Hyvän elämän eväitä juhlista jaloimpaan!

Joulun ei todellakaan tarvitse olla ähkyn- ja sokerihumalantäyteistä aikaa vaan hyvin voi tietysti voida myös kukkeinta kuusijuhlaa viettäessään. Tästä jutusta voit napata itsellesi sopivat vinkit hyvän olon jouluun.

terveelliset jouluherkut ruohonjuuri

Maustekaappisi olkoon lääkekaappisi!

Jouluiset mausteet ovat terveyttä tulvillaan – jotkut jopa toteavat, että ”maustekaappisi olkoon lääkekaappisi”. Mausteiden hyväätekeviin ominaisuuksiin on perehtynyt myös Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu.

Kanelin hyödyt terveyden tukena

– Jouluiset mausteet ovat todellakin varsinaisia terveystuotteita! Esimerkiksi kaneli sisältää polyfenoleja eli kasveista saatavia tehoaineita, jotka vaikuttavat antioksidantteina ja auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Tutkimuksissa on saatu paljon viitteitä siitä, että kaneli parantaa insuliinin vaikutusta elimistössä ja siksi kaneli onkin erittäin suositeltava mauste kakkostyypin diabeetikoille.

Kanelissa on runsaasti mm. mangaania, rautaa, kaliumia ja kalsiumia. Tuon makoisan joulumausteen tiedetään edistävän verenkiertoa ja vahvistavan ruoansulatusta sekä hillitsevän tulehduksia. Kanelin kuoren tanniinit saattavat puolestaan nopeuttaa haavojen paranemista ja ehkäistä suoliston kouristelua ja ripulia. 

– Kanelilla on myös lievä estrogeeninen vaikutus eli se saattaa tuoda apua naisten hormonaalisiin vaivoihin. Kaneli voi vähentää sydänvaivojen riskiä, lievittää rappeumasairauksia kuten Alzheimeria ja Parkinsonin tautia, koska kanelista löytyy ainesosia, jotka pystyvät estämään proteiinin kertymistä aivoihin. Vilustumisoireissa kanelista voi saada apua mm. hengitysteiden limaisuuden hoitoon. Hyvänä yhdistelmänä ruoansulatustoiminnan tukemiseen kaneli toimii inkiväärin kanssa, Koivu opastaa. 

Vanilja hemmottelee mieltä ja kieltä

Vanilja on luonnollinen antioksidantti, joka suojelee soluja. Tämän lisäksi vanilja voi ehkäistä tulehduksia ja alentaa kolesterolia.  Hemmottelumielessäkin vanilja tekee eetvarttia; sen maun ja tuoksun tiedetään kohottavan mielialaa ja toimivan ns. afrodisiakkina eli rakkausrohtona.  

Inkivääri on ruuansulatuksen ylin ystävä

Inkivääri on tehokas ruoansulatuksen ja aineenvaihdunnan aktivoija sekä ruoansulatuskanavaa suojaava maustekasvi, Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu pohjustaa. 

Lisäksi inkivääri hillitsee tulehduksia ja on mainio apuri esimerkiksi nivelvaivojen kipujen ja jäykkyyksien hoidossa. Inkiväärin on todettu lisäävän kehon lämmöntuotantoa, vähentävän ruokahalua ja lisäävän rasvanpolttoa.  Erilaisiin pahoinvointitiloihin inkivääristä voi myös saada helpotusta, kuten myös vilustumisoireisiin ja keuhkojen limaisuuden helpottamiseen, Koivu kertoo ja kehottaa samaan hengenvetoon nauttimaan flunssan iskiessä inkivääriä raakana tai hauduttamaan ihanan, lämpimän juoman inkivääristä ja sitruunasta.

– Muista myös ihana talveen sopiva lämmittävä kardemumma joka rentouttaa, poistaa väsymystä, hermostuneisuutta ja unettomuutta, ravintoterapeuttimme vinkkaa.

terveelliset jouluherkut ruohonjuuri 2

Ceyloninkanelin ja Cassia-lajikkeen erot

Kaupoissa yleisesti myytävä kaneli on Cassia-lajiketta, jossa maksalle haitallista kumariinia on 2000-3000 mg/kg. Sri Lankassa viljeltävässä ceyloninkanelissa kumariinia on huomattavasti vähemmän:  vain 10-24 mg/kg. 

– Pienille lapsille ei suositella kanelia kumariinin vuoksi päivittäiseen käyttöön, ja aikuisillekin suositeltava määrä on n 0,1 mg/painokilo eli pieni 50 kg painava aikuinen voi syödä kassiakanelia teelusikallisen päivässä. Suosittelen kuitenkin siirtymään kaikille sopivaan ja turvalliseen ceyloninkaneliin – silloin voi hyvillä mielen nauttia kanelin mausta ja hyvää tekevistä vaikutuksista rajoituksetta niin joulun aikaan kuin muulloinkin, Eijaliisa suosittelee.

Ceylonin kaneli on miedomman makuista kuin kassiakaneli. Tämä kannattaa huomioida maustaessaan leivonnaisia tai ryydittäessä joulupuuroaan. Resepteissä oleva kanelin määrä on todennäköisesti voimakkaamman kassiakanelin vahvuuden mukainen, joten kannattaa lisätä kanelin määrää, kun käyttää terveellisempää ceyloninkanelia.

Aidon vaniljan ja vaniliinin erot

Aito vanilja on aromikas ja arvokas nautinto, jota pienikin määrä saa aikaan ison ilon ja ainutlaatuisen makuelämyksen. Vaniljassa on makuhermoja helisyrttelee ainakin 250 eri ainetta, jotka yhdessä aikaansaavat vaniljan ainutlaatuisen ja luonteenomaisen maun. Vanilja on Keski-Amerikasta ja Länsi-Intian saarilta lähtöisin oleva, kämmekkäkasveihin kuuluva köynnös, joka kuuluu orkideakasvien sukuun. 

Sadonkorjuun jälkeen vanilja hiostetaan, kuivataan ja käytetään. Hidas ja työläs prosessi kestää 5-6 kuukautta, jonka vuoksi aito vanilja on hinnaltaankin arvokasta. Ruohonjuuressa vaviljaa myydään sekä jauheena että tankoina. Myynnissä on myös vaniljauutejauhetta, joka on sekin lähtöisin aidosta vaniljasta.

Vaniljatankoa käytettäessä tanko kannattaa avata ja raaputtaa sen sisältä pienet siemenet ruokaohjeessa mainittuun nesteeseen ja siivilöidä ne pois sitten, kun maku on riittävästi. 

– Tutkimukset ovat osoittaneet, että vaniljan tärkeimmällä makuaineella vanilliinilla  on joidenkin mikrobien kasvua estävä vaikutus, Eijaliisa Koivu kertoo.

Peruskauppojen vanilliinisokeri ei ole aitoa vaniljaa nähnytkään. Vanilliinisokeri on keinotekoinen, luontaisen kaltaisella aromilla ryyditetty perussokeri, jonka maku on monen mielestä aitoon vaniljaan verrattuna jokseenkin keinotekoinen. 

Vaniljasokerissa on vanilliinisokeria parempaa, sillä luontaisen kaltaisten aromien sijaan vaniljasokerissa mukana temmeltelee aitoa, jauhettua vaniljatankoa. Sen erottaa sokerin joukossa olevista tummista pisteistä.  

Fiksuja valintoja karkkipaljouden keskellä

Jouluna tarjolla on kystä kyllä ja myös makeita herkkuja löytyy rasiatolkulla. Miten makeanhimoa saisi hillittyä karkkipaljouden keskellä?

– Tärkeää joulunakin on huolehtia verensokeritasapainosta syömällä kunnollisia, proteiinipitoisia aterioita tasaisin välein. Napostele aterioiden välillä myös pähkinöitä, joista saat hyviä rasvoja ja proteiinia. Välillä jonkun sokeripommin voisikin korvata herkullisella pähkinäsekoituksella, kuten Ruohonjuuren Voimanpesä-pähkinäkimaralla, Ruohonjuuren ravintoterapeutti opastaa.

– Myös kaneli voi hillitä makeanhimoa. Makeanhimon lieventämiseen voi ottaa kuuriluontoisesti joulusesongin ajan kromia reilumman annoksen. Kromi edistää veren sokeritasojen pysymistä normaalina. Kromin käyttö kannattaa aloittaa jo hieman ennen joulua vaikutuksen saavuttamiseksi. Magnesium edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa ja voi myös olla avuksi makeanhimon kanssa taisteltaessa, Koivu neuvoo. 

terveelliset jouluherkut ruohonjuuri 3

Terveellisempää makeaa kuivatuista hedelmistä

Kuivatut hedelmät kuuluvat jouluun ja ne ovatkin varsin mainio herkku makeanhimon iskiessä. 

– Kuivatut hedelmät ovat hyviä energian tuojia. Kuidun vuoksi ne ovat myös lempeitä ja hoitavia suolistonkin kannalta. Kuivatuista hedelmistä eniten kuituja sisältävät aprikoosit, joissa on kuitua 24 grammaa. Seuraavaksi kuiturikkaimpian ovat viikunat, joissa on kuitua 18,5 grammaa. Ummetuksen hoidossa paljon käytetyissä luumuissa on puolestaan 16 grammaa kuitua 100 grammassa. Vertailun vuoksi esimerkiksi 100 grammassa eli noin kahdessa viipaleessa ruisleipää on 9,6 grammaa kuitua, Eijaliisa kertoo.

– Toki kannattaa muistaa, että kuivatuissa hedelmissä on luonnollisesti paljon sokeria ja sen myötä kosolti energiaa – siksi kuivattujen hedelmien popsimisessa kannattaakin muistaa kohtuus, Koivu muistuttelee.

Kuidun ja positiivisen energian lisäksi kuivatuissa hedelmissä on paljon muutakin hyvää.  Esimerkiksi aprikoosi sisältää reilusti mm. kalsiumia, kaliumia sekä muita kivennäisaineita, karotenoideja ja vitamiineja. Viikunassa puolestaan on kivennäisaineiden ja vitamiinien lisäksi tryptofaania, joka on melatoniinin ja serotoniinin esiaste. Taatelikin on tarmoa tuovia ravintoaineita tulvillaan: taateleista saat mm. kaliumia, karotenoideja, sinkkiä sekä K- ja E-vitamiinia.

– Taateleista väsäät herkullisia makupaloja avaamalla taatelia vähän ja laittamalla sisään palan sinihomejuustoa. Halutessasi voit lämmittää täytettyä taatelia hetken, että juusto sulaa, Eijaliisa Koivu vinkkaa herkkuhetkien iloksi.

Ruohonjuuren ravintoterapeutti kannustaa lisäämään ravintorikkaita, kuivattuja hedelmiä makeiden leivonnaisten lisäksi leipätaikinoihoin pähkinöiden kera. Ja raakaleivonnassahan kuivatut hedelmät ovat verrattomia makeuttajia!

 –Mahtavan herkullisen kasvispadan saa laittamalla juuresten ja vihannesten sekaan tomaattimurskaa, kookoskermaa, tähtianista, kokonaisia kardemumman siemeniä, kanelitangon sekä kuivattuja hedelmiä. Pataruokaa haudutellaan uuninlämmössä hartaasti ja sen kypsyessän pelkkä tuoksukin on huumaava! Ja ihana hyvän mielen mousseherkku syntyy näin: ½ dl kuivattuja luumuja (voit liottaa ensin hetken), ½ dl vettä, 1-2 rkl hunajaa, ½ tl vaniljajauhetta, 1 avokado, ½ dl raakakaakaojauhetta (osa voi olla myös carob-jauhetta), n 1 tl piparkakkumaustetta tai erikseen kanelia yms maun mukaan. Sekoita aineet sileäksi sauvasekoittimella tai blenderissä. Veden määrää lisäämällä saat sopivan paksuista moussea. Halutessa vielä sekaan pähkinärouhetta. Nauti puolukoiden tai mieluisten marjojen tai marjamelban eli marjakastikkeen kanssa, Koivu kannustaa.

Pähkinä on fiksu purtava

Pähkinät ovat oivallisia välipaloja mm. hyvälaatuisen rasvansa ja proteiinipitoisuutensa vuoksi. Siksipä kannattaakin pitää pientä pähkinävarastoa aina saatavilla – pikkuinen pähkinävarasto laukussa, työpöydällä tai muuten hyvin saatavilla auttaa heikollakin hetkellä. 

– Nälän tai mieliteon iskiessä luomupähkinät ovat loistava ja terveellinen pelastus. Pähkinät voivat jopa olla laihduttajan apuna, sillä ne lisäävät perusaineenvaihduntaa. On kuitenkin muistettava niiden runsas rasva ja energiapitoisuus. Pähkinät sisältävät paljon hyviä rasvoja, ja aivojen näköinen saksanpähkinä onkin juuri hyvää aivoruokaa. Parapähkinä  taas on tunnettu hyvänä seleeninlähteenä. Pehmeä ja täyteläinen cashew-pähkinä on mieto ja mainio naposteluherkku. Sitä voi käyttää erikoisruokavalion täydentäjänä ja pähkinävoin, omatekoisen kasvislevitteen ja raakakakun täytteen raaka-aineena. Cashew sisältää hyviä rasvahappoja, proteiineja sekä sinkkiä, magnesiumia ja B-vitamiinia. Pekaanipähkinä on maultaan yksi omista suosikeistani. Sekin sisältää hyviä rasvoja, kivennäisaineita ja vitamiineja sekä tryptofaania, ravintoterapeuttimme listaa.

Mantelit sisältävät paljon antioksidantteja, kun ne syö ruskean kuoren kera eli kuorimattomina – kuorittuna siis ravintoarvo laskee. Mantelit ovat myös tehokkaita verensokerin tasauksessa. Jo pienikin määrä makoisia manteleita voi laskea verensokeritasoa.   

Saksanpähkinät ovat tutkimusten mukaan hyviä miesten spermanlaadulle. Tähän varmasti vaikuttaa niiden oivallinen omega 3 -rasvakoostumus ja runsas antioksidanttipitoisuus. Myös saksanpähkinät ovat tehokkaita verensokeritasapainon kannalta ja siksipä ne ovatkin erittäin suositeltavia diabeetikoille. On myös osoitettu, että saksanpöhkinät voivat olla tukena myös verisuonten terveydelle ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä.

Tiesitkö, että syömällä cashewpähkinöitä sata grammaa päivässä saat noin puolet päivän rauta- ja sinkkitarpeesta. Ne sisältävät myös seleeniä ja magnesiumia. 

Pekaanipähkinät ovat kaikkein antioksdanttipitoisimpia pähkinöitä. Pekaanipähkinöiden on myös osoitettu laskevan huonoa LDl-kolestrolia ja ne ovatkin hyvä suoja sydän- ja verisuonitauteja vastaan. Herkulliset pekaanipähkinöt myös suojaavat hermostoa vanhetessa ja ylläpitävät  siinä samalla lihasvoimaakin.  

– Kun ajattelee, että pähkinät ovat pähkinäkasvin lisääntymiseen tarkoitettuja osia, ymmärtää helposti, että niihin on kertynyt runsain mitoin hyödyllisiä ravintoaineita. Käytä siis sinäkin rohkeasti pähkinöitä smootheissa, leivonnassa ja salaattien päällä. Kaunista ja rouskuvaa hyvää!