Ravinteikas amarantti rikastaa ravintosi!

Ravinteikas ja gluteeniton amarantti lienee tuttu useimmille Ruohonjuuren asiakkaille. Mutta tiesitkö, että sitä voi nauttia mainiosti myös “poppautettuna”?

 

Väli-Amerikasta kotoisin olevalla amarantilla on pitkä käyttöhistoria: jo yli 3000 vuotta sitten kulttuurikansat saivat pääosan ravinnostaan tämän kauniin, purppuranpunaisen kasvin pienen pienistä siemenistä.

Hirssin tapaan käytettävä amarantti on ravintoarvollisesti täyttä tavaraa: rautapitoinen, kalsiumrikas ja loistavan proteiinikoostumuksen omaava siemenkasvi onkin varsin kiinnostava vaihtoehto esimerkiksi kasvissyöjien, urheilijoiden ja lastenkin ravintoa rikastuttamaan. 

Jos amaranttia käyttää sekoitettuna vehnään, maissiin tai muihin viljoihin, täydentävät aminohapot toisiaan niin, että valkuaisaineyhdistelmä vastaa lähes ihanteellisesti ihmisen tarvetta. Amarantin kalsiumpitoisuus ylittää jopa maidon vastaavan arvon. Miedon makuinen amarantti maistuu paahteisen pähkinäiselle. Amaranttia voidaan mainiosti myös idättää tai paahtaa popcornin tapaan pop-amarantiksi.

Pop-amarantti taipuu moneen

Ruohonjuuressa myydään myös valmista pop-amaranttia, joka sopii niin leivontaan kuin vaikkapa aamiaismurojenkin asemasta popsittavaksi. Ruohonjuuren pop-amarantti viljellään luomuna Perussa.

Pop-amaranttiin on suorastaan hullaantunut Mia Nikander.

 – Teen pop-amarantista sitruunaista polenta-kakkua, johon laitan mantelijauhoja, maissijauhoja,pop-amaranttia, täysruokosokeria, voita ja sitruunamehua ja sitruunan kuorta.Tämä gluteeniton herkku on aivan täydellisen makuinen, Mia myhäilee!

Amaranttitaituri valmistaa pop-amarantista myös suklaista herkkua, joka valmistuu varsin näppärästi: sulata suosikki-luomusuklaasi vesihauteessa ja lisää pop-amaranttia sekaan. Kaada seos pieneen konvehtipapereihin, jäähdytä ja nauti hyvillä mielin!

Nikander käyttää luovasti pop-amaranttia myös salaatin päällä tuomaan mukavan pähkinäistä makua. Luonnollisesti pop-amarantti maistuu myös muroina aamutuimaan kauramaidon kaverina lusikoituna ja voipa sitä hyödynnellä myös gluteenittomana kuorrutteena esimerkiksi uunikalan kanssa.

Mukavan makuinen välipalapatukka loihdutaan, kun ensin paistinpannulla keskilämmöllä lämmitetään hunajaa tai agavesiirappia ja sekaan lisätään pop-amaranttia ja lempipähkinöitä sekä kuivattuja marjoja tai kuivattuja hedelmiä. Seoksesta muotoillaan leivinpaperilla patukoita, jotka jähmetetään ja pistellään poskeen hymy huulilla.