Parapähkinä on seleenipommi!

Parapähkinä on yksi parhaista maailman seleenin lähteistä. Se suorastaan tursuaa seleeniä siinä määrin, että pähkinänpopsintaa on syytä rajoittaa. 2-5 parapähkinää päivässä rikastaa ravintosi eikä enempää ole suositeltavaa suuhunsa sujauttaa.

 

Parapähkinä seleeni

Seleenirikkaudestaan kuuluisaksi syystäkin tullut parapähkinä sisältää myös kahmalokaupalla magnesiumia sekä sinkkiä. Se on myös pätevä proteiinin ja raudan lähde.

Seleenin hyödyt terveyden tukena

Mitä virkaa sitten seleenillä oikein on ihmisen elimistössä? Seleeni esimerkiksi vahvistaa vastustuskykyä suojaten suojaa kroppaa tulehduksilta. Seleeni pitää myöskin yllä hiusten ja kynsien kuntoa ja kilpirauhasen normaalia toimintaa. Tämän lisäksi seleeni avittaa soluja suojautumaan hapettumisstressiltä ja edistää myös siittiöiden muodostusta.

Parapähkinä parantaa maailmaa

Parapähkinä tekee hyvää niin ihmiselle kuin ympäristöllekin. Villeinä Amazonin sademetsissä kasvavat parapähkinäpuut saavat paikalliset asukkaat suojelemaan sademetsiään. Monille Amazonin alueen asukkaalle juuri parapähkinät ovat ainoa merkittävä tulonlähde, jonka vuoksi pähkinäpuita vaalitaan aivan erityisesti. Syömällä parapähkinöitä kannat siis kortesi kekoon ainutlaatuisten ekosysteemien suojelemisen puolesta ja metsähakkuita vastaan – ja saat samalla luonnollisen seleenibuustauksen oman terveytesi tueksi.

Ruohonjuuren parapähkinä-apajille pääset tästä >>