Vahvista kehoasi luonnon antimilla

Stressiltä voi suojautua paitsi tietysti elämäntapavalinnoilla, hengitysharjoituksilla, luonnossa käyskentelemällä, kylmillä suihkuilla/ avantouinnilla, sosiaalisia suhteita vaalimalla myös kroppaa vahvistavia ruoka-aineita nauttimalla.

Terveyttä kannattaa rakentaa (ja sairauksia ennaltaehkäistä) silloin, kun on terve. Luonnosta löytyy valtava määrä auvoisia antimia, joita nauttimalla vahvistat kehoasi kohtaamaan selkä suorana ja rinta rottingilla kovatkin koetukset.

Elinvoimaa lisääviä ruoka-aineita ovat esimerkiksi kaikki väriltään mustat ruoka-aineet. Musta oliivit, musta chia-siemenet ja reishi eli lakkakääpä lisäävät elämänvoimaa ja vahvistavat kroppaasi. Yksi kovimmista luonnonantimista voimavarastojen kartuttamiseen on mineraalikimara shilajit, josta voit lukea lisää tämän jutun yhteydessä olevasta infolaatikosta.

Adaptogeenit avuksi

Adaptogeenit ovat rohdoskasveja, jotka auttamaan kehoa mukautumaan eli adaptoitumaan haastaviin olosuhteisiin. Adaptogeenisesti toimivat kasvit auttavat suojelevat ja tasapainottavat elimistöä elämänmyrskyjen monimuotoisessa myllerryksessä.

Stressaavassa elämäntilanteessa adaptogeenit, kuten ruusujuuri, tyynnyttävät kehoa ja mieltä ja antavat energiaa silloin, kun voimat meinaavat lopahtaa.

Ruusujuuri

Ruusujuuri lienee Suomen luonnon tunnetuin adaptogeeni. Se toimii adaptogeenina kuten maca – mutta paljon pienemmillä annostuksilla. Ruusujuuren käyttöhistoria on maailmalla vähintään 3000 vuotta vanha, ja mm. viikinkien sanotaan käyttäneen ruusujuurta voimiensa lähteenä.

Pohjolan ginseng-lempinimen saanut Ruusujuuri (rhodiola rosea) tukee hermostoa ja kognisiivisia toimintoja ja vaikuttaa suotuisasti mielen hyvinvointiin. Adaptogeenisesti vaikuttava ruusujuuri auttaa kehoa mukautumaan vaihteleviin olosuhteisiin, hillitsee stressiä, tasapainottaa mieltä, edistää suorituskykyä ja tukee fyysistä kuntoa sekä vaikuttaa suotuisasti myös sydämen ja verenkiertoelimistön terveyteen. Ruohonjuuresta ruusujuurta löytyy monessa muodossa, joista suosituimmat ovat Puhdistamon Ruusujuuriuute ja Foodin-sarjan Ruusujuuriuutejauhe. Ruusunjuurta nautittaessa kannattaa muistaa se, että annostelussa todella pienet ja todella suuret annokset toimivat parhaiten.

Schisandra

Ruusujuuren lisäksi adaptogeeneihin lukeutuvat esimerkiksi vähemmän tunnetut sitruunaköynnöksen eli schisandran marjat, jotka nekin niin ikään auttavat kehoa ja mieltä mukautumaan haasteisiin: vaikutus on nuupahtunutta elvyttävä ja stressaantunutta tasapainottava. Luonteikkaana luonnonantimena mainetta niittänyt Schisandra chinensis suojelee myös maksaa ja on hyväksi ylähengitysteiden terveydelle. Schisandra kuuluu tärkeänä osana kiinalaisten rohtokasvien kuuluisaan kimaraan. Schisandran (Schisandra chinensis) sanotaan aktivoivan kaikki meridiaanit. Schisandran marja pitää sisällään kaikki viisi makua. Se maistuu eniten voimakkaan kirpeältä ja happamalta mutta ei hätää: tätä marjaa ei nautita herkullisuuden vuoksi vaan terhakoittavien terveysantimiensa motivoimana.

Venäjänjuuri

Siperian ginsenginäkin tunnettu venäjänjuuri (Eleutherococcus senticosus) lukeutuu myös adaptogeenien mahtikatraaseen – ja on tarmoa tuovia vaikutuksia tulvillaan! Vastustuskykyä lisäävä venäjänjuuri auttaa sekä kroppaa että mieltä taistelemaan varsin voittoisasti haastavissakin olosuhteissa.

Siperian ginseng eli venäjänjuuri auttaa skarppaamaan parantamalla keskittymiskykyä ja kognitiivisia toimintoja. Verenpainettakin tasoittavana se onkin todella monipuolisesti hyvinvointiasi tukeva valinta. Siperian ginseng eli venäjänjuuri (Eleutherococcus senticosus) rohdoskasvi, jota käytetään yleiskuntoa vahvistavana luontaislääkkeenä. Ruohonjuuren hyllyiltä venäjänjuurta löytyy esimerkiksi Foodin-sarjan uutejauheena, tablettimuotoisessa Target-ravintolisässä ja yhtenä ainesosana Terranova-sarjan Vibrant synergy-ravintolisäkapseleissa.

Tulsi

Intialaisessa ayurveda-luonnonlääketieteessä suuresti arvostettu tulsi eli pyhä basilika on hermostoa rauhoittava yrtti, joka on hyväksi myös hengitysteiden terveydelle. Intian tärkeimmäksi kasviksikin tituleerattu tulsi on meditaatiota ja nukkumista tukeva, kokonaisvaltaisesti rauhoittava kasvi, joka tuo helpotusta myös oravanpyörässä ravaavalle.

Ruohonjuuresta tulsia löytyy mm. Foodin-sarjasta jauhemuodossa ja Pukka-sarjan Illuminate -kapseleissa.

Ashwagandha

Adaptogeenisesti vaikuttava ashwagadha eli rohtokoiso (Withania somnifera) on niin ikään adaptogeeni, joka kohottaa fyysistä ja henkistä suorituskykyä sekä vahvistaa elimistöä ja tukee elimistön palautumista stressistä. Ashwagandhaa löydät Ruohonjuureesta jauheiden ja kapseleiden muodossa.

Yleisvahvistavan tahnat taiot sekoittamalla gheetä ja ashwahgandha-jauhetta keskenään ja lusikoimalla tätä suoraan suuhusi. Makunautinto ei ole kyseessä mutta taattua tehoa tempaiset terveytesi tueksi aivan taatusti!

Olet mitä imeytät

Ennen sanottiin, että ihminen on sitä mitä se syö. Nykyään taas sanotaan, että ihminen on, sitä mitä imeyttää. Ruoansulatuksen optimoiminen ei ole hullun hommaa vaan kunnolla toimiva ruoansulatus tuntuu varsin nopeasti kropassa lisääntyneenä energisyytenä, turvotuksen ja närästyksen kaikkoamisena, vastustuskyvyn paranemisena ja iho-ongelmienkin helpottumisena.

Kun pistelet sapuskaa poskeesi, ruokit kroppasi mikrobeja – joita ihmisen sisällä on kaksinkertainen määrä ihmissoluihin nähden.  Suoliston kunnolla on suora vaikutus aivojen toimintaan ja sitä kautta esimerkiksi mielialaan. Suolisto luo noin 30 % kaikista välittäjäaineista ja esimerkiksi mielihyvähormoni serotoniinista peräti 80-90 % muodostuu suolistossa. Ei turhaan sanotaan, että suolisto on ihmisen toiset aivot!

Mitä laajempi on suolistobakteereiden kirjo, sitä paremmin ihminen voi. Kun pidät hyvää huolta suolistosi bakteerikannasta, huolehdit samalla terveydestäsi varsin kattavasti. Ja käänteisesti: on testattu, että hampurilaisravintoladieetti kirjaimellisesti tyhmentää ihmistä – peräti 40 % suoliston bakteerikannasta havaittiin hävinneen roskaruuan nauttimiseen keskittyneen testijakson päätyttyä.

Mikä ihmeen shilajit?

Shilajit on Himalajan vuoriston seinämistä tihkuvasta luonnollisesta pikitahnasta puhdistamalla valmistettu mineraalikimara. Shilajit on yksi Ayurvedan tärkeimpiä luonnontroppeja heikkouden ja voimattomuuden hetkelllä käytettäväksi.

Shilajitiissa mineraalit ovat tiivistyneenä puhtaimpaan muotoonsa sakeaksi pikimäiseksi tahnaksi.

Ihmiskunnalla on pitkä historia shilajitin käytössä – viitteitä siitä löytyy yli 10.000 vuoden ajalta. Historiallisina aikoina joogit ja paikalliset parantajat huomasivat, että eläimet, jotka nauttivat shilajitia, olivat paljon terveempiä ja voimakkaampia kuin muut. Tästä oivallettiin, että shilajitissa täytyy olla jotain taianomaista, joten shilajitia alettiin kokeilemaan myös ihmisiin, huikein tuloksin.

Shilajitin on jo vuosituhansia uskottu olevan yksi parhaita elinvoiman ja vahvuuden lisääjiä ja sitä pidetään monien kansojen keskuudessa vaikutuksiltaan vitalisoivana.

Rauha-eliksiiri on täsmäase stressiä vastaan!

Rauha-eliksiiri on ravintolisä, joka auttaa​ ​vähentämään​ ​fyysistä​ ​ja​ ​henkistä​ ​stressiä​ ​ja​ ​väsymystä mm. sisältämänsä ashwagandha-uutteen ja vihreätee-uutteen ansiosta. Rohdos Labs´in valmistama Rauha-eliksiiri on kehitetty yhteistyössä Biohakkerin Käsikirjan kirjoittajien kanssa.

Sisältämänsä ashwagandha- ja vihreäteeuutteiden ja muiden tehoaineidensa ansiosta korkeaan arvostukseen kohonnut Rauha-eliksiiri rauhoittaa kehon ja mielen stressin oireita luonnollisella ja terveellisellä tavalla. Kasviskapseleihin pakattu eliksiiri parantaa kehon luonnollista vastustuskykyä ja sopeutumista henkisiin, fyysisiin ja aineenvaihduntaan liittyviin stressitekijöihin.

Rauha-eliksiiri sisältää patentoitua Sensoril® ashwagandha-uutetta, tyrosiinia hyvin imeytyvässä muodossa sekä muita anksiolyyttisiä aineita (teaniini, EGCG).

Stressin biohakkerointi-kirjasta vinkit stressinhallintaan!

Stressin biohakkerointi -opus on Biohakkerin käsikirjan täysiverinen kovakantinen jatko-osa, jossa pureudutaan stressin ja autonomisen hermoston hallintaan kokonaisvaltaisesti.

Stressin biohakkerointi-kirja antaa käytännöllisiä työkaluja stressin nujertamiseen itsehoidollisin keinoin. Teos pureutuu myös stressinsietokyvyn saloihin ja aivokemiaan.

On tutkittu, että jopa 60–80 % lääkärikäynneistä liittyy jollain tavalla stressiin ja vain kolmisen prosenttia ihmisistä saa apua stressinhallintaan. Etenkin pitkään jatkunut stressi alentaa hyvinvointiamme hyvin laajalla spektrillä – sen vuoksi sen nujertamiseen kannattaa toden teolla satsata.