Suorituskyky ylös!

Personal trainer Samuli Tolvanen on erikoistunut suorituskyvyn optimointiin. Lue tästä hänen vinkkinsä energisempään elämään!

Miten energiatasojaan saisi helpoimmin korotettua elämän tavallisin keinoin?

– Erityisesti tulisi kiinnittää huomiota stressin lieventämiseen sekä unen laatuun. Uni on tärkein hyvinvointimme elementeistä – eikä siihen panostaminen maksa sinulle mitään, Samuli Tolvanen toteaa harmitellen sitä, että moni aliarvioi unen tärkeyden.

– Jos ei nuku tarpeeksi eli noin  7-8 tuntia yössä, kortisolitasot ovat automaattisesti koholla koko päivän. Se puolestaan saa verensokerisi heittelemään ja olon tuntumaan väsyneeltä. Väsymys aiheuttaa monella makeanhimoa ja saa ihmisen hamuamaan nopean energiapiikin antavia, – sokeripitoisia ruokia.

– Vältä sinistä valoa iltaisin ja nuku pimeässä huoneessa. Olo on paljon levollisempi aamulla ja olet tuplasti tuottavampi niin töissä kuin muussakin elämässäsi, Samuli vinkkaa.

Myös ruokavalioon kannattaa kääntää katseensa.

– Jos keho ei saa riittävästi ravinteita, se on jatkuvassa stressitilassa päivittäin. Jos lisää tähän vielä työstressin, on seurauksena jossain vaiheessa uupumus.

Mistä ”vetämätön olo” ja voimaton tunne vartalossa useimmiten johtuvat?

– Ensisijaisesti kannattaa panostaa ruokavalioon, jos väsymys vaivaa kesken päivän. Ensimmäinen asia on riittävä proteiinin saanti. Varsinkin aamiaiseen kannattaa kiinnittää huomiota myös proteiinin saannin kannalta. Aamupalalla saa tankata kunnolla proteiinia, sillä insuliiniherkkyys on parhaimmillaan heti heräämisen jälkeen. Eli heti aamutuimaan keho ottaa kaikkein parhaiten vastaan ravintoaineet.

– Kun saat 25-30 grammaa proteiinia heti aamusta, nälkä ei vaivaa heti tunnin kuluttua syömisestä. Kaurapuuron sijaan suosi munakasta tai jos kaurapuuro ovat suosikkisi, niin lisää esimerkiksi proteiinipitoinen smoothie aamupalan kylkeen.

– Tähtää jokaiselle aterialle noin 20-30 grammaa proteiinia niin  huomaat positiivisia muutoksia energiatasoissasi jo muutamassa päivässä!

Proteiinin lisäksi jaksamista auttaa riittävä antioksidanttien ja mineraalien saanti. Jos nämä jäävät vajaaksi, aineenvaihdunta hidastuu eikä virtaa riitä.

– Nauti  vähintään 500 grammaa kasviksia päivässä, niin aineenvaihduntasi tehostuu ja jaksaminen paranee.  Peruskasvisten rinnalla voit tottakai hyödyntää viherjauheita!

Myös vettä kannattaa muistaa juoda tarpeeksi. Jos kulauttelu unohtuu, verensokeri- ja kortisolitasot nousevat ja olo tuntuu vetelältä. Puhdasta ja raikasta (lähde)vettä on hyvä siemailla parisen litraa päivässä.

Mitkä ruoka-aineet ja superfoodit nostata kropan energiatasoja kaikkein optimaalisimmin?

– Virkeyden ja jaksamisen tueksi parhaita ravintolisiä ja superfoodeja ovat mielestäni D-vitamiini, magnesium, omenaviinietikka, kalaöljy  ja kookosöljy. Näistä on toden teolla hyötyä elimistösi toiminnan parantamiseen. Mikäli nivelkivut vaivaavat, kurkuma ja inkivääri ovat hyviä lisiä tulehdustilojen eliminoimiseen kropastasi, Tolvanen opastaa.

Mikä on oma suosikkisi tarmoa tuovista ruoka-aineista ja miksi?

– Pidän aivan erityisesti Foursigmaticin Lions Mane ja Mushroom coffee -tuotteista. Lions mane on loistava apuri etenkin tiedonkäsittelyä ja keskittymiskykyä vaativissa tehtävissä. Se parantaa hermoston terveyttä, kognitiivisia toimintoja kuten muistia ja ajattelukykyä. Se on hämmästyttävän tehokas, Samuli suosittelee.

– Foursigmaticin Mushroom coffee ja Cordyceps-tee sisältää ginsengiä, jotka edesauttavat työuupumusta, energisoivat ja parantavat vastustuskykyä. Lisäksi en ole löytänyt parempaa treeniboosteria kuin Foursigmaticsin Cordyceps! Lukemattomilla huippu-urheilijoilla ja terveysalan asiantuntijoilla ovat jo nämä tuotteet käytössä! Lisäksi kookosöljy on yksi suosikkini energiatasojeni nostossa.

Vaikka Samulin mainisemista buustereista onkin hänelle roimasti hyötyä, monipuolinen ja riittävän tukeva ruokavalio on vireystilansa kannalta kaikkein tärkeintä.

– Kun siihen panostaa, jaksaa treenata ja painaa hommia vaikka päivät venyisivät välillä pitkiksikin, Samuli toteaa.

“Näkökulmani hyvinvointiin on kokonaisvaltainen joka koostuu fyysisestä aktiivisuudesta, ravintopitoisesta ruoasta sekä riittävästä levosta. Pidän yksinkertaisuudesta, ja lähtökohtaisesti terveyden edistämisen ei tulisi ollakaan monimutkaista. Kun ymmärrät perusperiaatteet ruokavaliosta ja treenaamisesta, elämästä tulee huomattavasti helpompaa, energiatasosi nousevat ja haluttujen tavoitteiden saavuttaminen tuntuu helpolta.

Olen erikoistunut ravintoverkkovalmennuksessani vireystasojesi ja energiatasojesi nostoon! Kun ymmärrät kuinka sinun tulee syödä, niin että vireystasot pysyvät yllä koko päivän elämästä tulee helppoa!  Koska jokainen on yksilö, ja kaikille toimii hieman erilainen ruokavalio, siksi tarjoan yksilöllistä valmennusta jossa räätälöin aina asiakkaani ruokavalion sellaiseksi, että se toimii varmasti ja sitä on helppo ylläpitää.

Lisätietoa valmennuksistani saat kun otat yhteyttä minuun, Facebookissa tai samulitolvanenpt@gmail.com