Terveysvinkkejä kesään

Suvi on ihanaa aikaa! Aurinko hellii sekä kroppaa että mieltä ja ruohonkorret kutittelevat varpaanvälejä. Poimi jutustamme muutamat vinkit kesäisen hyvinvointisi tueksi!

terveysvinkkejä kesään

Älä anna nestehukan periä!

Kesäauringon porotus aiheuttaa toisinaan hikisiä hetkiä – etenkin silloin kun hommiin kuuluu tavallista tallustelua fyysisempää urotyötä. Mitkä ovat parhaat nesteyttäjät kesähelteiden varalle? Mitä ylipäätään kannattaa huolehtia nesteytyksen saralla silloin, kun kuumuus on kova ja hiki virtaa solkenaan?

– Riittävä juominen ja nesteytys on tärkeää muistaa helteellä ja hikoillessa, Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu toteaa.

Ihmiskehosta on 40-70 % vettä. Vettä tarvitaan nestetasapainon säätelyyn, ravintoaineiden kuljettamiseen ja kuona-aineiden poistoon sekä lämmönsäätelyyn. Toimiakseen moitteettomasti elimistö tarvitsee nestettä 2-4 litraa vuorokaudessa. Nestettä saadaan juodun nesteen lisäksi myös ruoasta. Ikääntyneillä ja imettävillä äideillä nesteen tarve on yleensä suurempi. Myös aktiivisuus lisää nesteen tarvetta. Vettä poistuu elimistöstämme hien, virtsan, ulosteen ja hengityksen mukana. Päivässä nesteen menetys hikoilun kautta voi nostaa, urheilusuorituksen rasituksesta riippuen, elimistön nestetarpeen kaksin-kolminkertaiseksi eli noin 4-8 litraa vuorokaudessa.

– Muistathan huomioida myös kesällä tehtävien pihatöiden ja nikkaroinnin tuoman lisärasituksen. Lämpötilan noustessa hellelukemiin on erityisen tärkeää huolehtia riittävästä juomisesta että lämmönsäätely toimii kunnolla. Kun elimistössä on liian vähän nestettä kehon lämpötila nousee, suorituskyky laskee ja lihasten toimintakyky heikentyy. Nestehukan voi tunnistaa  yhtäkkiä tulevasta huonosta olosta, vireystilan laskusta, heikotuksesta, huimauksesta ja päänsärystä. Paha kuivuminen on erityisen vaarallista huonokuntoisille ja vanhuksille, Koivu muistuttaa.

– Pienikin nestehukka voi aiheuttaa suorituskyvyn alenemista ilman että edes vielä tunnet janoa. Hikoillessasi helteellä tai liikkuessasi on siis tärkeää juoda vaikkei olisi varsinaisesti  janokaan. Ylimäärä vedestä poistuu virtsan mukana munuaisten ollessa terveet eli vaaraa liiallisesta juomisesta ei juurikaan ole.

Ravintoterapeutin mielestä vesi on paras janojuoma – mutta paljon hikoillessa on hyvä muistaa myös syödä välillä. Pikkuinen suolapala, kurkunpätkä tai muutama siivu vesimelonia piristää kummasti kesäpäivänä.

Kahvi, tee ja alkoholi poistavat nestettä, jonka vuoksi ne eivät ole hyviä janojuomia.Terassilla kesästä ja huurteisesta nauttiessa onkin hyvä muistaa välillä kulauttaa tuopillinen vettä. Virvoitusjuomat ja mehut sisältävät paljon sokereita eikä lainkaan suoloja ja ravintoaineita eli nekään eivät ole hyviä nesteyttäjiä.

– Paljon hikoiltaessa menetetään myös natriumia. Ruokailun ohella sitä on hyvä saada myös nesteestä. Erilaiset palautus- ja urheilujuomat saattavat sisältää paljon sokereita tai makeutusaineita, väriaineita tai muita keholle epäedullisia aineita. Ole siis valppaana, millaisen juoman valitset tai valmista itse juomasi, Eijaliisa kannustaa

Kuumassa rehkiessä ja hikoiltaessa on hyvä nauttia juomaa, jossa on sekä sokeria että suoloja antamassa energiaa ja korvaamassa nestehukkaa. Voit laittaa litraan vettä ½-1 tl suolaa ja 1-3 rkl hunajaa sekä halutessasi proteiinijauhetta. Vesikannuun tai -pulloon voit lisätä myös yrttejä, kurkunsiivuja, marjoja, limeä, sitruunaa. Myös vastaavasti koostettu smoothie toimii hyvänä nesteyttäjänä.

Nerokkaita nesteyttäjiä – Ruohonjuuresta, tottakai!

Ruohonjuurestä löytyy kahmalokaupalla varsin päteviä nesteyttäjiä joko nesteeseen sekoitettavan jauheen tai valmiin juoman muodossa. Ruohonjuuren mahtijauheissa on juuri sopivassa suhteessa suoloja ja sokeria sekä muita ravintoaineita.

Nimensä mukaisesti Hydration -jauhe on sopiva nesteyttäjä niin urheilusuoritukseen kuin rannalla  hikoiluun, Jaksamisjuomajauheessa taas inkivääri ja maca-jauhe tuovat lisäpotkua päivään.

Kookosvedessä on luonnollisesti kaliumia, natriumia ja hiilihydraatteja eli se on mitä mainioin nesteyttäjä. Kattavasta valikoimasta laadukkaita hedelmä- ja vihannesmehuja löytyy myös hyviä nesteyttäjiä. Niihin voit lisätä veitsenkärjellisen suolaa niin natriumin saanti on turvattu!

Huonon olon ja päänsäryn taustalla voi olla myös auringonpistos eli muista suojata pääsi ja olla välillä varjossa. Ja huomioithan myös koirasi ja muiden lemmikkiesi juomisen!

terveysvinkkejä kesään

Kesä ilman ininää – huutia hyttysille ja punkeille!

Kesä tuo mukanaan monenlaisia öttiäisiä punkeista itikoihin ja paarmoihin. Voiko ravintolisien avulla saada itseään vähemmän houkuttelevaksi näiden eriskummallisten elämänmuotojen silmissä?

Ruotsalaisen tutkimuksen ja käytännön kokemusten mukaan valkosipuli toimii punkkien estossa. Punkeilla on tarkka hajuaisti ja ne vihaavat valkosipulia. Mikäli et halua tai voi syödä runsaasti valkosipulia voit valita valkosipuliuutevalmisteen  joka on jälkihajuton ja vatsaystävällinen. Se ei myöskään sisällä tiosulfaattia, jonka vuoksi sopii myös koirille. Tuoretta valkosipulia ei koirille suositella, sillä se ärsyttää niiden vatsaa ja tiosulfaatti voi aiheuttaa anemiaa. Myös muiden hyönteisten karkoittamiseen valkosipuli voi toimia. Aseta siis murskattua valkosipulia paikkaan josta hyttysiä tulee sisätiloihin tai kokeile kulhollista terassinpöydälle, Ruohonjuuren ravintoterapeutti vinkkaa.

Myös B-vitamiinin on väitetty tehoavan hyttysten torjunnassa. Voit kokeilla myös B-vitamiinirikasta oluthiivaa  reippaissa määrin ruokien kera.

Hyvä on muistaa myös ulkoisesti käytettävä Sitronella-öljy. Siitä voi tehdä suihkepulloon oman karkotteen sekoittamalla öljyä veteen tai vodkaan, sekaan voi lisätä vielä neem-öljyä tehostamaan karkoittavaa vaikutusta. Tehoaika on lyhyt eli muista lisätä noin tunnin välein. Myös laventeli-, rosmariini-, piparminttu- ja oreganoöljyt sopivat luonnollisiin karkoitteisiin.

Hyttysten pistojen kutinaa ja kipuilua voidaan estää nauttimalla antihistamiinia kuuriluontoisesti. Luonnon antihistamiini nokkonen  voi tuoda apua myös paarmojenpiston tuomiin vaivoihin. Voit toki käyttää myös itse kerättyä nokkosta.

Sisäiset aurinkosuojat

Ihoaan on tärkeää suojata auringolta laadukkaiden aurinkosuojavoiteiden avulla. Mitkä ovat ravitsemukselliset keinot ihon suojaamiseen noiden voiteiden rinnalla?

  • Ihoa voi ja kannattaa suojata myös sisältäpäin. Beetakaroteeni tuo mm porkkanalle ja paprikalle väri – miksei siis myös niiden syöjille. Tomaatin sisältämä lykopeeni suojaa myös UV-säteiltä ja aurinkokuivatut tomaatit, tomaattisose sekä vesimeloni ovat mainoita kesäruokia ihon suojaamisen kannalta. Ruohonjuuressa tehokuurin beetakaroteenia saa Multikarosinista, Eijaliisa suosittelee.
  • Multikarosinin käyttö olisi hyvä aloittaa pari viikkoa ennen auringolle altistumista, ja aurinkoihottumasta kärsivä voi ottaa kuuriluontoisesti isomman annoksen.
  • Tumman suklaan sisältämä flavonolin on todettu suojaavan ihoa. Muista kuitenkin valita tumma suklaa sillä maitosuklaassa ei tehoainetta ole. Vastaavasti punavinissä, mustikoissa, omenoissa ja kanelissa on flavonolia. Marjoista, hedelmistä, vihanneksista ja myös pähkinöistä löytyvän ellagiinihapon on osoitettu ehkäisevän kollageenin tuhoutumista ja UV-B säteilyn aiheuttamaa tulehdusta, ravintoterapeuttimme vinkkaa.
  • Astaksantiini tuo suojaa UV-A säteilyä ja sen aiheuttamaa DNA vaurioita vastaan. Aloita käyttö ennen altistumista auringolle eli nyt on sopiva aika hakea purkki jos ihosi on herkkä tai haluat muuten suojaa sisältäpäin. Astaksantiini otetaan rasvaa sisältävän ruoan kanssa.
  • Muista myös, että mikäli et voi nauttia auringosta ilman aurinkorasvaa, on hyvä ottaa D-vitamiinia myös kesällä, ravintoterapeutti suosittelee.