Painaako väsymys? Univajeen syövereissä teet huonoja ratkaisuja ja altistut tunnesyömiselle!

Personal Trainer Samuli Tolvanen vinkkaa niksit univajeen välttämiseksi ja unen laadun parantamiseksi.


Univaje ja heikkolaatuinen uni vaikuttavat järkiperäistä ajatteluamme sääteleviin aivojen osiin ja tunteisiin. Toisin sanoen: viestit eivät kulje normaaliin tapaan niihin osiin aivoista, joita tarvitsemme hyvien päätöstemme tekemiseen.

– Kun olet väsynyt ja stressaantunut, viestit kulkeutuvat aivojen sellaisille osa-alueille, joilla syntyvät ratkaisut eivät ole samoja kuin yleensä järkiperäisessä etulohkossa tehdyt päätökset, hyvinvointivalmenteja, personal trainer Samuli Tolvanen opastaa.

Kun aivot toimivat stressihormoniksikin tituleeratun kortisolin ”voimalla”, olo on ylivirittynyt ja ahdistunutkin. Aamulla olo tuntuu väsyneeltä ja päivä lähtee käyntiin vasta kahvikannullisen kyytipoikana.

– Lounasaikaan sokerihimo saattaa vaivata, kun kortisoli ja muut stressihormonit jylläävät kropassa. Elimistösi huutaa ’’herkkuja’’ tasapainottamaan verensokeria, Tolvanen kertoo.

– Nopea energiapiikki antaa tunniksi energiaa, jonka jälkeen ’’romahdus’’ tapahtuu jälleen. Jos tällainen oravanpyörä jatkuu päivästä toiseen, on ruokavaliota todella vaikea saada pidettyä aisoissa makeanhimon vaivatessa alati. Selvää on, että väsymyksen vallitessa painonpudotus on näistä syistä miltei mahdotonta.

Vinkit väsymystä vastaan Samuli Tolvasen keinoin:

1. Juo kofeiinipitoiset juomat ennen klo 16.

2. Vältä sinistä valoa ainakin tuntia ennen nukkumaan menoa (Sininen valo ehkäisee melatoniin tuotantoa aivoissa ja saa päivärytmin sekaisin.)

3. Suosi 20-30 minuuttia kävelyä joka päivä.

4. Mene nukkumaan klo 22-23 välillä.

  1. Ota viherjauhe käyttöön. Saat tästä antioksidantteja, jotka tasapainottavat yliaktiivista sympaattista hermostoasi.

Jos haluat lisää vinkkejä hyvinvointisi tueksi, liity Samulin facebook-ryhmään.