Stressin hallinta ja parempi uni – luonnollisesti!

Vauhti on nykypäivänä kova. Työ sekä arki täyttyvät vaatimuksista, joista on selviydyttävä. Itsestä huolehtiminen jää helposti vähälle huomiolle. Stressi näyttäytyy sekä psyykkisessä että fyysisessä hyvinvoinnissa.

Kirjoittaja: Virpi Raipala-Cormier
Kuvat: Virpi Raipala-Cormier ja Sanna Saastamoinen-Barrois

Virpi Raipala-Cormier Frantsila

Perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä stressiä vastaa “sisäisen tulen” käsite, joka aiheuttaa esimerkiksi sydäntuntemuksia ja joillekuille verenpaineen kohoamista ja lisää siten välillisesti sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Stressiin voi liittyä päänsärkyä, selkä- ja vatsakipuja, kuukautiskierron säännöttömyyttä, unettomuutta, uupumusta, väsymystä, muistin heikkenemistä ja kyvyttömyyttä hoitaa asioita. Stressi alentaa myös seksuaalista halukkuutta. Stressaantunut voi tuntea menettävänsä itsehallintansa. Stressaantuneen immuniteetti laskee ja sairastumisalttius lisääntyy –  jokaisella ihmisellä on oma reagointitapansa.

Stressaantunut ihminen saattaa alkaa laiminlyödä itseään entistä enemmän, ei ehkä syö eikä nuku kunnolla tai alkaa ahmia makeaa, juoda liikaa kahvia ja lisätä tupakointia ja alkoholinkäyttöä. Oireina voivat olla myös sydämen alueen tuntemukset, itkeskely, masennus, raivokohtaukset tai vihanpurkaukset. Stressin yhteydessä ihon verenkierto heikkenee ja iho menettää kuulautensa. Stressi lisää vatsa- ja suolistovaivoja sekä myös lihaskireyttä. Ihottumat ja reumaoireet yleensä pahenevat ja huuleen tulee helpommin herpes. Joillekuille stressi taas tekee suuhun ientulehdusta ja rakkoja alentaessaan yleistä immuniteettia.

On monia luonnollisia ja yksinkertaisia keinoja, joilla omaa jaksamista ja hyvinvointia voi tukea, esimerkiksi hidastamalla tietoisesti tahtia, luomalla tilaa itselle tärkeille asioille ja tukemalla terveyttä luonnollisin keinoin.

Stressin aiheuttamat oireet on syytä ottaa ajoissa vakavasti ja tehdä konkreettisia muutoksia kohti parempaa elämää, jotta ei jouduttaisi burn out -tilaan, joka merkitsee täydellistä uupumista, josta palautuminen voi kestää vuosia.

Rento keho, rento mieli

Stressin purkamiseen voi käyttää erilaisia keinoja, kuten ulkoilua, luonnossa liikkumista, puutarhanhoitoa, saunomista, tanssia, joogaa, hierontaa ja luontaishoitoja, syvähengitystä, Tai chita tai meditaatiota.

Ota hyvinvointisi tueksi jokin rentouttava ja vahvistava rutiini tai harrastus. Stressinhallintamenetelmän tulisi olla mieluisa, ei stressitasoja nostava vaan itsetuntoa tukevaa ja miellyttävää toimintaa. Autogeenisestä harjoittelusta voi olla paljon apua, joissa erilaisilla mielikuva-syvähengitysharjoituksilla mieltä ja kehoa rentoutetaan j

oko istuen tai maaten silmät kiinni. Mielikuvissa voi mennä metsään, meren rannalle, mieluisaan luontopaikkaan ja hengittää tietoisesti syvään ja antaa kehon vapautua jännityksistä hengittämisen myötä. Jo pieni viiden minuutin hiljentyminen ja tietoinen syvähengittäminen auttaa kehoa ja mieltä rentoutumaan, hermosto rauhoittuu ja läsnäolo vahvistuu.

 

Laventeli eteerinen öljy Frantsila

Luonnosta apua stressiin

Luonto tarjoaa monia tehokkaita tapoja stressin alentamiseen ja yleiskunnon vahvistamiseen. Jo puolen tunnin metsäretki laskee verenpainetta, pulssi laskee ja ihminen rauhoittuu. Stressiä voidaan hoitaa myös nauttimalla sisäisesti yleiskuntoa kohottavia ja munuaisia vahvistavia yrttejä, erityisesti nokkosta.

Frantsilan puhtaat ja laadukkaat nokkosta sisältävät tuotteet ovat oiva apu stressistä kärsivälle. Luomu Nokkostipat ovat helppokäyttöiset. Luomu nokkonen on uutettu perinteisellä menetelmällä luomualkoholiin.

Nokkosuutetta on kätevä lisätä juomapulloon tai teen sekaan ja uutteen ravintoaineet imeytyvät tehokkaasti verenkiertoon.

Myös Frantsilan luomu Nokkosmurske on mitä parhainta ravintolisää stressaantuneelle ja sitä voi lisätä niin smoothieihin kuin ruokaan, tai nauttia vahvistavana yrttiteenä. Frantsilan Aurinkovoima-jauheen villiyrttisekoitus sisältää runsaasti antioksidantteja ja hivenaineita, virkistäen ja antaen voimaa väsyneelle. Vinkki: Ota jokin yllämainituista nokkostuotteista mukaan töihin, kun kaipaat apua jaksamiseen, ja käytä päivittäin.

Voikukan lehdillä, sitruuunamelissalla ja orapihlajalla ehkäistään ennalta korkeaa verenpainetta ja sydäntuntemuksia (Frantsilan Leijonamieli yrttiuute). Hermostoa rauhoitetaan käyttämällä kamomillaa, kuismaa, sitruunamelissaa ja kauranversoa (Fran

tsilan Tyyneyden tipat). Ruokavalion on hyvä olla mahdollisimman luonnonmukainen, ja erityisesti B-ryhmän vitamiineja ja C-vitamiinia on ruoasta saatava riittävästi. Muutenkin antioksidanttien tarve lisääntyy stressissä. Nokkosensiemenuutetta käytetään, kun lisämunuaisen kuorikerros ei jaksa tehdä työtään ja ihminen uupuu.

 

Lämpö rentouttaa

Saunominen, kylpy tai jalkakylpy ovat yksi parhaista rentoutumisen keinoista. Yrttisen jalkakylvyn voi ottaa mukaan saunomisen tai tv:n katselun yhteyteen. Frantsilan Rentouttava kylpysuola tuo syvärentoutusta lihaksille ja mielelle. Kylpy laukaisee jännityksiä ja rentouttaa väsyneitä lihaksia. Se tyynnyttää koko olemuksen ja auttaa paineissa, ärtyneisyydessä ja stressissä. Kylpy hemmottelee myös tyytyväisiin hyviin uniin. Ayurvedisen lääketieteen näkökulmasta tuote sopii erityisesti Vata ja Pitta-ongelmista kärsiville.

Alaselässä kannattaa pitää kauralämpöpakkausta (Frantsilan Paras Ystävä kauratyyny) munuaisten ja hermoston tueksi. Myös hartioille asetettava lämpöpakkaus auttaa rentoutumaan tehokkaammin. Mikäpä sen ihanampaa, vaikka keskellä työpäivää, asettaa hartioille lämmittävä kaurapakkaus muistuttamaan omasta hyvinvoinnistasi. Myös illalla rentoutuminen syvenee ja unenlaatu paranee lämmön rentouttavasta vaikutuksesta.  

Unilintu-yrttiuute Frantsila

Unettomuus ja nukahtamisvaikeudet

Stressin myötä usein unen laatu huononee ja nukahtamisvaikeuksia saattaa ilmetä. Unettomuus liittyy perinteisen kiinalaisen lääketieteen mukaan lähinnä sydämeen sekä munuaisten kuntoon, joka on vastuussa koko hermostosta. Kokonaisvaltaisten munuaishoitojen avulla voidaan saada pysyvästi parempi uni ja lieventää nukahtamisvaikeuksia.  Jalkakylpyjen lisäksi ulkoisena hoitona hierotaan lämmittävää yrttisalvaa (Lohikäärmesalva) jalkapohjiin, nilkkoihin ja alaselkään, johon voidaan lisäksi päälle laittaa lämmin kaurapakkaus (Paras ystävä) tai kuumavesipullo. Alaselän alueella lämpö hoitaa munuaisia, jotka vastaavat koko hermostosta.

Stressaantuneen ihmisen hermosto on usein kovilla ja munuaisia tukemalla autetaan ihmistä jaksamaan.

Oireita voidaan lievittää sisäisesti nauttimalla rauhoittavista kasveista esim. kamomillan ja kanervan kukista, humalan emikävyistä, sitruunamelissan lehdistä Tuutu –yrttitee tai  Unilintu-yrttiuutetta muutama tunti ennen nukkumaanmenoa. Liian myöhään ei paljon kannata juoda, ettei yöllä pissata. Ayurveda ja joogaohjeissa suositellaan unen tuloon maidon juontia (vaihtoehtoisesti kaura ja mantelimaito yms.) johon sekoitetaan kardemummaa, kanelia ja hunajaa. Kalsiumin lisäannos voi olla avuksi unen saannissa, etenkin Vata-tyypille (Frantsilan Nokkos-Peltokorte-Kalkki -tabletit).

Yöpöydällä kannattaa pitää varalla Tyyneyden tipat –yrttiuutetta pienessä määrässä vettä ja ottaa siitä siemaus, jos herää yöllä. Tyyneyden tippojen sisältämä luomu kauranversouute rauhoittaa hermostoa ja näin tyynnyttää mieltä.

Mielenrauhaa tuoksuista

Hieromalla alaselkää ja rintaa hoidetaan samalla tärkeitä akupunktiopisteitä, jotka auttavat rentoutumisessa, tähän sopivat hyvin esimerkiksi Frantsilan Kuismaöljy tai Lohikäärmesalva. Rinnan aluetta voi hieroa myös laimennetulla Ruusun eteerisellä öljyllä tai Frantsilan Rose Body Butterilla, jossa ruusun lisäksi on ripaus rauhoittavaa vaniljan tuoksua. Unen avuksi sopii erinomaisesti Frantsilan Calm Iltaöljy, jonka rauhoittavat eteeriset öljyt, kuten laventeli ja appelsiini saavat mielen rentoutumaan.

Aromaterapiaa voidaan käyttää monipuolisesti rentoutumisen apuna esim. tuoksulyhdyssä, kylvyissä ja hieronnassa. Hieronnassa perusöljyyn lisätään eteerisiä öljyjä kuten laventelia, santelipuuta, frankinsensia, muskatellisalviaa, ruusua, basilikaa, pelargoniaa, vetiveriä. Tehdessäsi oman rentouttavan vartaloöljyn, sekoita 1-2 tippaa eteeristä öljyä 5 ml esim. Frantsilan Rauha-öljyyn. Käy säännöllisesti kokonaisvaltaisesti hoitavissa rentouttavissa hieronnoissa ja luontaishoidoissa.

Mieti, mikä on tällä hetkellä itsellesi tärkeintä ja laita oma hyvinvointisi etusijalle. Voit käyttää vahvistavia lauseita: “Annan itselleni aikaa. Nautin hetkistä, jotka tuovat minulle iloa. Minulla on aikaa itselleni ja läheisille ihmissuhteilleni. Eheydyn tehdessäni asioita, joista todella nautin. Sallin itseni levätä. Kaikki järjestyy.”

 

Kaikki Frantsilan tuotteet löydät täältä.