Selätä stressi!

Yksi yleisimmistä nykypäivän ongelmista ovat stressiin liittyvät terveysongelmat. Lisämunuaisten tehtävä on auttaa elimistöä selviytymään stressitilanteista - olipa stressi sitten fyysistä tai emotionaalista.

Pidempään jatkuneen stressin oireita ovat:

– kuivat, huonokuntoiset hiukset
– alhainen energiataso
– krooninen väsymys
– huono muisti ja keskittymiskyky
– masennus
– verensokeritasojen heilahtelut
– makeanhimo
– uniongelmat
– alentunut immuniteetti
– allergiat
– kuukautiskiertohäiriöt
– IBS ja ummetus
– vähentyneet ruoansultausentsyymi- ja vatsahappotasot
– korkea verenpaine

Tässä Kampin Ruohonjuuren ravinto- ja fytoterapeutti Mariel Mettälän vinkkejä siihen, miten stressiä vastaan voi taistella luonnonmukaisin keinoin.

1. NAUTI VÄRIKÄSTÄ RUOKAA JA JUO VETTÄ

Tasapainoita verensokerisi kuiduilla ja säännöllisellä ateriarytmillä. Juo vettä, vihreää teetä tai kookosvettä ja muista varmistaa laadukkaan suolan saanti.
->Lisää: täysjyvävalmisteita, vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä ja rasvaista kalaa
->Vältä: kofeiinipitoisia juomia, sokeria, alkoholia, tyydyttyneitä rasvoja, nopeita hiilihydraatteja

2. LIIKU

Liiku säännöllisesti ja hyvillä mielin – esimerkiksi jooga, pilates ja kävely ovat hyviä vaihtoehtoja. Liiallinen treenaaminen saattaa sen sijaan vain pahentaa stressiä.

3. NUKU

Jos unen laatu on huono, kokeile kamomilla-yrttiteetä, melatoniinia, valerianaa tai 5HTP:tä. Tuuleta huone ja sammuta kaikki sähkölaitteet.

4. RENTOUDU

Minimoi altistuminen stressille (stressinhallintatekniikat), muutaman minuutin meditaatio, venyttely ja syvähengitysharjoitukset kesken hektisen päivän alentavat stressitasoa.

5. OLE VALMIS MUUTOKSIIN

Olipa kyseessä stressin lähteenä väärä työpaikka tai kinnaava vyötärö, mieti miten pääset stressaavasta tilanteesta eroon ja tee konkreettisia tekoja asian suhteen. Stressiä on helpompi sietää kun tietää tilanteen olevan vain väliaikainen.

6. LISÄRAVINTEET TUEKSI

Stressiin löytyy paljon apua ravintolisärintamalta: ruusujuuri, ashwagandha, magnesium+kalsium, B-vitamiinit(+B5), C-vitamiini, monivitamiini, omega-3 rasvahapot ja maitohappobakteerit.