Tehot ja ilo irti etätyöstä!

Moni meistä opettelee nyt uudenlaisia työn tekemisen tapoja etätoissä. Kotitoimistoa on helppo tuunata pienillä vinkeillä paremmaksi ja tehostaa samalla suorituskykyä. 

etätyö vinkit ruohonjuuri
Kun diffuusorissa pöhisevät tunnelmalliset tuoksut ja terveelliset välipalat tuovat boostia päivään, sujuu hektisempikin etätyöpäivä mukavin fiiliksin.

 Näillä vinkeillä saat iloa, inspiraatiota ja uutta potkua kotitoimistoon! 

”Häkkää” työsi x 5


1. Rytmiä työpäivään.
Jos mahdollista ota ainakin osaksi “aivojen työaikalaki” käyttöösi. Tämä tarkoittaa sitä, että jaat työpäiväsi muutamaan hallittavaan osaan eli esim. klo 8-11.30 olisi hyvä keskittyä keskeytymättömään tekemiseen ns. flowhun, jolloin saat luovuutesi ja ratkaisukeskeusyytesi parhaiten käyttöön. Lounaan jälkeen 12-16 voit antaa aikaa “silpulle”: vastailla viesteihin ja hoitaa nopeaa reagointia vaativat muut sälät hommat. 

Aivojen työaikalaki ylettyy myös varsinaisen työpäivän ulkopuolelle.. eli työpäivän jälkeen noin 16-19 on hyvä antaa aikaa aktiiviselle palautumiselle. Mene luontoon kävelemään, lue kirjaa, kokkaa itsellesi ja lähimmille hyvää ravitsevaa terveellistä ruokaa.

Klo 19 jälkeen on jo aika rauhoittua ja valmistella hyvän unen tuloa. Lepo ja riittävä unensaanti saavat meidät tuntemaan itsemme levänneiksi. Personal trainer Samuli Tolvasen mukaan ” Jos ei nuku tarpeeksi eli noin 7-8 tuntia yössä, kortisolitasot ovat automaattisesti koholla koko päivän. Se puolestaan saa verensokerisi heittelemään ja olon tuntumaan väsyneeltä.” 

Jätä ainakin viimeisen tunnin ajaksi ennen nukkumaan menoa kaikki sinivalolaitteet jo vähäisemmälle tai pois käytöstä. Rauhoita mielesi, tee kiitollisuusharjoituksia, meditoi ja juo vaikka mieltä lämmittävää ja unta avittavaa yrttiteetä. Hyviä sekoituksia ovat mm. valeriaanaa, sitruunamelissaa, kauranversoa, kamomillaa ja laventelia tai humalaa sisältävät yrttiteet.  

Muista tauot! Kun ajatukset alkavat harhailla tai rivit pomppia silmissä, on paikallaan pitää tauko. Jos työskentelet tietokoneella, parhaan hyödyn tauosta saat kun poistut koneen äärestä. Tauon aikana voi piipahtaa vaikka ulkona happihyppelyllä tai helliä hartioita tai alaselkää lämpimällä kauratyynyllä tai pehmittää hartiajumeja kipukoukulla. Muutaman minuutin meditaatio, venyttely ja syvähengitysharjoitukset kesken hektisen päivän alentavat stressitasoa. 

pukka day to night collection ruohonjuuri
Pukka -sarjan Day to Night -teelajitelma sisältää komean kimaran teelaatuja päivän jokaisiin hetkiin.

2. Häiriöt hiiteen! Hyvä fiilis syntyy yhteisistä säännöistä. Kotona vallitsee yhdessä tekemisen meininki ja työrauha, kun yhteiset tauot ja säännöt on sovittuna (milloin voin jutella vaikka kotijengin kanssa päivän juttuja ja tsempata vaikka opiskelijaa yms.). 

Laita puhelimesta ja ohjelmista pois päältä ne hälytykset ja notifikaatiot, joita et tarvitse. Jos kotitoimistolla on useampi henkilö, sopikaa yhdessä esimerkiksi ajasta, jolloin hoidetaan hiljaisuutta tai keskittymistä vaativat työt. Sovi kiireellisiä tilanteita tai palavereita varten perheenjäsenten kanssa signaali, jolla viestität ettet ole käytettävissä. Keskittymiseen auttaa myös vastamelukuulokkeiden käyttö tai musiikin kuuntelu. 

Ambronite ruohonjuuri
Terveyttä tulvillaan oleva Ambronite-superjuoma saa työtehosi valloilleen kiiresimmänkin päivän keskellä.

3. Tuunaa työpiste. Tee etätoimistolle työpiste, jossa voit keskittyä hyvin ja kaikki tarvittava on käden ulottuvilla. Siisti työpiste tuo useille mielenrauhaa. Työpisteen on hyvä muistuttaa toimistoa, jolloin pääset helpommin ”työmoodiin”.  Työergonomia on tärkeää. Kotitoimistolla voi vaihdella istuma-asentoa esimerkiksi hyödyntämällä jättikokoista jumppapalloa istuimena tai hoitaa esim. puhelut seisten tai vaikka vaikka tasapainolaudan päällä keikutellen. Lisäksi kotitoimistoa voi piristää ihanalla diffuuserilla, jossa tuoksuttaa juuri itselleen mieluisia eteerisiä öljyjä, tai huonetuoksuilla. Tutustu Ruohonjuuren huonetuoksujen valikoimaan ja valitse suosikkisi!

4. Yhteisöstä virtaa! Pidä etäilevään työyhteisöösi yhteyttä myös virallisten palaverien lisäksi. Sopikaa tiiminne vaikka kanssa vaikka päivittäinen videopalaveri tätä varten. Virtuaalisella    kahvitaulla voi vaihtaa kuulumisia, jutella päivän fiiliksistä tai muusta epävirallisemmasta asiasta. 

Luomulaatuiset pähkinät ja mantelit ovat ravintorikkaita rouskuteltavia.

5. Ravinto: Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä: huolehdi ravitsemuksesta. Väsynyt keho johtaa väsyneeseen mieleen, ja esimerkiksi suoliston hyvinvoinnin on todettu lukuisissa tutkimuksissa olevan suoraan yhteydessä aivotoimintaan. 

Esimerkiksi niin toimistotyöläisten kuin treenaajienkin parissa suureen suosioon ampaisseet Ambronite-superjuomat yksinkertaisesti kaiken, mitä keho ja mieli tarvitsee kukoistaakseen ja ne ovatkin varsin oivallinen vaihtoehto myös etätyöpäivän tiimellyksessä siemailtavaksi.

Etäillessä on toki hyvä pitää myös muut perheenjäsenet välipaloissa taaperosta teiniin. Terveellisiä välipalavaihtoehtoja kannattaakin pitää käden ulottuvilla. Sopivia ja nopeasti nautittavia välipaloja ovat mm. erilaiset hedelmät, vihannekset, marjat ja pähkinät. Kaikkia edellämainittuja on mahdollista nauttia myös snack-muodossa, esimerkiksi terveellisinä ja nälän nopeasti vievinä voimapatukoina tai proteiinipalleroina. Kuivahedelmät ja pähkinät, terveelliset hedelmärullanamit ja puhtipatukat esillä pöydän kulmalla lisäävät jaksamista ja työrauhaa. Jos karkkihammasta kolottaa, ovat esimerkiksi Superfudgio- sekä Humble -sarjan vegaaniset kookostoffeet parempi valinta perinteisten sokerinamien sijaan.

superfudgio lakritsitoffee ruohonjuuri
Superfudgion suussasulavat, vegaaniset lakritsitoffeet soveltuvat oikein oivallisesti päiväkahvinkin kaveriksi, kun herkkuhammasta kolottaa.

Myös riittävästä nesteytyksestä on syytä pitää huolta. Vesi pysyy katseenkestävässä lasipullossa työpöydällä ulottuvilla ja vinkaa jo omalla olemassaolollaan juomaan tarpeeksi usein. Kotitoimistossakin kahvi pysyy kestokupissa pidempään kuumana ja menossa mukana. Limpparin sijaan kannattaa tutustua kombuchaan, omenasiiderietikkapohjaisiin juomiin tai kookosveteen

Laadukkaan ruuan lisäksi voit buustata työtehoasi erilaisin luontaisin lisäravintein, muun muassa rauhaa tuovalla Biomed Tyyni-juomallaashwagandhalla sekä potkua tuovalla macalla ja ubikinonilla.  Monet lisäravinteet tukevat keskittymiskykyä, kuten esimerkiksi lääkinnälliset sienet, superkahvit, ginseng jne.

Ps. Tiesithän, että Ruohonjuuren verkkokaupasta on näppärä tilata työtä ja kotoilua tenhoittavat tuotteet? 

Työnantaja, haluatko tarjota etätyöntekijöille hyvät eväät? Ota yhteyttä , niin autamme ilolla rakentamaan toiveidenne mukaisen tuotepaketin, jotka toimitetaan työntekijöille (postipakettina tai kotiin)​. 💚