Selätä kevätväsymys – nauti vihreitä!

Kevään korvilla saattaa olo olla kuin olmilla ja voimat vähissä. Pitkä, pimeäkin talvi tuntuu joskus vaatineen veronsa ja elinvoimaa pitäisi saada ropautettua kroppaan. Itselle mieleinen liikunta, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio ja ajan viettäminen ystävien ja perheen kanssa auttavat varmasti asiaa... Mutta onko olemassa pikavinkkejä kevätväsymyksen karkottamiseen?

Pyysimme ravintoasiantuntija Jaakko Halmetojaa kertomaan vinkkinsä kevätväsymyksen karkoitukseen.

  • Nesteisiin kannattaa fokusoida huomattavan paljon. Itse alan aina keväisin mehustamaan ihan huolella ja nauttimaan kaikenlaisia kaakaojuomia. Toinen asia, mihin ravinnossa kannattaa kiinnittää huomiota, on vihreät. Keväällä villivihannekset alkavat puskea silmua, ja kevät onkin kehityshistoriassamme ollut se aika jolloin tankataan paljon vihreitä vihanneksia.

Halmetoja nostaa keväisestä tarjonnasta hyväksi valinnaksi nokkosen, jolla on voimistavia ja antihistamiinisia vaikutuksia. Nokkosta voi nauttia monella tapaa, esimerkiksi smoothien joukossa tai teeksi haudutettuna. Toinen mitä Halmetoja itse keväisin tankkaa ahkerasti, on chlorella. Chlorella voi olla jauhemaisessa muodossa haastava nautittava, mutta pikkupillereiksi käsitellyt Foodin-sarjan chlorella-puristetabletit ratkaisevat tämän haasteen näppärästi. Kevätväsymys saa kyytiä lehtivihreää nauttimalla.

  • Chlorella on heittämällä parhaimpia juttuja veren rakentumisen kannalta, sillä siinä on valtavia määriä klorofylliä eli lehtivihreää. Juuri lehtivihreä on tärkeä rakennuspalanen verelle, Halmetoja muistuttaa.

Lehtivihreää voi nauttia kätevästi myös mehujauheiden muodossa. Hyvänä vaihtoehtona Jaakko Halmetoja mainitsee Foodinin nesteeseen näppärästi sekoittuvan vehnänorasmehujauheen. Vihermehujen kanssa Halmetoja suosittelee suosimaan sitrushedelmiä, jotka tasapainottavat viherjauheiden mietoa kitkeryyttä.

Kevätväsymys vs. viherjauhe – vaivaton tapa tankata vihreitä

 

Foodin-sarjan Viherjauhe on noussut Ruohonjuuren asiakkaiden suosikiksi monipuolisen koostumuksensa vuoksi. Mikä tekee viherjauheesta niin mainion tuotteen?

  • Foodinin viherjauhe on ravinnetiheä, klassinen viherjauhe. Monipuolinen ja tasapainoinen koostumus takaa sen, ettei siellä ole mitään yksittäistä komponenttia liikaa, ja toisaalta tuo myös makuun tasapainoa, Halmetoja kehuu.

Purnukallinen viherjauhesekoitusta siis sisältää varsin kattavan määrän hyviä ravinteita. Halmetoja suosittelee erityisesti nakkaamaan viherjauhetta smoothien sekaan.

  • Viherjauhesekoitus sopii erityisesti heille, jotka haluavat lisää energisyyttä, tukea aineenvaihduntaa ja saada laajan skaalan ravinteita, kuin myös painonhallinnasta kiinnostuneille, Halmetoja summaa.

Viher- ja mehujauheiden lisäksi keväällä kannattaa nauttia maustekasveja, joilla ravintoon saa “tulielementtiä” – inkivääri, kurkuma, kardemumma. Ne lisäävät kehon lämmöntuotantoa, rauhoittavat tulehdusta ja tukevat ruuansulatusta.

  • Itse laitan näitä hyvin paljon raakakaakaojuomien sekaan. Kaakaojuomaan voi muuten hyvin laittaa jauheen sijasta kaakaomassaa, Halmetoja vinkkaa.

Jos kaakaojuomaan hakee ylellistä täyteläisyyttä, Halmetoja suosittelee Foodinin Dark- ja Dreamy-raakakaakaorouheita. Pisteenä iin päälle hän suosittelee vielä pakuria ja cordycepsia eli kiinanloisikkaa, jotka toimivat eräänlaisena puskurina stressiä vastaan – niistä saa helposti tarmoa ja elinvoimaa kevääseen.

Erinomaiseksi puhtiatuovaksi vaihtoehdoksi kaakaolle Halmetoja nimeää Foodinin uutuustuotteen Flow-kahvin, jonka perustana komeilee perulainen Reilun kaupan Arabica luomukahvi, sen joukkoon lisätty vahva siiliorakasuute (Lion’s mane), kaakaosta valmistettu Chocamine-uute (teobromiini) sekä L-teaniini. Nämä yhdisteet tukevat ja tasapainottavat kahvin piristävää vaikutusta ja auttavat keskittymään kevätkiireiden keskellä.