Paluu arkeen sujuu sutjakasti!

Entä jos arki olisikin ihmisen parasta aikaa? Lue tästä ravintoterapeutti Eijaliisa Koivun vinkit lomanjälkeiseen elämään.

 

arkeen paluu terveelliset välipalat

Kun lomilta ollaan lompsahdeltu takaisin sorvin ääreen, arjen haasteet tulevat todellisiksi. Kesälomien vapauden huumassa saattaa vuorokausirytmi olla muuttunut ja sen seurauksena töihin ja kouluun herääminen voi tuntua takkuiselta. Olisiko ravintolisistä apua unirytmin palauttamiseen ja aamuheräämisen helpottamiseen?

Vuorokausirytmiä on hyvä lähteä palauttelemaan pikku hiljaa ennen paluuta arkeen. Perusiltarutiinit iltapaloineen, -pesuineen ja ruuduttomana aikana ovat eduksi. Voit nauttia esimerkiksi kupillisen lempeää, rauhoittavaa teetä   Joskus kannattaa kokeilla vaikka kaurapuuroa iltapalaksi, sillä se lempeänä hiilihydraatti- ja kuitulähteenä voi rauhoittaa. Voit myös kokeilla rauhoittavaa ja nukahtamista nopeuttavaa lakkakääpä eli reishi – melissa -valmistetta, Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu vinkkaa.

– Jos päivä on mennyt raskaammin puuhatessa tai urheillessa tai jos lapsella jäseniä särkee leikin tai kasvupyrähdyksen vuoksi on hyväksi hieroa rentouttavaa magnesiumsuihketta hartiaseudulle, jalkoihin ja muihin kolotuskohtiin. 

– Magnesium joko sellaisenaan tai tehostettuna kauranversolla ja montmorencykirsikalla, joka sisältää luontaisesti melatoniinia rentouttaa iltaisin sisäisesti otettuna. Kurpitsansiemenet sisältävät tryptofaani -aminohappoa joka on melatoniinin ja serotoniinin esiaste. Iltaisin juotuna TYYNI-juomajauhe parantaa unta Jos päivisin ahdistaa sama juoma aamulla voi tuoda piristystä ja helpotusta asiaan tryptofaanin auttaessa serotoniinin eli mielihyvähormonin tuotannossa. Mikäli nukkumatti ei saavu paikalle voit saada apua melatoniinista tai valeriaanasta.

Jos aamuherääminen tuottaa tuskaa, voit hakea energiaa ja piristystä cordycepsistä eli kiinanloisikka-sienestä https://www.ruohonjuuri.fi/pika-cordy-fitnes-6430048230581. Se aktivoi maksan ja munuaisten toimintaa ja auttaa sopeutumaan haastaviinkin olosuhteisiin. Arkihaasteiden lisäksi cordycepsistä saat puhtia myös urheilusuorituksiin.

 ”Pohjolan ginseng” eli ruusujuuri on myös hyvä vaihtoehto cordycepsille. Adaptogeeninä sekin auttaa mukautumaan muuttuviin tilanteisiin ja haasteisiin. 

– Jos taas olet tottunut hakemaan piristystä sokerisista colajuomista suosittelen kokeilemaan vatsaystävällistä cola-kombuchaa, Koivu vinkkaa.

Ruohonjuuren ravintoterapeutti Eijaliisa Koivu

Tuupataan turpeus tiehensä!

Grilliherkkujen hotkiskelu saattaa tuntua kesänjälkeisenä turpeutena kropassa. Myös helteiset kelit ovat voineet edesauttaa nesteen keräytymistä kehoon. Miten turpean olon saisi tiehensä ja olon oivallisemmaksi? 

– Kesäherkuttelut on syksyn tullen hyvä vaihtaa kevyempiin ja vähäsuolaisiin herkkuihin. Satokausikin on syksyllä parhaimmillaan eli todellakin on mistä ottaa. Myös liikunnan lisääminen pistää vauhtia aineenvaihdunnalle ja antaa kyytiä kesäkiloille. Eijaliisa pohjustaa.

– “Ähkytipaksi” kutsuttu” Cynara-artisokkauute tehostaa ruoansulatusnesteiden eritystä ja aineenvaihduntaa sekä maksan toimintaa. Tipauttele 10-20 tippaa vesitilkkaan ja hörppäise kitusiisi ennen ateriaa. Hyvä sekoitus aineenvaihduntaa ja ruoansulatusta tehostavia yrttejä, maarianohdaketta, latva-artisokkaa, boldopuuta, siankärsämöä ja kurkumaa on koottu käteväksi kasviskapseliksi joka sopii kaikkien otettavaksi. Punajuuri tehostaa maksan ja munuaisten toimintaa. Siitä kokkailun ohessa voit nauttia punajuurta myös mehuna. Voit myös popsia raikasta vesipitoista kurkkua ja vesimelonia jotka toimivat luonnollisina nesteenpoistajina. Vihreä tee ja kahvikin toimivat nesteenpoistajina, mutta niissä on hyvä muistaa kohtuus kofeiinin vuoksi. Kevyt paasto tai maksanpuhdistuskuuri on paikallaan, jos terassilla on kulunut myös alkoholijuomia. Viherjauheita voi sekoitella smoothieen tai ottaa shottina ja detox- kapseleista saa helposti tukea puhdistumiseen, ravintoterapeuttimme opastaa.

Buustausta muistille ja keskittymiskyvylle!

Opintiet ja työtaipaleet alkavat elokuussa kutsua kesälomalaisia takaisin sorvien äärelle. Jos tuntuu siltä, että töihin tai opiskeluun on hankalaa saada tartutuksi ja muistikin takkuilee, miten asiaa voisi auttaa?

– Vitamiineista B-ryhmän vitamiint ovat  tärkeitä mm. hermostolle, muistille ja keskittymiskyvylle. Kun settiin lisätään vielä C-vitamiinia ja sopivia yrttejä kuten ginsengiä, ashwagandhaa ja ruusunjuurta  https://www.ruohonjuuri.fi/b-complex-vitamin-c-terran-17311731 saat uutta puhtia ja energiaa päiviisi. Koko perheelle sopiva luonnollinen B-vitamiinin lähde on oluthiiva https://www.ruohonjuuri.fi/ravintohiivahiutaleet-oluthiivahiutaleet-valior-6416227020815 jota voitte lisätä ruokien päälle vähän juustoraasteen tapaan, Koivu opastaa.

– Cognitive complex https://www.ruohonjuuri.fi/cognitive-complex-nnutri-6430065092063  on nimensä  mukaisesti muistin ja keskittymistä vaativan ajatustyön tueksi koottu tehokapseli, jossa vaikuttavia aineita ovat mm ruusunjuuri ja levästä peräisin oleva omega-3 DHA rasvahappo. Aivojen toimintaa on hyvä tukea laadukkailla rasvoilla, joista mm kalaöljy https://www.ruohonjuuri.fi/brainsharp-kalaoljy-210-ml-eskimo-7391325933337  tuo lisävaloa. Lapsille löytyy omat omega-valmisteet joko geelipaloina  https://www.ruohonjuuri.fi/omega-junior-biotee-6413620600019  tai nesteenä  https://www.ruohonjuuri.fi/lasten-premium-omega-3-oljy-125ml-puhdas-6430050007089 

– Muistia ja skarppausta voit tehostaa myös perinteisillä  ayurvedisillä yrteillä ja kurkumajuurella.

Välipalalla on väliä!

Elo-syyskuussa koulut alkavat ja lasten harrastusriennotkin kaivautuvat naftaliinista. Monissa lapsiperheissä pohditaan taas kovasti lasten välipalaratkaisuja. Millaisia vinkkejä ravintoterapeutilla on lasten välipala-asioihin?

– Sesongin ollessa parhaimmillaan voitte ladata jääkaappiin värikkään valikoiman marjoja, kurkkua, porkkanoita ja vaikka dippikastiketta kaveriksi, Eijaliisa suosittelee. Kivoja välipalapatukoita voi valmistaa yhdessä pikkuväen kanssa. Hyvät luomulaatuiset raaka-aineet löytyvät Ruohonjuuresta. Puhtipatukoiden pohjana voi käyttää kaurahiutaleita, kookosöljyä, taatelia, rusinoita tai muita kuivattuja hedelmiä, kuivattuja marjoja, pähkinöitä, siemeniä, ja lisätä vaikka vähän raakakaakao- tai lakritsinjuurijauhetta. Omien mieltymysten mukaan valituista aineksista saa sekoitettua maistuvan ”taikinan” josta voi pyöritellä palloja tai patukoita, Koivu ohjeistaa.

– Mikäli aikaa ja energiaa ei juuri nyt löydy leipomispuuhiin, Ruohonjuuresta löytyy kattavat patukkavalikoimat. Proteiinia ja hyviä rasvoja sisältävät pähkinät tuovat puhtia päivään ja kuivatut hedelmät ovat sopivia herkkupaloja. Kuivatut aprikoosit ovat oma lempparini, ne peittoavat karkit mennen tullen. 

– Myös smoothie on hyvä välipala, jonka raaka-aineet löytyvät monipuolisesta valikoimastamme. Sekaan voit heittää valmista smoothieainesta https://www.ruohonjuuri.fi Ellet ennätä itse tehdä mieleistäsi tehojuomaa voit valita hyllystämme mieleisen.