Puhdistu ja virkisty! Vinkit terveytesi tueksi

Jos olo tuntuu tukkoiselta ja turpealta, saattaa pikkuisesta puhdistuskuurista olla apua. Vaikeaa ei myöskään ole ottaa kehoa kunnossapitäviä rutiineita elämäntavoikseen. Tässä muutama hyväätekevä ja helppo vinkki terveytesi tueksi.

Puhdistu ja virkisty

1) Juo riittävästi vettä!

Kuulostaa turhankin simppeliltä  – mutta on oikeasti tärkeä juttu myös kehonpuhdistuksen kannalta.  Kaksi litraa vettä päivässä olisi suositeltavaa kulautella, jotta kuona-aineet poistuisivat kehosta tehokkaasti ja luonnollisesti. Parasta vesistä on lähdevesi, tottakai.

2) Tee luumupuhdistus

Luumu on varsinainen kuitukuningas! Siksipä se puhdistaakin suolistoasi varsin terhakkaalla teholla. Ruohonjuuresta löytyy luomulaatuisia luumuja kuivattuina – ne sopivat mainiosti myös tähän tarkoitukseen. VINKKI: Myös kuivatuista luumuista voit valmistaa myös luumujuomaa liottamalla niitä vedessä yön yli ja blendaamalla lionneista luumuista makoisan mehun. Suoliston toiminnan buustaamiseksi: nauti luumumehua kaksi desilitraa ennen aamupalaa ja toiset kaksi desilitraa päivällisen jälkeen.

PS: Joko tunnet umeboshi-luumut – paljastuuko nyt samuraiden salaisuus? Kerrotaan, että mystisen maineen omaavien, ruuansulatusta erittäin tehokkaasti avittavien umeboshi-luumujen avulla muinaiset samurait selättivät hurjimmatkin haasteet – jopa silloin, kun edellisilta oli venähtänyt pitkään ilolienten kallistelun tuoksinassa.

Samurai-luumuiksikin kutsutut umeboshi-luumut tuovat terhakkuutta ja elinvoimaa myös nykyihmisen arkeen. Nämä viidellä hyödyllisellä probioottikannalla ja yrteillä buustanut luumut pitävät sinut samuraiden tapaan elämäsi kunnossa – valmiina taisteluun!

3) Syö paljon kuitua

Luumujen lisäksi kuiturikasta mupellettavaa ovat esimerkiksi avokadot, marjat, kookos ja viikunat. Näppärää lisäkuitua ruokavalioosi saat aivan erityisesti psylliumista, joka sisältää huikeat 85 % kuitua!

Sitruunamehu

4) Nauti raikasta sitruunamehua säännöllisesti!

Sitruuna on antioksidanttirikas C-vitamiinipommi, joka tukee myös kehon puhdistumista mm. maksan toimintaa avittamalla.  Aloita aamusi lämpimällä sitruunamehulla – lasilliseen vettä puristetaan puolikkaan luomusitruunan mehu. Hammaskiilteen suojelemiseksi raikas ja rakastettava juoma kannattaa nauttia pillillä. Elimistöä emäksisöivän sitruunan terveyshyödyt on tunnettu jo melkeinpä ammoisista ajoista lähtien.  Sitruunaveden säännöllinen nauttiminen saa vastustuskykysi kukoistamaan. Tämän lisäksi sitruuna tuo apua kilojen karkoitukseen tehostamalla ruuansulatusta.

5) Ota probiootit avuksesi!

Probiootteja nauttimalla tuet suolistosi bakteerikannan monimuotoisuutta. Tiesithän, että suoliston kunnolla on suora vaikutus aivojen toimintaan ja sitä kautta esimerkiksi mielialaan? Kun pidät hyvää huolta suolistosi bakteerikannasta, huolehdit samalla terveydestäsi varsin monipuolisesti. Suolistoystävällistä suuhunpantavaa ovat mm. kaikki hapatetut vihannekset (hapankaali, kimchi), Boris-juoma ja kombucha.

6. Älä unohda pellavansiemeniä!

Pellavansiemenet omaavat vatsantoiminnan buustaajana klassikkomaineen – eikä ollenkaan suotta. Kuiturikkaat pellavansiemenet (27 g kuitua 100 grammassa) tulevat helposti nautituksi vaikkapa puuron, jogurtin tai myslin joukossa.

7. Tunnethan jo omenaviinietikan hyödyt?

Omenaviinietikka on todellinen terveyspommi ja erittäin hyödyllinen ravintoaine. Se sisältää runsaasti vitamiineja, hivenaineita ja aminohappoja. Omenaviinietikan entsyymit edistävät suoliston hyvän bakteerikannan kasvua ja sen säännöllinen käyttö onkin hyvin helppo ja edullinen tapa tukea terveyttään! Kun sekoitat vesilasilliseen pienen tilkan omenaviinietikkaa, saat aikaan terveysjuoman varsin vaivattomasti! VINKKI: Lisää tuohon veteen hiukan luomuhunajaa, niin optimoit terveysvaikutukset ja teet mausta miellyttävämmän!

8) Inkivääri on fiksu valinta

Iskevä inkivääri lämmittää kehoa ja laittaa vipinää hitaalle ruuansulatukselle!

Terveysvaikutuksistaan ja pikantista maustaan kuuluisaksi tullut inkivääri edistää hengitysteiden terveyttä, vahvistaa immuniteettia, auttaa ylläpitämään nivelten liikkuvuutta, helpottaa pahoinvointia, vahvistaa sydäntä ja on hyväksi vatsasi toiminnalle.

Inkivääriteetä voi valmistaa itse tuoreesta inkivääristä tai nauttia valmiina. Näppärää on lisätä luomulaatuista inkiväärijauhetta vaikkapa smoothien joukkoon tai rikastaa ruokiansa 100 % inkiväärimehulla.

 

Lue myös nämä:

Vinkkejä suolistosi parhaaksi >>

Helli vatsaasi! >>

Omenaviinietikka terveytesi tueksi – Personal Trainer Samuli Tolvasen vinkit >>

Anna inkiväärin iskeä – Personal Trainer Samuli Tolvasen vinkit >>