Naiseuden rytmit – vinkkejä hormonitoiminnan tasapainoon ayurvedan mukaan

Elämä on syklittäistä - niin luonnossa kuin ihmisenkin vinkkelistä vilkuillen. Esimerkiksi vuodenaikojen vaihtelut ja kuun kierto ovat syklejä, jotka vaikuttavat enemmän tai vähemmän jokaisee elolliseen olentoon. Tästä jutusta saat auyrvedan vinkkejä naisellisten rytmien huomioimiseen ja sen kautta hormonitoiminnan tasapainottamiseen.

Elämä on syklittäistä. Tästä jutusta saat ayurvedan vinkkejä naisellisten rytmien huomioimiseen ja sen kautta hormonitoiminnan tasapainottamiseen.

Ayurvedassa eli intialaisessa luonnonlääketieteessa kaikki luonnon rytmit huomioidaan osana kokonaisuutta. Naisilla kuukautiskierto on yksi merkittävistä rytmeistä, joka hallitsee luonnollista hormonitoimintaa vuosikymmenten ajan. Osalla naisista kierto seuraa selkeästi kuun vaiheita 28 päivän sykleissä – toisilla kiero on epäsäännöllisempää.

Kuukautisten jälkeen kohdun limakalvo alkaa kasvaa, kun estrogeeni stimuloi kohdun limakalvon soluja jakautumaan. Ayurvedan näkökulmasta tämä kasvun aika on kapha-ominaisuuden hallitsemaa. Ovulaatiossa eli munasolun irtoamisvaiheessa munasarjat tuottavat runsaasti keltarauhashormonia, joka aktivoi kohdun limakalvon rauhaset erittämään ravintoa munasolulle. Tässä vaiheessa pitta hallitsee sekä kehoa että hormonitoimintaa. Jos hedelmöitystä ei tapahdu, kuukautiset tulevat ja kehoa alkaa hallita vata-ominaisuus.

Kolme kuukautiskierron vaihetta:

Vata: kuukautisvuodon aika

Kapha: vuodon alkamisesta ovulaatioon

Pitta: ovulaaatiosta vuodon alkuun

Hormonaalisten vaiheiden tahdissa vata, pitta ja kapha siis vahvistuvat vuorotellen. Tämän vaihtelun kokee jokainen nainen kehossaan ja mielessään eri tavoin. 

Syklin ensimmäistä vaihetta (eli kuukautisvuotoa) määrittää Vata.

Koska vata hallitsee myös hermostoamme, monet naiset tuntevat kuukautisten aikana olonsa tavallista herkemmiksi. Myös uni saattaa olla kevyempää. Kuukautisvuodon aikana vastustuskykymme on tavallista alhaisempi emmekä siedä niin paljon rasitustakaan, kuin normaalisti. Kuukautisten ensimmäisinä päivinä kannattaisikin panostaa lepoon ja palautumiseen. Seksuaalinen aktiviteetti, liikunta, intensiivinen auringonotto, stressi ja vuorotyö voivat aiheuttaa Vata-doshan epätasapainoa. Näitä toimintoja tulisikin kuukautisvuodon aikana mielellään välttää – etenkin vuodon ensimmäisinä päivinä.

Vinkkejä hormonitoiminnan tasapainottamiseen kuukautisten aikana: rentoudu ja ota rauhallisesti. Rauhoittuminen saattaa myös lisätä luovuutta, joka on Vata-ominaisuus – kuukautisten aika onkin mahdollisuus uusille ideoille ja inspiroitumiselle. Ruokavalinnoissaan kannattaa suosia kevyttä, Vataa tasapainottavaa ruokaa. Lämpimät keitot ja vaikkapa vihannekset gheellä höystettynä ovat mainiota ja tasapainottavaa ravintoa kuukautisten aikana.

Syklin toinen vaihe alkaa vuodon loputtua ja kestää ovulaatioon asti

Kuukautisvuoto-syklin loputtua nainen on usein täynnä Kaphan tuomaa naisellisuutta. Tasapainon vallitessa nainen tuntee monesti itsensä vahvaksi ja energiseksi – olo on myönteinen ja itse koettu viehättävyyskin usein huipussaan. Läheisyyttä saattaa kaivata enemmän ja seksuaalinen aktiivisuuskin voi olla kukkeimmillaan.  Jos Kapha häiriintyy, väsymystä ja aikaansaamattomuutta voi ilmetä. Kapha-doshan ongelmat voivat tuntua myös voimakkaana makeanhimona – pohjata kaipuu karkkipurkille saattaa houkuttaa.  Tahmea, runsas valkovuoto viittaa kaphan lisääntymiseen.

Syklin kolmannessa vaiheessa ovulaatiosta vuodon alkuun kehoa hallitsee Pitta.

Pittan tulinen elementti täyttää naisen tarmolla ja puhdilla: voimaa on kuin pienessä kylässä. Suorituskyky on huipussaan ja myös niin ruokahalu kuin temperamenttisuuskin lisääntyvät. 

PMS-oireet suhteessa doshiin

Vähän ennen kuukautisvuodon alkamista jotkut naiset kärsivät Pittan yliaktivoitumisesta PMS-oireina, joita ovat esimerkiksi ärsyyntyneisyys, kärsimättömyys ja riidanhaluisuus. PMS-oireita voidaan lieventää ruokavalintojen avulla: välttämällä suolaisia ja kehoa lämmittäviä aineita, kuten kahvia, alkoholia, lihaa, tulisia mausteita ja sipsejä.

Doshille tyypilliset PMS-oireet

Vata: pelkotilat, ummetus, unettomuus, krampit, jännittyneisyys, tinnitus, mielialavaihtelut, kuiva iho, palelu

Pitta: Ripuli, jano, ärtyvä suolisto, kuume, kuumuus, akne, ärsyyntynyt iho, viha, ärtyneisyys

Kapha: raskas olo, painonnousu, turvotus, väsymys, ruokahaluttomuus, huimaus, Mastitis (rintatulehdus)

Ruokasuositukset PMS-oireiden tasapainottamiseen

Vata: Vataa tasapainottava lämmin, kypsä ruoka. Ruokaan kannattaa lisätä gheetä, kypsää valkosipulia, inkivääriä ja kuminaa. Makeat hedelmät ovat hyviä välipaloja.

Pitta: Pittaa tasapainottava vähäsuolainen ravinto. Paljon juuresvihanneksia kuten selleriä ja punajuurta. Mausteeksi korianteria tuoreena ja siemeninä sekä intiankuminaa.

Kapha: Kaphaa tasapainottava ravinto, runsaasti palkokasveja sekä lehti-ja kaalivihanneksia. Sisällytä ravintoosi myös trikatu-mausteseos. Vältä maitotuotteita.

Elämä on syklittäistä. Tästä jutusta saat ayurvedan vinkkejä naisellisten rytmien huomioimiseen ja sen kautta hormonitoiminnan tasapainottamiseen.

Kuukautisten häiriöt

Kuukautisajan epämukavuuden vähentämiseksi auttaa kokonaisuudessaan se, että malttaa tehdä vähemmän ja ottaa elämä levon kannalta. Alussa kuvatut vata-ajalle kuvatut rauhoitusmenetelmät kannattaa ottaa käyttöön. Myös hengitysharjoitukset ja meditaatio ovat hyviä valintoja. Kun toimintamme on tasapainossa syklimme kanssa, vastustuskykymme vahvistuu ja stressimme vähenee – olomme tuntuu tasapainoisemmalta ja paremmalta.

Tyypillisimmät epätasapainossa olevien doshien tuntomerkit kuukautisvuodossa

Vata: tumma vuoto, kramppeja, epäsäännöllinen, kivulias tai vajaa vuoto

Pitta: kirsikanpunainen vuoto, voimakashajuinen vuoto, voimakkaat tunnevaihtelut, kuumuus

Kapha: runsas, tahmea ja useimmiten ei niin juokseva vuoto, hyytymiä, kehon turvotusta.

Kuukautisvuodossa ilmeneviä epätasapainoja korjaa parhaiten häiriintyneen doshan mukaisella ruokavaliosuosituksella. Useimmiten naiset kärsivät eniten liiasta vatasta tai pittasta.  Molempia näitä doshia tasapainotetaan ottamalla rennosti ja antamalla itselle omaa aikaa. Kuukautiskipuihin kannattaa kokeilla kauratyynyä alavatsalle aseteltuna. Kauratyynyn on oltava mukavan lämmin, mutta ei kuuma. Voit myös hieroa alavatsalle hierontaöljyä ennen kauratyynyn laittamista: se tehostaa vaikutusta.

Ayurvedan ravintosuosituksia naisen hormonitoiminnan tasapainottamiseen:

  • riisi, hirssi, mung dal, punaiset linssit
  • kurpitsa, kesäkurpitsa, kaali- ja lehtivihannekset
  • banaani, mango, rypäleet, granaattiomena ja taatelit
  • sarviapilan siemenet, joko mausteena tai idätettynä.

Ayurvedisiä ravintolisiä naisellisen hormonitoiminan tueksi

Shatavari eli terttu- tai villiparsa tukee naisen kuukausittaista hormonitasapainoa ja vaikuttaa tasoittavasti myös mieleen vaikuttaen hermostoon, stressinsietoon ja unen laatuun. Muinaisten Ayurveda-tekstien mukaan Shatavari tukee erityisesti naisten terveyttä ja feminiinisyyttä. Tasapainottaa Pitta-elementtiä.

Shatavari (Asparagus racemosus) ylläpitää kehon voimaa  ja vitaalisuutta. Ayurvedan mukaan se lisää ojasta kehossamme. Ayurvedassa ojas on vastuussa kehomme elinvoimaisuudesta ja kestävyydestä.

Shatavarin vahvistava vaikutus kohdistuu erityisesti lisääntymiselimiin eli naisilla kohtuun ja munasarjoihin. Se on ayurvedan kaikkein paras yrtti kaikkiin naisten lisääntymiselinten alueen ongelmiin. Shatavari on adaptogeeninen kasvi, joka auttaa kehoamme mukautumaan ympäristön haasteisiin – esimerkiksi se tasapainottaa mieltämme ja kehoamme stressaavina aikoina. 

Shatavaria käytetään tukemaan naisten hormonitoimintaa aina murrosiästä vaihdevuosiin saakka. Shatavari sopii Ayurvedan mukaan myös raskauden ja imetyksen aikana käytettäväksi. Sillä on myös suotuisa vaikutus synnytyksestä toipumiseen ja maidon tuotantoon. 

Ayurvedassa Shatavaria käytetään myös hermoston tasapainottamiseen ja vahvistamiseen. Ayurvedan mukaan Vata hallitsee hermostoa ja aivoja, liiallinen Vata voi tuoda epätasapainoa tälle alueelle. Siksi Shatavarin Vataa ja Pittaa tasapainottava vaikutus tukee myös henkistä hyvinvointiamme ja hermostoperäisiä haasteitamme.

Shatavari voi olla tehokas tuote myös ruoansulatuksen tasapainottamiseen. Se on hyvä kasvi henkilöille, joiden ruoansulatuskanavan limakalvo on herkkä tai ärtynyt. Shatavari tasapainottaa myös liiallista happoisuutta viilentävän ja makean laatunsa ansiosta. Myös ärtyneet ja kuivat hengitystiet hyötyvät tästä vaikutuksesta.

 

Calcio Care avuksi myös kuumiin aaltoihin – Triphala jeesiksi kehon puhdistukseen 

 Calcio care on luustomme ylin ystävä – selvähän se. Mutta tiesitkö, että ayurvedinen Calcio Care -kalsiumlisä auttaa joillakin naisilla myös kuumiin aaltoihin.

Kalsium on yksi kehon tärkeimpiä mineraaleja.  Maharishi Ayurvedan Calcio Care sisältää luonnollista kalsiumia valikoiduista merikoralleista. Lisäksi se sisältää yrttejä ja hedelmiä, jotka Ayurveda-tiedon mukaan lisäävät kalsiumin imeytymistä. Siksi paras aika ottaa Calcio Care tabletit on noin puoli tuntia ennen ruokailua.

Lisäapua naisellisen hyvinvoinnin tueksi voi ammetaa myös muista ayurvedisistä yrttivalmisteista. Esimerkiksi Triphala Plus puhdistaa kehoa tehokkaasti ja auttaa siten kehoa voimaan paremmin. Triphala tukee ruuansulatusta ja tuo tasapainoa kehoomme.