Oppia maailmalta

Ostopäällikkömme Jussi Aimola vieraili OTA:n kutsumana Kaliforniassa, ainoana suomalaisena osallistujana. Lue Jussin blogikirjoitus reissun antimista ja opeista maailmalta!
Jussi Aimola Ruohonjuuri Kalifornia

Pääsin OTA:n kutsumana reissulle Kaliforniaan, ainoana suomalaisena osallistujana. Kansainvälinen delegaatiomme koostui 19 henkilöstä - matkalla oli mukana kauppiaita, tuotteiden jakelijoita ja muita luomuvaikuttajia neljästätoista eri maasta.

Organic Trade Association (OTA) on jäsenyritys, joka keskittyy luomuruoan ympärille pohjautuvaan liike-elämään Pohjois-Amerikassa. OTA edistää eettistä kulutusta ja luomuruoan kaupankäynnin kasvua sekä ajaa maanviljelijöiden etuuksia, samalla tähdäten kestävään kehitykseen. Heidän edustajansa oli luentomatkallaan käväissyt Ruohonjuuren Kampin myymälässä ja ollut niin vakuuttunut valikoimastamme, että kutsui Ruohonjuuren edustajan mukaan terveystuotealan tärkeimmille messuille Expo Westiin.

Amerikan luomumarkkinat 

USA on maailman suurin luomumarkkina-alue. Luomusertifoituja tuotteita on tällä hetkellä yli 25 000. Viitisen prosenttia kaikesta elintarvikemyynnistä on luomua, mikä tarkoittaa vuosittain noin 50 miljardin liikevaihtoa Suurin luomutuoteryhmä USA:ssa on hedelmät ja vihannekset, joista noin 14% myydään jo luomuna Pohjois-Amerikassa.

Retail tour

Luomumarkkinoista kertovan luennon jälkeen hyppäsimme porukkamme kanssa bussiin, millä OTA:n oppaat veivät meidät ajelulle ympäri Kaliforniaa tutustumaan erilaisiin luomua ja terveysruokaa myyviin vähittäistavaramyymälöihin.  Kävimme viidessä hyvin erilaisessa myymälässä, missä meille kerrottiin heidän valikoimista, toimintatavoista ja markkinoinnista. Kokemus oli silmiä avaava ja ammatillinen arvostukseni amerikkalaisia kauppaketjuja kohtaan kasvoi huomavattavasti.  Mikään ei oikeastaan ole sattumaa, kaikki on tarkkaan mietitty ja analysoitu, mutta hommia tehdään silti asiakkaan ehdoilla.

Tuottajatapaamiset ja messut

Reissulla tapasin yhteensä 39 ohjelmaan osallistuvaa paikallista ruoan tuottajaa ja valmistajaa.  Tapaamiset olivat hyvin mielenkiintoisia ja juttelimme paljon kaikesta alaan liittyvästä sekä ylipäätään elämästä. Osan tapaamistani yritysten brändeistä, löydämme tulevaisuudessa varmasti myös Ruohonjuuren hyllyiltä. Messupäivät Expo Westissä olivat huikeita - en ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa.  Näytteilleasettajia oli yli 4000 ja päivittäisiä vierailijoita noin 90000. Mittakaavaa vähän avaakseni se vastaa kolmea loppuunmyytyä Ruisrockia. Messut olivat hyvin järjestetty, ihmiset levittäytyivät suurelle alueelle, joten pääsin suhteelisen helposti keskittymään itse asiaan. Tavaraa oli jos jonkinlaista, mutta suuren inspiraation vallassa tutustuin innolla kaikkeen ihmeelliseen, niin että napa meinasi ratketa. Löysin joukosta monta monituista tuotetta ja brändiä, mitkä parantavat jatkossa Ruohonjuuren valikoimaa entistä paremmaksi.

Yhteenveto

Vaikka maailma on tuolla puolen rapakkoa suuri ja ihmisiä keksimässä uusia innovaatioita hurjan monia, on meillä Suomessa todella hyvin luomu- ja terveysruokabisnes hallussa. Olemme monessa asiassa myös edellä. Täällä toimiminenkin on niin säädeltyä ja tarkkaa puuhaa, että siitä on meille tosi paljon myös hyötyä. Yleinen sanontahan alallamme kuuluukin, että jos pärjäät Pohjoismaissa, pärjäät kyllä muuallakin.

On ollut myös aivan mahtava seurata Expo Westissäkin omilla osastoillaan edustaneiden kotimaisten yritysten matkaa maailman valloitukseen, kuten esimerkiksi Lunette, Goodio ja Four Sigmatic.  Rohkeasti ja kovalla duunilla on saavutettu jo isoja asioita ja he ovat kukin omalla toiminnallaan muuttaneet koko alaa omissa tuoteryhmissään. Oppia kumminkin kertyi matkalta tosi paljon ja mieli on täynnä pieniä juttuja, joita yksi kerrallaan toteuttamalla saamme tehtyä Ruohonjuuresta entistä paremman kokemuksen asiakkaidemme elämänlaatua parantamaan.

Kirjoittaja: Jussi Aimola, Ruohonjuuren ostopäällikkö