Vanhene viisaasti! Frantsilan Virpi Raipala-Cormierin vinkit

Kehon ikääntyessä on hyvin oleellista saada kaikki tarvittavat ravintoaineet ja lisätä elinvoimaa munuaisten ja keuhkojen kautta. Myös riittävä uni, liikunta, hyvä ruoansulatus ja suoliston toiminta edesauttavat ihmisen vitaliteettia.

Virpi Raipala-Cormier

Kirjoittaja: Virpi Raipala-Cormier

Kuvat: Frantsila & Sanna Saastamoinen-Barrois

Hyvä yleiskunto

Luonnollisesti hyvästä yleiskunnosta huolehtiminen auttaa pysymään virkeänä. Muun muassa aktiivinen liikunta luonnossa, rauhallinen uni, riittävä suojaravintoaineiden saanti (hivenaineet, vitamiinit) sekä kevyehkö, paljon kasviksia eli antioksidantteja sisältävä ruokavalio auttavat ylläpitämään hyvän vitaliteetin läpi elämän. Hyvä vastustuskyky pitää kehon terveenä ja flunssatkin tällöin pysyvät loitolla. Puolustuskykyyn vaikuttaa vahvasti myös mieliala – kun mieli on tyytyväinen, immuniteettikin paranee. Immuniteettia vahvistamaan kannattaa kuitenkin flunssakausina nauttia Frantsilan Auringonhattu-uutetta, joka on tunnetusti erinomainen yrtti flunssan ehkäisyyn.

Hyvän terveyden ylläpitäminen ja vaivojen ennaltaehkäisy vaatii itsehoitoa esim. luonnollisen ravinnon, yrttien ja luontaistuotteiden avulla. Luontaishoidoista ja -tuotteista löytyy apua myös mielialan hoitoon. Aromaterapiaa eli eteerisiä öljyjä voi hyödyntää monipuolisesti omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen. Frantsilan Iltaöljy roll-on tuoksu on suunniteltu mieltä rauhoittamaan ja unentuloa helpottamaan laventelin ja appelsiinin rauhoittavilla tuoksuilla. Iltaöljyä voi sivellä ennen nukkumaan menoa ranteiden sisäpinnoille, ohimoille ja kaulalle.  Frantsilan Aamuöljy roll-on tuoksu sen sijaan virkistää mieltä raikkailla rosmariinin ja sitruunan tuoksuilla. Iholle laitettavat tuoksuöljyt tukevat hyvinvointia hellävaraisesti tuoksujen voimalla ja ovat helppokäyttöisiä.

Hemmotteluhetki

Hoida ja hemmottele itseäsi menemällä luontaishoitoihin, hierontaan, shiatsuhoitoon, akupunktioon, jäsenkorjaajalle, aroma- ja vyöhyketerapiaan. Itseään voi hoitaa myös monipuolisesti kotonakin. Alaselän lämmittäminen Paras Ystävä- lämpöpakkauksella rentouttaa koko olemusta ja samalla tukee munuaisten toimintaa, jotka ovat perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan koko kehon ja olemuksen voimanlähde. Myös jalkakylpy on mitä ihanin tapa hoitaa koko kehoa ja virkistää olemusta. Frantsilan Luontoäidin Virkistävän Jalkakylpytiivisteen avulla voi elvyttää ja raikastaa väsyneitäkin jalkoja. Jalkakylvyn luomuyrtit sekä eteeriset öljyt auttavat elvyttämään laskimoverenkiertoa ja siten helpottavat suonikohjuongelmia. Verenkierron elpyessä myös turvotus jaloista vähenee. Myös niska ja hartia-aluetta on hyvä hoitaa.  Lihaskipuja sekä luiden ja nivelten kolotuksia voi hoitaa Ojan Isännän muistolinimentillä. Se on vanhan ajan rasvaton linimentti, joka imeytyy hyvin ihoon eikä tahraa. Sopii mainiosti hartioille, niskalle, selkäalueen rentouttamiseen ja muille lihaksille. Tuoksu on kohtalaisen voimakas vanhan ajan linimenttien tapaan. Vinkki: Levitä Ojan isännän muistolinimentti saunan jälkeen hoitamaan kipualueita. Laita päälle lämmittävä kaurapakkaus.

Frantsila Nokkostipat

 

Suosi puhdasta ja kotimaista

Luonnontuotteiden ja kosmetiikan valinnassa on hyvä kiinnittää huomiota puhtaisiin raaka-aineisiin. Mitä aidommat ja luonnonmukaisemmat tuotteet, sitä paremmin ihon kautta monet aineet imeytyvät verenkiertoon. Etenkin elämän alku- ja loppupuolella ihmisen elimistö on herkimmillään. Puhtaat luonnontuotteet tukevat elimistön omia itsekorjaavia prosesseja.  Ikääntyessä maksa ja munuaiset ovat erityisen herkät, koska elimistö ei puhdistu enää niin tehokkaasti. Elimistön aineenvaihdunnan ja puhdistumisen tueksi voi silloin tällöin ottaa luomuyrttien tehot ja antioksidantit käyttöön. Frantsilan Detox-yrttiuute on helppo ja tehokas tuki elimistön puhdistumiseen.  VINKKI: Jo päivän alussa voi lisätä ohjeistuksen mukaisen määrän Frantsilan Detox- yrttiuutetta vesipulloon tai muuta sopivaa yrttiuutetta – näin samalla hoidetaan kehon nesteytys kuntoon yrttien tukemana.

Frantsila Aurinkovoima

Ruoka olkoon rohtomme

Hippokrates suositteli jo 400-luvulla eKr. runsasta kasvisten käyttöä sanomalla ”ruoka olkoon rohtomme”. Mm. parsakaali sisältää aivoja hoitavia foolihappoja. Runsas marjojen ja vihannesten käyttö auttaa myös suoliston hyvässä toiminnassa. Ummetusta helpottavat liotetut pellavansiemenet, luumut ja leseiden käyttö.

Marjat sisältävät paljon C-vitamiinia ja estävät kasvainsairauksia. Mustikoiden tiedetään pinaatin ohella ennaltaehkäisevän silmän rappeutumissairautta. Ruoan sekaan kannattaa aina sirotella kuivattuja viherjauheita.

Frantsilan oma superruoka Aurinkovoima sopii tukemaan hyvinvointia ympäri vuoden mutta erityisesti talvikuukausina. Aurinkovoima antaa puhtia ja tasapainottaa kehon pH:ta. Luomulaatuisen viherjauheen nokkonen, sinimailainen, porkkananlehti, mäkimeirami, persilja, siankärsämön lehti, liperi, voikukan lehti ja pihatähtimö toimivat suojaravinteina ja antioksidantteina. Ne sopivat siroteltavaksi niin salaattien, puuron ja lämpimien ruokien päälle tai vaikkapa smoothien sekaan. Maustekasvit auttavat  ruokaa sulamaan paremmin.

Syömisen lisäksi kannattaa juoda myös runsaasti, silloin energia virtaa paremmin ja ajatuskin luistaa. Kaikkein parasta on juoda vain vähän ruoka-aikoina, mutta enemmän ruoka-aikojen välillä, jolloin ruuansulatusnesteet eivät laimene. Suositeltavaa olisi juoda 1,5-2,5 litraa nestettä päivittäin.

Yksittäisistä yrteistä haluan nostaa esiin nokkosen. Se sopii ruuanlaittoon joko kuivattuna tai kesäisin tuoreena. Frantsilan Luomu Nokkosmurske on tähän käyttötarkoitukseen kätevä ja helppokäyttöinen. Nokkonen on voiman antaja ja munuaisten hyvän kunnon ylläpitäjä. Se sisältää runsaasti hivenaineita ja vitamiineja sekä antaa tukea munuaisille, luustolle, hermostolle sekä aivoille. Frantsilan Nokkostippa-kuuri tekee hyvää juuri talven pimeinä kuukausina.

 

Osta Frantsilan tuotteet Ruohonjuuren verkkokaupasta >>