Stressin biohakkerointi ennen kesälomaa, lomalla ja loman jälkeen

Lue biohakkeri Teemu Arinan vinkit kesälomaa edeltävän stressin nujertamiseen sekä siihen, miten lomanjälkeinen arki aloitetaan ylivireeltä välttyen.

Stressin biohakkerointi

Kesä on nurkan takana – tai ainakin jo säiden puolesta jo alkanutkin. Myös kesälomakausi lähenee kovaa kyytiä mutta monella on vielä jonkin verran työtaivalta pinnisteltävänä. Ennen lomia pyritään tyypillisesti saamaan rästihommat hoidetuiksi ja “maailma valmiiksi”. Juuri lomien kynnyksellä stressi saattaakin piinata ja ylivire yllättää.

Mitkä ovat biohakkerin keinot stressin taltuttamiseen?

– Stressipiikit menevät ihmisillä kausittaisesti ja ne asettuvat usein joulun ja juhannuksen tienoille. Kaikkea ei kannata edes yrittää saada valmiiksi ennen lomaa – se on se, mistä lähdetään liikkeelle. Työt kannattaa priorisoida ja tehdä sitten ne kaikkein olennaisimmat hommat, biohakkeri Teemu Arina pohjustaa.

– Töiden priorisoinnin jälkeen seuraava steppi on kiinnittää huomiota unen määrään. Jos ei nuku riittävästi, stressihormonit pysyvät koholla. Uni on keskeisin tekijä siinä, että kortisolitasot saadaan alas ja muut hormonit ylös. Hyvä uni auttaa myös mielialaa pysymään hyvänä, Arina jatkaa.

Itseään kannattaa aamuisin myös altistaa valolle, jota ulkoa löytyy suorastaa tulvimalla!

Vähintään viitisentoista minuuttia ulkoilua aamuihin kannattaa taatusti.

– Jos ulkoillessa vielä meditoi, niin vielä parempi, Arina lisää.

Myös esimerkiksi uiminen ja saunominen rentouttavat sekä mieltä että kehoa ja auttavat palautumaan rasituksista. 

– Stressinhallinta on tasapainoa ja palauttavien hetkien hakemista, Arina summaa.

 

Miten sitten lomallaan palautuisi optimaalisesti työrupeaman rasituksista?

Vaikka lomalla ei olisikaan lainkaan työkiireitä, saattaa kesätauolle olla ahdettuna kahmalokaupalla kaikkea ohjelmaa.

– Matkustuksessa kannattaa muistaa minimalisti; se, ettei ottaisi reissuun mukaan kaikkea mahdollista vain ainoastaan välttämättömimmän. Matkustaa kannattaa siis mahdollisimman kevyesti, biohakkeri neuvoo.

Myös kesällä ravitsemukseen on luonnollisesti hyvä kiinnittää huomiota. Usein talvikaudella juodaan työkiireiden temmellyksessä runsaasti kahvia, joka nostaa kortisolitasoja. Palautumista edistäisi, jos kesällä vähentäisi kahvinjuontia tai lopettaisi sen joksikin aikaa vaikka kokonaan. Kahvin sijasta voi siemailla mainiosti vaikkapa vihreää teetä.

Jos stimuloivia juomia tahtoo kuitenkin kurkkuunsa kulautella, voi esimerkiksi rauhoittavan teaniinin nauttimista kokeilla niiden kanssa.

– Esimerkiksi Rohtoksen Piriste-nimisessä, matcha-pohjaisessa ravintolisässä on mukana teaniinia tasapainottamassa stimuloivuutta, Arina opastaa.

 

Mutta entä sitten, kun lomat ovat loppusuoralla ja töihinpaluu häämöttää?

Töihinpaluu aiheuttaa monella hirveän stressin. Miten siltä voisi välttyä?

– On ihan klassista, että ensimmäisenä viikkona loman jälkeen kaikki ovat työpaikalla rentoutuneita mutta kun kilometrinpituinen tehtävälista lykätään nenän alle, alkavat kierrokset kohota. Tätä tilannetta varten kannattaa hankkia Stressin biohakkerointi-kirja, jossa on tukuittain käytännöllisiä vinkkejä ylivireen nujertamiseen, Arina ohjeistaa.

Stressin biohakkerointi-kirjassa onkin runsaasti syvällistä tietoa siitä, miten raskaastakin työtaakasta voi selvitä hyvällä suorituskyvyllä ja hyvällä mielellä. Kyse on pitkälti autonomisen hermoston hallinnasta.

Osalla ihmisistä on luonnostaan parempi stressinsietokyky kuin toisilla. Hyvä uutinen on se, että stressinsietokykyään voi jokainen harjoittaa.

– Olennaista on lomittaa kaiken tekemisen oheen riittävästi lepohetkiä, joiden aikana kropalla ja mielellä on mahdollisuus palautua, Stressin biohakkerointi -kirjan tekijäkaartiin kuuluva Arina toteaa.

– Hyvä suorituskyky ei tule siitä, että yrittää tehdä koko ajan enemmän vaan siitä, että tekee oikeita asioita oikealla tavalla. Fiksusti tekeminen on itse asiassa stressinhallintakeinojen ydintä.

Kun mahdollisuus lepohetkeen järjestyy, ei kannata hyökätä someen vaan mieluummin suunnata kulkunsa esimerkiksi luonnon helmaan kävelemään –  tai tekemään hengitysharjoituksia. Kun aistikuormaa pyrkii lepohetkinä tietoisesti vähentämään, stimuloivasta arjesta palautuu tehokkaammin.

Stressin nujertaminen ravintolisien avulla

Stressin Biohakkerointi-kirjan lisäksi Rohtos-sarjan lisäravinteet tuovat oivallista apua stressinhallintaan ja työelämän tiimellykseen.

Rohtos-sarjan Piriste-ravintolisässä yhtenä ainesosana komeileva teaniini tasapainottaa stimuloivuutta. Piriste sisältää matchaa, johon on 137-kertaisesti sullottuna vihreän tee katekiinit, Arina kertoo.

– Erityisen hyvin stressinhallintaan sopii avuksi Rauha-niminen lisäravinne, joka on tarkoitettu hermoston tasapainottamiseen. Rauha-ravintolisässä on koottuna kaikki ne antimet, jotka tutkitusti tasapainottavat elimistön stressireaktioita. Yhtenä tärkeimpänä raaka-aineena Rauhassa komeilee ashwagandha, jota on paljon tutkittu stressinhallintaan liittyen. Ashwaganhdha lisää mm. hermostoa jarruttavan kavan tuotantoa ja se onkin oivallinen apu uni- ja stressihaasteiden ilmettyä, Arina opastaa.

– Ashwagandhasta saattaa olla hyvinkin apua myös krapulapäivinä, koska krapulan jyllätessä tunnettu tietynlainen herkkyys johtuu juuri siitä, ettei kavaa ole, biohakkeri lisää.

– Alkoholia tai tupakkaa käyttäville tai homealtistuksesta kärsiville ihmisille suosittelisin aivan erityisesti Rohtoksen Suoja-ravintolisää. Suoja pitää sisällään kaikki tunnetut ravintoaineet, jotka tukevat maksan glutationivarastojen täyttymistä.

– Glutationi on avainantioksidantti toksiinien pilkkomisessa. Suoja-ravintolisässä tehoaineena temmeltävä keskeisin aminohappo on kysteiini, jonka toimintaa tukevat B-ryhmän vitamiinit – jotka nekin ovat maksan toiminnan kannalta todella tärkeitä. Suoja-ravintolisässä vaikuttavana aineena komeilee myös alfalinoliinihappo, jolla on detoksifikaation eli puhdistumisen kannalta merkittäviä vaikutuksia.  Suoja-ravintolisän sisältämä maarianohdake puolestaa nopeuttaa palautumista rasvamaksasta.

– Suoja-ravintolisän nauttiminen lievittää myös merkittävästi krapulaoireita, kun tätä ravintolisää nauttii ennen iloliemiin innostumista, Teemu Arina opastaa.

Stressin biohakkerointi ei ole mitään hömpänpömppää vaan tärkeä asia, johon kannattaa satsata. On nimittäin tutkittu, että jopa 60–80 % lääkärikäynneistä liittyy jollain tavalla stressiin ja vain kolmisen prosenttia ihmisistä saa apua stressinhallintaan. Tiedetään myös, että etenkin pitkään jatkunut stressi alentaa hyvinvointiamme hyvin laajalla spektrillä. Me Ruohonjuuressa suosittelemnmekin Biohakkerin stressikirjaa kaikille, jotka haluavat pärjätä elämässään ja saada asioita aikaan kuluttamatta itseään kuitenkaan loppuun.

 

Tutustu Stressin biohakkerointi-kirjaan Ruohonjuuren verkkokaupassa >>

Osta Rohtos Labs-ravintolisät Ruohonjuuren verkkokaupasta >>

 

Lue myös:

Biohakkerointi: entistäkin ehommaksi >>