Väriä elämään antioksidanteilla!

Lue tästä Kampin Ruohonjuuren ravinto- ja fytoterapeutti Mariel Mettälän tiivistelmä antioksidanteista, niiden lähteistä sekä hyödyistä terveyden tukena.

Tiesitkö, että Kampin Ruohonjuuresta voit nyt myös varata aikoja henkilökohtaiseen ravintoneuvontaan? Jos kiinnostuit, lue lisää tästä.

Flavonoidit
Lähteitä: omena, marjat, punakaali, punajuuri, kirsikka, tummat rypäleet, luumu.

Voivat olla avuksi seuraavien oireiden hoidossa: hedelmättömyys, kohonnut kolesteroli, muistihäiriöt, nivelreuma, peräpukamat ja syöpä.

Karotenoidit
Lähteitä/ beetakaroteeni: aprikoosi, parsakaali, porkkana, melonit, paprika, pinaatti, bataatti.
Lähteitä/ luteiini ja zeaksantiini: keittojuurekset, maissi, kiivi, herne, talvikurpitsa.
Lähteitä/ lykopeeni: aprikoosi,vaaleat ja tummat rypäleet, tomaatti.

Lykopeeni on antioksidanttinen karotenoidi, joka saattaa suojata immuunisoluja hapetusvaurioilta ja antaa suojan silmänpohjan ikärappeumalta, sydän- ja verisuonitaudeilta, eturauhassyövältä ja miehille mahdollisesti myös hedelmättömyydeltä.

Karotenoidit voivat olla avuksi anemiaan, ihottumien hoidossa, kilpirauhasen liikatoiminnassa, kolesterolin tasapainoittamisessa, muistihäiriöiden ja silmäsairauksien hoidossa.

Rikkiyhdisteet

Lähteitä: valkosipuli, ruohosipuli, purjo, keltasipuli, salottisipuli, lehtikaali.

Tutkimuksien mukaan valkosipuli (lisäravinteena) voi laskea kolesterolia, ohentaa verta ja suojata syövältä. Valkosipulin S-allyylikysteiini on läheistä sukua antioksidantti NAC:lle, mikä voi selittää valkosipulin mahdollisen vaikutuksen immuniteetin nostamisessa ja tehokkaan vaikutuksen flunssien selättäjänä.

Katekiinit
Lähteitä: tumma suklaa, tummat rypäleet, punaviini, tee.

Vihreän teen vahvat antioksidantit laskevat tutkimusten mukaan riskiä sairastua sydänsairauksiin ja syöpään.

Terpeenit (limoneeni, perillyylialkoholi)
Lähteitä: kaneli, kumina, kirsikka, kardemumma, sitrushedelmien kuori, korianteri, minttu, timjami.

Terpeenit ovat fytokemikaaleja, jotka saattavat ehkäistä syöpää, tehostaa immuunipuolustusta ja auttaa torjumaan sepelvaltimotautia. Niitä esiintyy hyvin yleisesti maustekasveissa.

Kurkumiini
Lähteitä: kurkuma.

Kurkuman kurkumiini on tutkimuksien mukaan yksi vahvimmista anti-tulehduksellisista ainesosista.

Kurkumaa on käytetty perinteisessä Ayurvedisessä lääketieteessä yli 4,000 vuotta. Ihmiskokeet osoittavat, että kurkumiini on tehokas reumaan, psoriasikseen, sappikiviin, ärtyneeseen suoleen ja kolesterolin tasapainoittamiseen ja mahdollisesti myös apuna syöpää vastaan.