Ruohonjuuri kasvaa pienemmäksi – yhdessä asiakkaidemme kanssa

Terveystuotteiden vähittäiskauppa Suomessa on melkoisessa myllerryksessä. Ruohonjuuri puksuttaa kuitenkin terhakkaasti eteenpäin sen ansiosta, että tuotevalikoimaa ja palveluita kehitetään aktiivisesti eteenpäin yhteistyössä asiakkaiden, tavarantoimittajien ja muiden sidosryhmien kanssa.
Ruohonjuuri kasvaa pienemmäksi – yhdessä asiakkaidemme kanssa

- Monilla asiakkailla on vahva tunneside Ruohonjuureen. Ihmisellä on perustarve luoda merkityksiä ja olla osa itseään suurempaa yhteisöä. Tätä sidettä haluamme toiminnassamme entisestäänkin vahvistaa. Meillä on asiakkaidemme kanssa yhteinen unelma maailman muuttamisesta paremmaksi. Etenemmekin tällä tiellä yhdessä, pienin askelin etsien luovia ratkaisuja ongelmiin. Tutkimusten mukaan tämä on yksi menestyvien yrityskulttuurien salaisuuksista, Ruohonjuuren toimitusjohtaja Arto Ranta-aho toteaa.

Suurin osa Ruohonjuuren suosituimmista tuotteista on päätynyt valikoimiin asiakkaidemme toiveiden tuloksena. Asiakkailla onkin merkittävä rooli  Ruohonjuuren tuotevalikoiman rakentamisessa. Myös tällä saralla yhteistyötä on tarkoituksena parantaa entisestään.

Myymälöiden lukumäärällä ja liikevaihdolla mitattuna Ruohonjuuri on kasvanut viime vuosina melkoisesti ja suunnitelmissa on lisätä myymälöiden määrää entisestään.

- Tämän myötä haluamme kasvaa entistäkin pienemmiksi - nyt ja tulevaisuudessa. Teemme siis paljon töitä sen eteen, että liikevaihdon kasvun myötä kosketus asiakkaisiimme säilyisi ja vahvistuisi entistäkin ehommaksi. Moni yritys kliinistyy ja etääntyy asiakkaista isommaksi kasvaessaan, mutta meidän tarkoituksenamme on nöyrinä tehdä toisin päin - eli tavallaan kasvaa pienemmäksi, Ruohonjuuren markkinointipäällikkö Johanna Koskinen kertoo.

Ruohonjuuressa kysytäänkin taajaan asiakkailta neuvoja ja ideoita, joiden pohjalta yritystä kehitetään. Varteenotettavia vinkkejä onkin saatu muun muassa uusien liikepaikkojen sekä asiakastapahtumien suhteen.  

Vuonna 2019 Ruohonjuurta alkaa asiakkaidemme toiveiden tuloksena pukata kolmessa uudessa paikassa pääkaupunkiseudulla. Jumbon kauppakeskuksessa Vantaalla uusi Ruohonjuuri näkee päivänvalon helmikuun alussa, ja sekä Pasilan Triplaan että Tapiolan Ainoaan avataan uudet myymälät vuoden 2019 lokakuussa.

Vaikka kansainvälinen verkkokauppa onkin tuonut mukanaan kovaa kilpailua etenkin terveystuotteiden ja luonnonkosmetiikan saralla, Ruohonjuuressa tulevaisuus nähdään valoisana. Ruohonjuuressa halutaan jatkossakin panostaa aitoihin asiakaskohtaamisiin sekä elämyksellisiin myymälöihin. Yksiköistämme nopeimmin kasvava verkkokauppa toimii tärkeänä tukena myymälöidemme myynneille ja entistä informatiivisimmille asiakaskokemuksille. Kilpailussa kansainvälistä verkkokauppaa vastaan Ruohonjuuren valtteina ovatkin vahva tunneside asiakkaisiin, henkilökohtainen palvelu sekä tuotevalikoiman eettisyys, ekologisuus ja korkea laatu.  Ruohonjuuressa digitaalisuutta hyödynnetään työkaluna, jonka avulla asiakaskokemusta parannetaan ja toimintaa tehostetaan.

Ruohonjuuri pähkinänkuoressa:

  • 12 myymälää ympäri Suomen, vuonna 2019 avataan myymälät Vantaan Jumboon, Tapiolan Ainoaan ja Pasilan Triplaan

  • Ensimmäinen Ruotsin myymälä Happy Food Store avattiin 01/2018

  • Menestyvä, nopeasti kasvava verkkokauppa

  • Liikevaihto kasvanut keskimäärin 20 % viimeisen 10 vuoden aikana, kasvu jatkuu edelleen vuonna 2018

  • Erittäin korkea asiakastyytyväisyys, 95% asiakkaista suosittelee

  • Erittäin sitoutunut ja koulutettu henkilökunta: 86% kokee Ruohonjuuren vision ja arvot merkityksellisiksi

 

Lisätietoa:

Arto Ranta-aho, toimitusjohtaja, Ruohonjuuri Oy, p.050 373 0330, arto.ranta-aho@ruohonjuuri.fi

Johanna Koskinen, markkinointipäällikkö, Ruohonjuuri Oy, p.050- 337 0072, johanna.koskinen@ruohonjuuri.fi