat etäpalaverien myötä tulleet tutummiksi.

- Olen saanut erikoisvirkistystä ja -iloa työhöni, koska jo useamman viikon ajat olen palaverien lomassa heilutellut tervehdyksiä  3-vuotiaan kaverini kanssa. Tosin olen iloinen myös siitä, että oman etätyöpisteeni ovessa on lukko. 9-vuotias tyttäreni omistaa monenlaisia naamiaisnaamareita, joiden avulla hänellä on tapana säikäytellä minua. Kun laitan oven lukkoon ennen palaveria, niin säästän mahdolliselta säikähdykseltä myös palaverikumppanini, Ruohonjuuren kansainvälistäjänä työskentelevä Fanny kertoo.

Asiakkaat auttavat palvelemaan paremmin

Me autamme asiakkaita ja asiakkaat auttavat meitä. Jo vanhastaan on tuttua, että iso osa uusista tuotteistamme on hyllyissämme asiakkaiden aktiivisuuden ansiosta ja myös muita toimintoja olemme perinteisesti pyrkineet muokkaamaan asiakkaiden ehdotusten perusteella.

Korona-aikojen tuoksinassa toteutimme ripeästi  asiakaskyselyn, jonka avulla selvitimme tapoja, joilla voisimme palvella vieläkin paremmin muuttuneessa tilanteessa. Asiakkailta saamiamme ideoiden avulla kehitimmekin ketterästi toimintaamme muun muassa seuraavin tavoin:

- Toteutimme lähes kaikkiin myymälöihimme Ostokset ovelta -palvelun, jossa asiakkaat voivat soittaa ostoslistansa myymälään ja ostokset keräillään heille valmiiksi noudettavaksi ovelta

- Otimme käyttöön erikoistunnit riskiryhmiin kuuluville asiakkaillemme (myymälän ensimmäinen aukiolotunti) kaikissa myymälöissämme

- Monet myymälämme lahjoittivat kosolti tuotteita kaupunkiensa kotihoidon työntekijöille ja palvelutalojen henkilökunnalle tuomaan iiloa ja elinvoimaa tärkeään työhönsä

- Useampikin Ruohonjuuri ilahdutti lähialueiden pienyrityksiä tarmoa tuovilla naposteltavilla ja tsemppaavilla mietelausekorteilla

- Kampin Ruohonjuuri perusti myymälänsä eteen teetä ja sympatiaa -pisteen, jossa on tee- ja mietelausetarjoilu vireillä joka päivä, myymälän aukioloaikojen puitteissa.

- Myös asiakkaille tarjosimme heidän toiveidensa tuloksena mahdollisuuden ilahduttaa ja lähettää verkkokauppamme paketti ystävälle tai vaikkapa terveydenhuollossa työskenteleville arjen sankareille pienen henkilökohtaisen tervehdyksen kera

Rohkeasti parempaan päin

Olemme kannustaneet ja rohkaisseet asiakkaitamme muun muassa “Yhdessä tästäkin selvitään” -sateenkaarikampanjan hengessä. Innostamme myös asiakkaitamme auttamaan naapuriaan tai pyytämään apua: myymälästämme tai verkkosivultamme voivat asiakkaat napata mukaansa lapun tähän tarkoitukseen.

Olemme korostaneet pienyritysten tukemisen tärkeyttä, ystävällisten eleiden ja auttamisen merkitystä ja kaikenlaista kanssaeläjien kannustamista.

Ruohonjuuri koronakevään oppeja

Myymälät auki sekä myötä- että vastamäessä

Jo korona-aikojen alkumetreillä teimme päätöksen pitää Ruohonjuuren myymälät avoinna mahdollisimman pitkin aukiloajoin ja mahdollisimman laajasti.  Halusimme tarjoa asiakkaidemme mahdollisuuksien mukaan hankkia samoja tuttuja terveystuotteita myös poikkeuksellisina aikoina. Lähdimme siitä, että Ruohonjuuren myymälät omalta osaltaan luovat turvallisuutta asiakkaidemme arkeen ja tukevat näin suurta joukkoa ihmisiä hankalienkin aikojen ylitse. Pyrkimyksemme on osaltamme tuoda lohtua, toivoa, iloa ja elinvoimaa ihmisten elämään - muutamme maailmaa paremmaksi asiakas kerrallaan.

Pitämällä myymälämme auki pyrimme mahdollistamaan myös työntekijöidemme työn ja toimeentulon sekä tuemme merkittävästi tavarantoimittajiamme, joista suurin osa on hyvin pieniä yrityksiä. Teemme siis voitavamme sen eteen, että myös he pysyvät leivän syrjässä kiinni ja välttyvät talousahdingilta. 

“Korona-työryhmä” reagoi muuttuviin tilanteisiin

Ennen maaliskuun puoltaväliä perustimme monialaisen työryhmän, joka kokoontuu joka aamu käsittelemään akuutteja asioita korona-asioihin liittyen. Sama tiimi käsittelee siis säännöllisesti koronan vaikutuksia ruohonjuurelaisten arkeen ja työhön. Näin toimintaohjeita ja työtä yleensäkin saadaan muokattua ketterästi vastaamaan koko ajan muuttuvaa tilannetta.  

Päivittäin kokoontuva työryhmä julkaisee joka arkiaamu henkilökuntamme luettavaksi tiedotteen, jotta kaikki ruohonjuurelaiset pysyvät ajan tasalla tilanteesta ja osaavat muokata toimintaansa sen mukaan.

Poikkeuksellisten tilanteiden myötä moni ruohonjuurelainen kokee vahvasti tekemisen muuttuneen levollisemmaksi, kun oleelliseen perustyöhön on saatu fokusoiduttua. Kaikki turha krumeluuri ylenmääräisine vouhkaamisineen on  jäänyt vähemmälle, kun huomio on ollut vahvasti rutiinien ylläpitämisessä ja yrityksen toimintakyvyn säilyttämisessä. 

- Itselläni on rauhallinen ja toiveikas olo ja toivottavasti se välittyy ja näkyy muille. On tärkeää luoda turvallisuutta epävarmoina aikoina. Olen myös huomannut, että läheiset ihmissuhteet ovat syventyneet ja kiitollisuuden tunne on tullut aiempaa merkittävämmäksi osaksi arkeani, Ruohonjuuren toimitusjohtaja Arto pohdistelee

Yhteisöllisyyden, myötätunnon ja välittämisen lisääntyminen ovat varmasti asioita, jotka koronan myötä ovat lisääntyneet entisestään - myös meillä Ruohonjuuressa. 

- Uusi tilanne on tehnyt minusta lempeämmän ihmisen, itseäni ja työyhteisöäni ja toki muutakin maailmaa kohtaan. Olen oppinut sellaisia tapoja ja taitoja johtaa itseäni ja omaa tekemistäni, joita en edes uumoillutkaan minulla olevan. Olen siis tainnut kasvaa ihmisenä, Ruohonjuuren asiakaspalvelupäällikkönä työskentelevä Tuulia kertoo.

Katse kohti tulevaa!

Maata on näkyvissä ja parempia aikoja luvassa! Hetki saattaa nyt olla heikohko, mutta väliaikaista tämäkin on vaan! Ruohonjuuressa mennään rinta rottingilla eteenpäin ja tarkkaillaan tiiviisti tulevaisuudennäkymiä - urhein mutta nöyrin mielin.

Hankalat ajat ovat mahdollisuus kehittyä ja muovata toimintaa aiempaakin nasevammaksi - usein on niin, että vasta pakon edessä syntyy jotain uutta ja arvokasta. Timanttejakaan ei hioudu ilman valtavaa painetta.

Ruohonjuuren visiodaankin säännöllisesti tulevaisuudennäkymiä, jotta kykenemme edelleen ja jatkuvasti ketterästi päivittämään toimintaamme alati muuttuvan maailman haasteita vastaamaan.

Ruohonjuuressa tapana ei siis ole jäädä tuleen makaamaan vaan suunnata katse rohkeasti eteenpäin: pitää pää kylmänä ja sydän lämpimänä - jalat maassa ja tukka tuulessa. Yhdessä tästäkin selvitään!