Top 5 vinkit skarppina pysymiseen

Vaihteleeko tehokkuutesi huomattavasti päivän aikana, tai tuntuuko joinain päivinä etteivät aivot toimi täydellä kapasiteetillaan? Onneksi muutamalla helposti toteutettavalla muutoksella pystyt vaikuttamaan huomattavasti ajatusten kirkkauteen ja yleiseen hyvään oloon.

1) Hyvät yöunet

Hyvä päivä alustetaan jo edellisenä iltana kun käymme levolle. Syvästi nukutun yön jälkeen on heti aamulla virkeämpi olo ja se kantaa koko päivän. Yksi tehokkaimmista keinoista on järjestää itselleen säännöllinen unirytmi. Käy sänkyyn joka ilta esimerkiksi klo 23 mennessä ja herää aamulla aina samoihin aikoihin. Kehomme sisäinen kello tottuu tähän rytmiin ja osaa jatkossa helpommin säädellä tarvittavien hormonien eritystä. Sopiva unen määrä on todella yksilöllistä ja siihen vaikuttaa niin ikä, stressin määrä kuin liikunnallinen aktiivisuus.

Löydä itsellesi sopiva yöunen pituus ja arvota laadukas lepo yhdeksi tärkeimmistä elämän osa-alueista. Makuuhuoneen järjestäminen mahdollisimman pimeäksi on yllättävän tehokas keino parantaa unen laatua. Vältä myös altistusta kirkkaille valoille 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa, jotta unihormoni melatoniinin tuotanto ei häiriinny.

2) Optimoitu ruokailu ja nesteytys

Tyypillinen tilanne on, että raskaan lounaan jälkeen muutama tunti menee alhaisilla energiaunitasoilla kun ruoansulatus vie kaiken puhdin. Päivän ruokailuissa kannattaa suosia salaattia ja rasvaisia ruokia kuten avokadoja, sardiineja, lohta, kanamunia, pähkinöitä ja muuta kasvispainotteista. Liialliset hiilihydraatit ja muut raskaammat ruoat kannattaa jättää illalliselle. Kannattaa myös kiinnittää huomiota tasaiseen ateriarytmiin ettei verensokerin heilahtelu aiheuta väsymystä. Perinteisen iltapäivän kahvitankkauksen kylkeen kannattaa kokeilla isoa pullollista raikasta vettä ja muutenkin muistaa juoda tarpeeksi päivän mittaan. Ripaus suolaa juomavedessä auttaa nesteen imeytymisessä ja piristää kummasti!

3) Tauotus

Päätön puskeminen harvoin johtaa hyviin tuloksiin. Sen sijaan säännöllinen tauottaminen on tärkeää, jotta annamme ajatuksille tilaa harhailla – tarve, joka on täysin luonnollinen.

Tauolta palatessa on taas paljon helpompi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan. Niin sanotut mikrotauot, esimerkiksi kahden minuutin venyttely tai viiden minuutin kävely ulkona auringossa, auttavat mieltä pysymään virkeänä koko päivän.

4) Aamurauhoittuminen

Hyvin nukutun yön jälkeen on helppo saada vieläkin parempi alku päivälle ottamalla 10—30 minuuttia itselle aikaa aamurutiineihin. Keho herättää itsensä nostamalla kortisoli-tasoja, eli olemme jo valmiiksi alttiita stressille. Tätä tilaa ei kannata ruokkia ensimmäiseksi katsomalla sähköposteja tai miettimällä stressaavia asioita. Esimerkiksi venyttely, meditointi tai kirjoittaminen aamulla saa ajatukset järjestykseen ja kasvattaa niin kutsuttua neuroplastisuutta, jonka on todettu hidastavan vanhenemista ja auttavan uusien asioiden oppimisessa.

5) Stimulanttien ja adaptogeenien järkevä hyödyntäminen

Stimulantit (esimerkiksi kahvi, tupakka ja sokeri) nostavat kierroksia adrenaliinijärjestelmässä ja täten ruokkivat stressitilaa. Toki niiden selvästi energisoiva vaikutus tuntuu joskus tulevan tarpeeseen, mutta tärkeintä on tunnustella omaa olotilaa ja välttää liiallista kehon kuluttamista. Adaptogeeniset yrtit ja lääkinnälliset sienet kuten pakurikääpä, siperian ginseng ja ruusujuuri tasapainottavat stimulanttien vaikutuksia ja auttavat kehoa laskemaan stressitasoja. Kokeile siis ensi kerralla väsymyksen iskiessä esimerkiksi sienikahvia, tai tee marjasmoothie johon blendaat mukaan vahvoja yrttejä.

+ Bonus

Kun ympäröimme itsemme inspiroivilla henkilöillä ja teemme työtä jolla on meille itsellemme merkitys, on helppo ja hauska herätä aina uuteen päivään täynnä intoa ja energiaa!

Kirjoittaja: Lari Laurikkala