Suolisto on sisäinen supersankarisi

Suolisto on ihmisen toiset aivot - ja sisäinen supersankarisi. Tiesitkö, että suolistoa voi varsin hyvällä syyllä kutsua ihmisen toisiksi aivoiksi? Sanotaan, että ihmisen suolisto on hermosolujensa määrän puolesta yhtä älykäs kuin kissa tai koira.

Suolistossa muodostuu esimerkiksi 80 % serotoniinista, joka tunnetaan hyvän olon hormonina. Koska suolisto on yhteydessä aivoihin, vaikuttaa suoliston bakteerikannan hyvinvointi vaikuttaa sitä kautta mm. tunteisiin – esimerkiksi tyytyväisyyden ja onnellisuuden kokemuksiin.

Suoliston bakteerikannasta onkin syytä pitää hyvä huoli – ja ihan oikeasti voit syödä itsesi iloiseksi!

Aina kun syöt, ruokit samalla myös suolistosi bakteerikantaa.

Kun mikrobikanta on terve ja tasapainoinen, se edistää vastustuskykyä, parantaa ruuan sulavuutta ja osallistuu haitallisten aineiden hajottamiseen. Suolistosi hyvinvointia voit kohentaa laadukkailla probiooteilla – niitä vatsasi ostaisi.

Bakteerikannan hyvinvoinnille antaa mainion pohjan terveellinen,  kasvisvoittoinen ja mahdollisimman vähän prosessoitu luomuruoka.
Päivittäin kannattaa myös nauttia runsaasti vettä ja jonkin verran lisäkuituja, esimerkiksi psylliumin tai chia-siementen muodossa.

Rasvahappojen tasapainottamiseksi ruokavalioon kannattaa lisätä hyviä rasvoja, kuten hamppu- tai camelinaöljyä.

Jos vatsasi temppuilee, on syytä ottaa avuksi probiootit ja pitää vaikkapa vatsanvaalintaviikko, jonka aikana kaikki ruoka nautitaan mahdollisimman helposti sulavassa muodossa.

Vatsasi saa kaipaamaansa loman kovasta urakastansa, jos viikon ajan nautit ateriasi tehosekoitettuina, keittoina tai muhennoksina. Juotava, aktivoitu savi ja aloe vera auttavat myös rauhoittamaan ärsyyntynyttä vatsaa.

Kun hoidat suolistoasi, hoidat samalla koko terveyttäsi. Kun suoliston bakteerikanta on tasapainoinen, helpottuu myrkkyjä kehosta poistavan maksankin työtaakka.

Ruokavalion ryhdistäminen saa olosi energisemmäksi, – testaa, niin huomaat tehon!

Tässä muutamia käytännön vinkkejä suolistosi parhaaksi – kannattaa kokeilla!

Syö

Syö ruokasi nautiskellen, kaikessa rauhassa. Jos hotkit herkkuja, nielet samalla ilmaa ja vatsanväänteet lisääntyvät. Nauti mieluummin päivän aikana monta pienempää murkinaa kuin yksi jättimäinen annos.

Popsi riittävästi kuituja, joita saat mm. kasviksista, marjoista, hedelmistä ja täysjyväviljasta. Jos noudatat gluteenitonta ruokavaliota, saat lisäkuituja näppärästi esimerkiksi psylliumista ja chia-siemenistä.

Ruoki myös suolistosi tuikitärkeää bakteerikantaa puhtaalla, mahdollisimman käsittelemättömällä ruualla ja esimerkiksi laadukkailla maitohappobakteereilla.

Juo

Päivän aikana kannattaa ehdottomasti juoda tarpeeksi vettä – se nimittäin pistää suoliston liikkeeseen ja tukee terveyttäsi monilla muillakin tavoin. Ainakin kaksi litraa päivässä on varsin hyvä määrä.

Rauhoitu

Rentoudu ja koeta olla stressaamatta, sillä stressi herkistää tutkitusti kivuille – myös vatsavaivoille.

Hengitys- ja rentoutusharjoituksista saattaakin olla apua vatsavaivojen kanssa kamppaileville.

Liiku!

Säännöllinen liikunta pitää suolistosi liikkeessä ja turhat kaasut poissa. Vatsasi ei tykkää liiasta istumisesta, sillä sen aikana suolisto on rutussa. Tämä aiheuttaa kaasujen pakkautumista suoliston mutkiin, mikä taas aiheuttaa toisinaan vatsakipuja. Liikuntalajeista kannattaa tietysti valita se itselle kaikkein mieleisin, sillä vatsasta huolehtimisen ei ole tarkoitus olla kärvistelyä.

Vältä!

Vaikka supersankareiden joukkoon ehdottomasti kuuluukin, ihan kaikkea ei vatsasi sulata. Jos tahdot päästää suolistosi helpommalla, vältä valkoista viljaa, sokeria ja keinomakeuttajia, käristettyjä ja uppopaistettuja ruokia, hiilihapotettuja juomia ja alkoholia.

Vatsa kiittää myös tulehduskipulääkkeiden välttämisestä, kahvinkittaamisen rajoittamisesta ja liian mausteisten ruokien karttamisesta.