Vinkkejä kevennyksen tueksi

Vinkit ruokavalion keventämiseen ja halutessasi myös painonpudotukseen nappaat tästä Personal Trainer Samuli Tolvasen kirjoittamasta jutusta.

Jos kertyneet kilot harmittavat ja tavoitteena on keveämpi olo, nappaa itsellesi sopivat neuvot hyvinvointivalmentaja, personal trainer Samuli Tolvasen vinkkikimarasta.

– Jos haluat pudottaa painosi pysyvästi, kaksi asiaa on homman onnistumisessa olennaisen tärkeässä roolissa: motivaatio ja pitkäjänteisyys, Tolvanen kiteyttää.

Motivaatio on tärkeää pitkäaikaisen menestyksen kannalta, sillä jos motivaatio hiipuu jossain vaiheessa on selvä, että projekti kaatuu nopeasti ja karistetut kilot tulevat takaisin.

Miten kannattaa lähteä liikkeelle? 

– Ensin tarvitset suunnitelman ja strategian – se on avainasia. Kun sinulla on itsellesi sopiva suunnitelma, jota noudattaa, painonpudostus onnistuu suhteellisen helposti, Tolvanen kannustaa.

 

1) Keskity välitavoitteisiin

– Jos tavoitteenasi on pudottaa painoa 10-20 kiloa, älä automaattisesti ajattele lopputulosta.  Se on aluksi liian kaukana ja ei tuota sinulle toivottua ’’kipinää’’, jonka avulla jaksat loppuun asti.
Valitse siis välitavoite: esimerkiksi ”yhdessä kuukaudessa pudotan neljä kiloa”. Välitavoitteita kohti eteneminen pitää kipinän yllä.

2) Valitse itselläsi toimiva suunnitelma 

– Tämä on todella tärkeää: ruokavaliosi tulee olla sellainen, mistä sinä pidät.  Jos se on liian tiukka, jossain vaiheessa itsekurisi pettää ja sortuminen tapahtuu.

3) Omistaudu

– Tee kaikkesi, jotta saisit pidettyä motivaatiosi yllä. Hanki vaikka kaveri tai valmentaja, jolle pidät itsesi tilivelvollisena. Tee ihan mitä tahansa, mikä pitää sinut motivoituneena.

4) Älä tähtää täydellisyyteen

– Jos repsahdat silloin tällöin, se on täysin normaalia! Älä turhaan ole pettynyt, jos näin tapahtuu, sillä ruokavaliosi ei tarvitse olla täydellinen.  Kun pitäydyt 80%:sti suunnitelmassasi,  menestyt 100%:n varmuudella.

5.  Löydä itsellesi liikuntalaji, josta nautit!

– Älä valitse liikuntalajia sen kannalta, että se polttaa paljon kaloreita. Valitse sen sijaan liikuntalaji, josta oikeasti nautit. Jokainen liikuntalaji toimii painonpudotuksen tukena. Muista tämä: tähtäämme pitemmän ajan tavoitteisiin!

Jos haluat lisää vinkkejä hyvinvointisi tueksi, liity Samulin facebook-ryhmään.