Seniorit, superfoodit ja ravitsemus

Hyvän elämän eväitä varttuneemmallekin väelle! Lue senioripalveluntuottaja Ilostu Oy:n perustajan Iida Kujanpään vinkit.

Senioreiden ravitsemus

 

Kirjoittaja: Iida Kujanpää

Monet senioreihin linkittyvät stereotypiat ovat vääriä ja pinttyneitä. Kaikki seniorit eivät herää kukonlaulun aikaan, vaan monet nauttivat rauhallisista eläkepäiviensä aamuista aamutakki päällä, kahvia juoden ja lehteä lukien.

On väärin ajatella, että seniorit olisivat homogeeninen ryhmä samanlaisia ikäihmisiä. Jopa palvelutalossa tai seniorikerrostalossa asuvat saattavat valitella sitä, kuinka talossa asuvista ei löydy ketään samanhenkistä, josta saisi itselleen ystävän. Samanlaisia vääriä ajatusmalleja saattaa liittyä myös terveellisiin elämäntapoihin.

Moni saattaa ajatella, että smoothie ja superfoodit ovat nuorempien sukupolvien juttuja. Tämä ei kuitenkaan aina pidä paikkaansa. Monet ikäihmisetkin ovat nimittäin innostuneet kokeilemaan esimerkiksi perinteisen kahvimaidon sijaan kaurajuomaa, herkutelleet lakritsitaateleilla ja suunnitelleet smoothieiden tekoa.

Tänä päivänä lähes kaikki tieto löytyy netistä, jota ikäihmisistä melko pieni osa käyttää. Jotta seniorit voivat innostua uusista terveyttä ja hyvinvointia lisäävistä tuotteista ja palveluista, jonkun täytyy kertoa niistä heille. Uskon, että paljon riippuu siitä, miten asian ilmaisee ja kuinka helpoksi tutustumisen uuteen tuotteeseen tekee. Monet ikäihmisistä ovat kiinnostuneita kuulemaan lisää valinnoista, joilla arkeen saisi lisättyä hyvinvointia.

Parempia valintoja arkeen

Ihminen on kokonaisuus ja monilla asioilla on yhteisvaikutuksia. Esimerkiksi seuran puute vaikuttaa ruokahaluun ja syömättömyys laskee mielialaa ja hyvinvointia. Monet seniorit syövät liian vähän ja yksipuolisesti. Seurassa on usein mukavampi syödä.

Olen usein istahtanut pyynnöstä ruokapöytään vanhuksen seuraksi, jotta ruokailuhetki olisi hänelle mieluisampi ja ruoka maistuisi paremmin. Kun senioreille kertoo omakohtaisia kokemuksia, he saattavat innostua lisäämään arkeensa uusia – tai palauttamaan arjesta ajan myötä pois jääneitä rutiineja.

Pienillä muutoksilla voi saada paljon hyvää aikaa. Muutoksen tekemiseen vain usein tarvitaan vähän kannustusta. Monesti ikääntyessä omasta hyvinvoinnista tingitään, vaikka siihen nimenomaan pitäisi panostaa.

Vinkkejä oman olon kohentamiseksi

  1. Syö riittävästi ja säännöllisesti

Ikääntyessä annoskokoa voi olla tarpeen pienentää. Monet ikäihmiset sanovat, etteivät enää jaksa syödä saman kokoisia annoksia kuin aiemmin. Ruokailuväliä voisi tällöin muuttaa tiheämmäksi.

  1. Juo tarpeeksi vettä

Hyvin yksinkertainen ja hyvinvoinnin kannalta merkittävä ohje. Veden juominen aamulla on tärkeää, sillä yön aikana hikoileminen ja hengittäminen poistaa elimistöstä paljon nestettä. Jos omalle kropalle toimii kuona-aineita poistava ja aineenvaihdunnan liikkeelle laittava sitruunavesi, se voi olla hyvä ottaa päivittäiseksi tavaksi. Omat päiväni alkavat nykyisin aina parilla sitruunavesilasillisella. Ruohonjuuressakin Foodinin sitruunamehua myydään pullossa, jonka suulta on helppo annostella sitruunamehua vesilasiin tippa kerrallaan.

  1. Tee laadukkaita valintoja ruokakaupassa

Kauppareissulla kannattaa olla tarkkana. Kannattaa valita tuotteita, joiden ainesosaluettelo on mahdollisimman lyhyt ja sisältää mahdollisimman vähän lisä- ja säilöntäaineita sekä muita haitallisia aineita. Tuoreet raaka-aineet ovat aina hyvä valinta ja suomalaisuutta ei voi liiaksi korostaa. Luomuakin kannattaa kokeilla. Voit huomata mauissa eroja! Valkoisen leivän sijaan voi valita kaura- tai siemenleipää, salaattiin voi laittaa aivoja helliviä rasvoja sisältävää avokadoa ja pähkinöitä. Paistamiseen voi ostaa ekstra-neitsytoliiviöljyä, joka sisältää vain oliiveista tehtyä öljyä, eikä sitä ole jatkettu muilla öljyillä.

  1. Syö ravitsevia välipaloja

Terveelliseksi välipalaksi voi valmistaa esimerkiksi smoothien tai jogurtin myslillä ja hedelmillä/marjoilla. Myös tuorepuuro on helppo ja hyvä välipalavaihtoehto. Helpon tuorepuuron voi valmistaa kaikessa yksinkertaisuudessaan laittamalla esimerkiksi kaurajuomaan tai jogurttiin chia-siemeniä, jotka sisältävät hyviä omega-3-rasvahappoja. Lopuksi päälle voi lisätä oman maun mukaan hedelmiä tai marjoja. Smoothiesta voi tehdä vitamiinipitoisemman lisäämällä sinne esimerkiksi Puhdistamon vahvaa amla- C-vitamiinijauhetta.

  1. Syö yhdessä muiden kanssa

Kutsu naapuri iltapäiväkahville tai pyydä ystävää kaupungille lounaalle. Jos asut seniorikerrostalossa tai palvelutalossa, pyri ruokailemaan muiden kanssa.

  1. Kokeile jotain uutta

Uuden kokeileminen on piristävää. Miltä kuulostaisi pakuri- tai reishikahvi? Tai kahvin kanssa pari palaa perinteistä suklaata terveellisempää raakasuklaata? Voisiko vastustuskykyä lisäämään tai elimistöä tasapainottamaan kokeilla lappilaista väinönputki- tai ruusujuuriuutetta, Arctic Warriorsin Mahtia tai Sinniä.

  1. Saathan tarpeeksi vitamiineja?

Elimistön vitamiinitasojen tarkastuksessa kannattaa turvautua asiantuntijan apuun. Kannattaa myös tarkistaa, onko käyttämilläsi lääkkeillä jonkinlaisia yhteisvaikutuksia tiettyjen vitamiinien kanssa.

  1. Löydä itsellesi sopivia tuotteita

Kaikki tuotteet eivät sovi kaikille, koska jokainen meistä on erilainen. Seniori-ikäisen kannattaa tehdä muutoksia kaikessa rauhassa, jotta elimistö saa rauhassa tottua niiden vaikutuksiin. Jos tiettyjen tuotteiden suhteen herää epäilyksiä, kannattaa asia varmistaa asiantuntijalta. Terveelliset elämäntavat kiinnostavat ihmisiä ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tieto uusista tuotteista ja niiden hyvistä vaikutuksista täytyy jalkauttaa senioreiden koteihin. Pelkkä postilaatikosta tippuva mainoslehtinen ei tähän riitä, sillä se jää usein lukematta.

Ilostu Oy ja Ruohonjuuri aloittavat yhteistyön, jotta seniorit saisivat lisää tietoa terveyttä ja hyvinvointia edistävistä tuotteista ja palveluista. Ilostu Oy haluaa olla mukana kehittämässä senioreiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Iida Kujanpää Ilostu Oy

 

ILOSTU Oy on seniorin kotiin iloisia ja monipuolisia tukipalveluja tuottava yritys. Tämän jutun on kirjoittanut Ilostu Oy:n perustaja Iida Kujanpää, 26. Ilostu Oy:n palveluita ovat mm. juttuseura, ulkoiluseura, kaupassakäyntiapu, saattoapu esim. lääkärille, kukkien istutus ja hoito, silitysapu, pyykkihuolto, siivousapu ja lähes kaikki arjessa auttavat, ei-sairaanhoidolliset tehtävät.

Yhteydenotot p. 010 524 9940/Iida Kujanpää, s. iida.kujanpaa@ilostu.fi, http://www.ilostu.fi